Gala odbędzie się w trzecim dniu tegorocznej edycji FMF-Festiwalu Muzyki Filmowej, a udział w niej potwierdziły dotychczas takie gwiazdy światowego filmu jak Alberto Iglesias, Don Davis, Trevor Morris, Gavin Greeneway, Abel Korzeniowski, Jan A.P. Kaczmarka i Diego Navarro. Do zobaczenia 28 września o godz. 20.00 w hali ocynowni ArcelorMittal Poland.
James Newton Howard to jeden z najbardziej wszechstronnych i szanowanych kompozytorów pracujących obecnie w branży filmowej. Otrzymał dotychczas nominacji do Oscara, w tym sześć za najlepszą muzykę do filmów Opór, Michael Clayton, Osada, Ścigany, Książę przypływów oraz Mój chłopak się żeni i dwa za najlepszą oryginalną piosenkę filmową (filmy Junior oraz Szczęśliwy dzień). Wraz z Hansem Zimmerem został nagrodzony w 2009 roku nagrodą Grammy za muzykę do filmu Mroczny Rycerz. Był także nominowany do tej prestiżowej nagrody za muzykę do filmów Krwawy diament, Dinozaur i Znaki oraz za piosenkę do filmu Szczęśliwy dzień. Oprócz tego zdobył nagrodę Emmy za motyw muzyczny do serialu Gideon’s Crossing w reżyserii Andre Braughera oraz dwie nominacje do tej nagrody za motywy muzyczne do seriali Ostry Dyżur (Warner Bros) oraz Men (Ving Rhames). Był także czterokrotnie nominowany do Złotych Globów za niesamowitą muzykę orkiestrową do nowej wersji King Konga w reżyserii Petera Jacksona, piosenki do filmów Junior oraz Szczęśliwy dzień oraz prowokacyjną muzykę symfoniczną do filmu Opór. W 2008 r. został uhonorowany nagrodą World Soundtrack Award dla kompozytora roku za wkład w filmy Wojna Charliego Winsona, Michael Clayton oraz Jestem legendą. Otrzymał także nagrodę za najlepszą ścieżkę dźwiękową roku w ramach Classical BRIT Awards za filmy Mroczny Rycerz (2009) i Krwawy diament (2008). W 2009 r. został laureatem specjalnej, jubileuszowej, piątej nagrody GoldSpirit dla najlepszego kompozytora poprzedniego pięciolecia (2004-2008) przyznawaną w ramach Úbeda Film Music Conference w Hiszpanii. W lutym 2009 r. pierwszy utwór koncertowy Howarda, I Would Plant a Tree, został wykonany przez Pacific Symphony w ramach American Composers Festival. Howard, wyróżniony przez Amerykańskie Stowarzyszenie Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP) prestiżową nagrodą im. Henry’ego Manciniego za całokształt twórczości, brał udział w tworzeniu ponad stu filmów. Wśród nich są wszystkie dzieła M. Night Shyamalana (Szósty zmysł, Niezniszczalny, Znaki, Osada, Kobieta w błękitnej wodzie, Zdarzenie oraz Ostatni Władca Wiatru), sześć filmów Lawrence’a Kasdana (Darling Companion, Wielki Kanion, Wyatt Earp, Francuski pocałunek, Mumford oraz Łowca snów), siedem filmów z uwielbianą przez widzów Julią Roberts (Pretty Woman, Uciekająca panna młoda, Mój chłopak się żeni, Ulubieńcy Ameryki, Gra dla dwojga, Wojna Charliego Wilsona oraz Larry Crowne – uśmiech losu) oraz trzy filmy animowane dla Walt Disney Studios (Dinozaur, Planeta Skarbów oraz Atlantyda – zaginiony ląd). Brał także udział w tworzeniu muzyki do takich filmów jak m.in.: Igrzyska śmierci, Królewna Śnieżka i Łowca, Dziedzictwo Bourne’a, Salt, Woda dla słoni, Gnomeo i Julia, Green Lantern, Green Hornet, Miłość i inne używki, Klub dyskusyjny (z Peterem Golubem), Batman – Początek, Zakładnik, Cedry pod śniegiem, Epidemia, Hidalgo – ocean ognia, Piotruś Pan, Kolor zbrodni, Upadek, Lęk pierwotny, Glengarry Glen Ross, Wodny świat, Adwokat diabła i Dave.
