Brytyjski kompozytor dołącza tym samym do znakomitego grona kompozytorów, którzy już wcześniej potwierdzili udział w koncercie i zasiądzie na widowni obok: Alberto Iglesiasa, Dona Davisa, Trevora Morrisa, Gavina Greeneway’a, Abla Korzeniowskiego, Jana A.P. Kaczmarka, Diego Navarro, Jamesa Newtona Howarda i Michała Lorenca. Krakowska publiczność, jako pierwsza na świecie, usłyszy koncertowe wykonanie suity z najnowszego filmu kompozytora Wielki Gatsby. Przypominamy: na ten niezwykły koncert zapraszamy do hali ocynowni ArcelorMittal Poland w sobotę 28 września o godz. 20.00.
Armstrong - urodzony w 1959 roku Szkot odebrał gruntowne wykształcenie w Royal Academy of Music, gdzie studiował kompozycję, skrzypce i fortepian. Szybko jednak dał się poznać jako wszechstronny twórca, który nie oddziela grubą kreską muzyki poważnej i popularnej. W 1994 roku rozpoczął współpracę ze słynną grupą z Bristolu – Massive Attack – współtworząc ich pamiętną, definiującą gatunek płytę Protection. Niedługo potem wydał własny album - The Space Between Us. Krążek umocnił jego pozycję jako cenionego producenta, który lubi łączyć klasyczne motywy muzyczne z nowoczesną elektroniką. Takie podejście sprawiło, że był rozchwytywany przez największe w tamtym czasie nazwiska w branży, na czele z Madonną, U2, Tiną Turner czy Spice Girls. Działał też blisko sceny teatralnej: został wybrany przez Royal Shakespeare Company do stworzenia muzyki do dwóch adaptacji scenicznych Michaela Boyda — Burzy według Williama Szekspira i The Broken Heart według Johna Forda.
W 1996 roku podjął się zadania, które miało otworzyć mu bramy do świata wielkiego filmu, a zarazem połączyć jego umiłowanie do aliansu gatunków. Napisał muzykę do filmu Romeo + Julia, uwspółcześnionej adaptacji dramatu Szekspira, nakręconej przez, mało jeszcze znanego wówczas Australijczyka Baza Luhrmanna. Kompozytor postanowił stworzyć soundtrack XXI wieku, mieszający klasykę z moderną, pełen nowoczesnych aranży, w których pobrzmiewały echa przygody z Massive Attack. Do współpracy zaprosił gorące nazwiska, na czele z Radiohead, Garbage czy Mundym. Postmodernistyczny obraz Luhrmanna, który bawił się konwencją kina i teatru, spotkał się z ciepłym przyjęciem. Podobnie koncept Armstronga, który otrzymał nagrodę BAFTA (brytyjski odpowiednik Oscara). Ten styl miał się stać artystyczną wizytówką Szkota.
Kolejne wspólne przedsięwzięcie Armstronga i Luhrmanna – musical Moulin Rouge!, w którym zagrali Nicole Kidman i Ewan McGregor - okazał się jedną z najgłośniejszych produkcji 2001 roku. Przyniósł w sumie ponad 70 nagród, w tym dwa Oscary oraz trzy Złote Globy, w tym jeden właśnie dla Armstrong za muzykę.
Teraz Armstrong regularnie współpracuje z przemysłem filmowym. Jeszcze zanim powstał Moulin Rouge!, zrealizował muzykę do przebojowego thrillera Kolekcjoner kości Phillipa Noyce’a. Jego dźwiękowe pomysły budowały także napięcie w Spokojnym Amerykaninie Noyce’a, World Trade Center Olivera Stone’a, Elizabeth: Złotym wieku Shekhara Kapura czy Wall Street: Pieniądz nie śpi Stone’a. Przykładem mistrzowskiej, a zarazem pełnej subtelności ścieżki dźwiękowej jest Ray (2004) - film Taylora Hackforda z nagrodzonym Oscarem Jamie Foxxem w roli głównej. Najnowszy film z muzyką Armstronga - Wielki Gatsby (2013) - zrealizowany ponownie we współpracy z Luhrmannem, powraca pomysłami do ich wspólnych dokonań. Armstrong nasycił stylową historię z początku lat 20. XX wieku, nowoczesnym brzmieniem. Wykorzystał piosenki Amy Winehouse, Lany Del Rei czy Jaya-Z, zderzając je z brzmieniem Cole’a Portera, Louisa Armstronga czy George’a Gershwina. Efekt: seans w kinie przypomina wielki koncert, który uwodzi wyobraźnię niezwykłymi dźwiękami.
Przypominamy: tegoroczny, szósty już FMF-Festiwal Muzyki Filmowej, rozpocznie się w Krakowie 26 września i potrwa cztery dni (do 29 września). Festiwal zainauguruje koncert muzyki Alberto Iglesiasa - laureata najważniejszych nagród filmowych, kompozytora współpracującego od 18 lat z Pedro Almodóvarem. Dzień później publiczność czekają dwa niezwykłe muzyczne wydarzenia: najpierw (o godz. 19.00) w Kościele św. Katarzyny zabrzmi muzyka do filmów jednego z najwybitniejszych niemieckich scenarzystów i reżyserów Wernera Herzoga, a o godz. 22.00 w Małopolskim Ogrodzie Sztuki – usłyszymy koncert islandzkiego producenta, kompozytora, muzyka i twórcy słynnej islandzkiej wytwórni Bedroom Community - Valgeira Sigurðssona. Natomiast w sobotę (28 września) zapraszamy do hali ocynowni ArcelorMittal Poland na Wielką Galę Muzyki Filmowej. 10 kompozytorów na 10-lecie RMF Classic, podczas której zabrzmią utwory dziesięciu kompozytorów stworzone do najlepszych filmów, wielkich telewizyjnych produkcji oraz polskich i amerykańskich seriali. Udział w Gali potwierdziły dotychczas takie gwiazdy światowego filmu jak: Alberto Iglesias, Don Davis, Trevor Morris, Gavin Greeneway, Abel Korzeniowski, Jan A.P. Kaczmarek, James Newton Howard, Michał Lorenc i Diego Navarro. Sami twórcy zasiądą na widowni jako goście specjalni. A w finale - koncertowe wykonanie amerykańsko-australijskiej superprodukcji Matrix. Gościem honorowym wydarzenia i równocześnie dyrygentem będzie dwukrotny zdobywca nagrody Emmy, amerykański kompozytor muzyki filmowej, dyrygent i aranżer, autor muzyki do kultowej trylogii Matrix - Don Davis (Kiedy mężczyzna kocha kobietę, Za linią wroga, Ballistic, Dom na Przeklętym Wzgórzu, Park Jurajski III). Więcej o festiwalowych wydarzeniach i gościach oraz o tym, gdzie można kupić bilety na koncerty: www.fmf.fm