Sukcesy Howarda są odzwierciedleniem jego bogatych doświadczeń muzycznych. Zainspirowany przez babcię, skrzypaczkę klasyczną, która w latach 30. i 40. XX wieku występowała w Pittsburgh Symphony, rozpoczął w wieku czterech lat naukę gry na fortepianie. Ukończył Music Academy of the West w Santa Barbara oraz USC Thornton School of Music w klasie fortepianu, po czym uzupełnił wykształcenie studiując orkiestrację u legendarnego autora aranżacji Marty’ego Paicha. Pomimo klasycznego wykształcenia interesuje się muzyką rockową i popową, a jego działalność w tej ostatniej pozwoliła mu rozwinąć talent muzyka, autora aranżacji, kompozytora i producenta. Współpracował z największymi gwiazdami muzyki pop, m.in. Barbrą Streisand; Earth, Wind and Fire; Bobem Segerem; Rodem Stewartem; Toto; Glennem Frey’em; Dianą Ross; Carly Simon; Olivią Newton-John; Randym Newmanem; Rickie Lee Jonesem; Cher oraz Chaką Khan. W 1975 r. towarzyszył Eltonowi Johnowi w trasie koncertowej i nagraniach studyjnych. W 1976 r. opuścił zespół i zajął się produkcją muzyki. Do grupy wrócił na kolejną trasę w 1980 r., a w 1986 r. dyrygował Melbourne Symphony Orchestra w ramach trasy koncertowej Eltona Johna Live in Australia, której zapis zdobył status platynowej płyty. Pierwszą propozycję z branży filmowej otrzymał w 1985 r. i od tamtego czasu jest z nią związany. W ramach odmiany Howard ponownie podjął w 2004 r. współpracę z Eltonem Johnem w ramach trasy koncertowej obejmującej m.in. Royal Albert Hall w Londynie oraz Radio City Music Hall w Nowym Jorku.
Drugi z gości tegorocznego FMF – Michał Lorenc – to jeden z najwybitniejszych i zarazem najbardziej popularnych kompozytorów muzyki filmowej w Polsce, porównywany przez amerykański branżowy tygodnik Variety do wybitnego amerykańskiego kompozytora Aarona Coplanda. Stworzył muzykę do ponad 175 filmów, seriali telewizyjnych, filmów dokumentalnych oraz spektakli teatralnych. Współpracował z najlepszymi reżyserami z Polski, Czech, Wielkiej Brytanii i USA. Nagrywał z najlepszymi polskimi orkiestrami: Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Filharmonii Narodowej i Warszawską Operą Kameralną. Od lat często współpracuje z muzykami z zespołu DesOrient – polskimi specjalistami od muzyki etnicznej. Jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej, Czeskiej Akademii Filmowej oraz Polskiej Akademii Filmowej.
Karierę rozpoczynał pisząć piosenki dla zespołów studenckich. Jako 18-latek, w 1973 roku, związał się na cztery lata z Wolną Grupą Bukowina. Od 1975 do 1978 roku nagrywał piosenki do audycji Zgryz Macieja Zembatego, nadawanej w Programie 3 Polskiego Radia. Pierwszym serialem telewizyjnym do jakiego skomponował muzykę byli Przyjaciele Andrzeja Kostenki (1979). Dziesięć lat później stworzył muzykę do filmu Macieja Dejczera 300 mil do nieba i otrzymał za nią nominację do Felixa - Europejskiej Nagrody Filmowej oraz Nagrodę im. Stanisława Wyspiańskiego, przyznawaną przez Premiera RP. Od tego momentu jego kariera nabrała tempa. W 1992 roku, jego muzykę do filmu Psy w reż. Władysława Pasikowskiego uznano za najlepszą podczas Festiwalu w Gdyni. Lata 1995 i 1997 przyniosły kolejne nagrody na gdyńskim festiwalu – tym razem za muzykę do Prowokatora Krzysztofa Langa oraz Bandyty Macieja Dejczera. Ta ostatnia stała się prawdziwym przebojem i przyniosła Lorencowi platynową płytę. W 1996 roku spędził pół roku w Los Angeles współpracując ze znakomitym reżyserem Bobem Rafelsonem (Pięć łatwych utworów, Listonosz zawsze dzwoni dwa razy). Współpraca zaowocowała muzyką stworzoną przez Lorenca do filmu Rafelsona Krew i wino, zgłoszoną przez wytwórnię 20th Century Fox do Oscara. W 1999 roku za muzykę do filmu Nic Doroty Kędzierzawskiej Michał Lorenc otrzymał nagrodę specjalną na festiwalu Camerimage w Łodzi oraz prestiżową główną nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Filmowej i Medialnej w Bonn, gdzie rywalizował z samym Hansem Zimmerem i jego muzyką do filmu Cienka czerwona linia. W tym samym roku muzyka Lorenca skomponowana do czesko-polskiego filmu Zabić Sekala została uhonorowana Czeskim Lwem – najważniejszą nagrodą tamtejszej kinematografii przyznawaną przez Akademię Sztuki Filmowej i Telewizyjnej. Dwa lata później za muzykę do filmu Daleko od okna (2001) Jana Jakuba Kolskiego dostał Złotą Kaczkę - nagrodę czytelników miesięcznika Film, a w 2002 roku był ponownie nominowany do Czeskich Lwów, tym razem za muzykę do filmu Babie lato.
Kolejne lata przyniosły kompozytorowi następne sukcesy i wyróżnienia. Lorenc otrzymał główne nagrody za najlepszą muzykę na Festiwalu w Gdyni za Przedwiośnie (2001) Filipa Bajona i Wszystko będzie dobrze (2007) Tomasza Wiszniewskiego. Najważniejsze, jak mówi nagrody, bo przyznawane przez widzów, otrzymał trzy razy we Wrześni – na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej Prowincjonalia – za filmy Daleko od okna (2001 Jana Jakuba Kolskiego, Wino truskawkowe (2007) Dariusza Jabłońskiego i Cztery noce z Anną (2008) Jerzego Skolimowskiego. Sukcesem okazały się także seriale, do których Lorenc stworzył muzykę - Glina (2004-2008), Oficer (2004) i Ojciec Mateusz (2008-2012).
Ostatnie duże projekty fabularne Michała Lorenca to film Cztery noce z Anną Jerzego Skolimowskiego (2008), czeski O rodzicach i dzieciach Vladimira Michalka (2008), Mniejsze zło Janusza Morgensterna (2009), słowacki Pokój w duszy (2009) oraz Kołysanka Juliusza Machulskiego (2010), Różyczka Jana Kidawy-Błońskiego (2010) i Śluby panieńskie Filipa Bajona (2010). Za muzykę do Różyczki Michał Lorenc otrzymał nominację do Fryderyków w kategorii Album roku - oryginalna ścieżka dźwiękowa.
Przypominamy, że tegoroczna edycja FMF-Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie rozpocznie się 26 września i potrwa cztery dni - do 29 września. Festiwal zainauguruje koncert muzyki Alberto Iglesiasa - laureata najważniejszych nagród filmowych, kompozytora współpracującego od 18 lat z Pedro Almodóvarem. Dzień później publiczność czekają dwa niezwykłe muzyczne wydarzenia: najpierw (o godz. 19.00) w Kościele św. Katarzyny zabrzmi muzyka do filmów jednego z najwybitniejszych niemieckich scenarzystów i reżyserów Wernera Herzoga, a o godz. 22.00 w Małopolskim Ogrodzie Sztuki – usłyszymy koncert islandzkiego producenta, kompozytora, muzyka i twórcy słynnej islandzkiej wytwórni Bedroom Community - Valgeira Sigurðssona. Natomiast w sobotę (28 września) zapraszamy do hali ocynowni ArcelorMittal Poland na Wielką Galę Muzyki Filmowej. 10 kompozytorów na 10-lecie RMF Classic, podczas której zabrzmią utwory dziesięciu kompozytorów stworzone do najlepszych filmów, wielkich telewizyjnych produkcji oraz polskich i amerykańskich seriali. Sami twórcy zasiądą na widowni jako goście specjalni. A w finale - koncertowe wykonanie amerykańsko-australijskiej superprodukcji Matrix. Gościem honorowym wydarzenia i równocześnie dyrygentem będzie dwukrotny zdobywca nagrody Emmy, amerykański kompozytor muzyki filmowej, dyrygent i aranżer, autor muzyki do kultowej trylogii Matrix - Don Davis (Kiedy mężczyzna kocha kobietę, Za linią wroga, Ballistic, Dom na Przeklętym Wzgórzu, Park Jurajski III).
Bilety na festiwalowe koncerty można kupić w portalu eventim.pl oraz trzech punktach sieci informacji miejskiej InfoKraków: przy ul. św. Jana 2, w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2) oraz w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego (ul. Powiśle 11). Więcej o festiwalu: www.fmf.fm