Muzyka w filmie tworzy nierozerwalną, integralną całość. Nic dziwnego, że słuchając jej w oderwaniu od obrazu, przed oczami wciąż mamy bohaterów, sytuacje, które zapadły nam w pamięci i przeplatające się ważne dla fabuły wątki. Życzeniem Alberto Iglesiasa - bohatera pierwszego dnia 6. FMF-Festiwalu Muzyki Filmowej - było, aby jego muzyka zaistniała w czysto koncertowej postaci. Zważywszy na współczesnego odbiorcę przyzwyczajonego do ciągłego odbierania zewsząd multimedialnych sygnałów i bodźców, wydaje się, że to odważne posunięcie. Dla wszystkich, którzy spędzili wczorajszy wieczór w Filharmonii Krakowskiej zamysł hiszpańskiego kompozytora okazał się w pełni uzasadniony, trafny i zrozumiały. Jak powiedziała prowadząca koncert Grażyna Torbicka słuchając muzyki Iglesiasa, każdy może stworzyć w wyobraźni swój własny film. Nie było więc oczywistości i jedynie słusznej interpretacji, otrzymaliśmy za to przestrzeń do własnych przemyśleń.
Koncert rozpoczęła prezentacja muzyki obecnego na sali Iglesiasa, do słynnych obrazów Pedro Almodóvara, z którym kompozytor współpracuje już od 18 lat. Wykonawcą była Orkiestra AUKSO uznawana za jeden z najlepszych zespołów kameralnych Europy wzmocniona reprezentacją najlepszych instrumentalistów Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Muzyków poprowadził znakomity Marek Moś.
Jako pierwsza zabrzmiała suita z filmu Volver. Właśnie za muzykę do tego filmu kompozytor zdobył w 2006 roku Europejską Nagrodę Filmową, a także hiszpańskiego Oscara, czyli statuetkę Goya. W prezentowanej premierowo pięcioczęściowej suicie słyszalna była zarówno tęsknota, jak i namiętność. Drugim dziełem, które usłyszeliśmy było światowe prawykonanie suity z filmu Skóra, w której żyję. Główną rolę odegrała tu partia skrzypiec i to w znakomitym wykonaniu samej Agaty Szymczewskiej. Jedna z najwybitniejszych skrzypaczek młodego pokolenia, od momentu zdobycia złotego medalu w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (2006), idzie jak burza. Po drodze zgarnęła jeszcze Paszport Polityki, nagrodę TVP Kultura i statuetkę Fryderyka. Grająca na XVII-wiecznym instrumencie Antonio Stradivariusa zachwyciła krakowską publiczność nie tylko swoim wirtuozostwem, ale i pięknymi, chwilami rzewnymi kantylenami. W powracających jak bumerang motywach muzycznych krył się niepokój i szalona pasja, konsekwentnie rosło również napięcie. Prezentację twórczości do filmów niepokornego domknęło wykonanie 35mm, czyli suity z filmów Przerwane objęcia, Złe wychowanie, Volver, Porozmawiaj z nią i Wszystko o mojej matce, w której odbicie miały dramatyczne przeżycia i głębokie emocje, a zarazem hiszpańska żarliwość pełna radości życia i pulsującego rytmu.
W drugiej części mogliśmy posłuchać odmiennych światów Iglesiasa. Będąca owocem pracy z reżyserem Tomasem Alfredsonem (którego już od dzisiaj będziemy gościć w Krakowie) muzyka do filmu Szpieg (Tinker Tailor Soldier Spy) przeniosła nas w klimat zimnej wojny. Suita z tego obrazu przeznaczona na orkiestrę i obój solo była kolejnym tego wieczoru prawykonaniem. Solową partię wykonał Mariusz Pędziałek, pierwszy oboista i koncertmistrz Filharmonii Krakowskiej. Kameralna muzyka pełna delikatnych dźwięków fortepianu i ciepłego brzmienia oboju idealnie oddała tajemniczy klimat obecny w filmie.
Na koniec w prezencie od Iglesiasa specjalnie dla krakowskiej publiczności po raz pierwszy usłyszeliśmy dwie pieśni z towarzyszeniem orkiestry, które kompozytor napisał dla kontratenora Carlosa Meny, hiszpańskiego śpiewaka znanego ze stałej współpracy z Jordim Savallem. W jego wykonaniu przejmująco i niezwykle intymnie zabrzmiały The Poem that Took the Place of a Mountain (Wiersz, który zajął miejsce góry) do tekstu Wallace’a Stevensa oraz La Resistenza e la sua luce (Ruch Oporu i jego światło) do słów Piera Paola Pasoliniego. Muzyka Iglesiasa tak przypadła do serca publiczności, że nie obyło się bez kilkuminutowej owacji na stojąco. W jego muzyce urzekł nas brak hollywoodzkiego przepychu, niesamowite efekty kolorystyczne w orkiestrze (nagłe kontrasty i kameralne brzmienia oboju, skrzypiec czy fortepianu) oraz intymny charakter. Każdy słuchacz wyniósł z tego koncertu swoje wyobrażenia, każdy był też reżyserem własnych, wywołanych przez muzykę uczuć.
Dzisiaj na festiwalu dwa wielkie muzyczne wydarzenia: najpierw (o godz. 19.00) w Kościele św. Katarzyny zabrzmi muzyka do filmów jednego z najwybitniejszych niemieckich scenarzystów i reżyserów Wernera Herzoga, a o godz. 22.00 w Małopolskim Ogrodzie Sztuki - koncert islandzkiego producenta, kompozytora, muzyka i twórcy słynnej islandzkiej wytwórni Bedroom Community - Valgeira Sigurðssona. W Centrum Festiwalowym (w Małopolskim Ogrodzie Sztuki) zaplanowano także dwa otwarte dla publiczności spotkania z kompozytorami: o godz. 12.00 z Alberto Iglesiasem, a o godz. 16.00 – z Donem Davisem. Zapraszamy także na seans w Kinie Legalnej Kultury – o godz. 14.00 Sugar Man w reż. Malika Bendjelloul.
Przypominamy: tegoroczny, szósty już FMF-Festiwal Muzyki Filmowej potrwa do niedzieli (29 września). W weekend czekają nas dwa wielkie wydarzenia zaplanowane w hali ocynowni ArcelorMittal Poland. W sobotę (28 września) zapraszamy na Wielką Galę Muzyki Filmowej. 10 kompozytorów na 10-lecie RMF Classic, podczas której zabrzmią utwory dziesięciu kompozytorów stworzone do najlepszych filmów, wielkich telewizyjnych produkcji oraz polskich i amerykańskich seriali. Udział w Gali potwierdziły takie gwiazdy światowego filmu jak: Alberto Iglesias, Don Davis, Craig Armstrong, Trevor Morris, Gavin Greeneway, Abel Korzeniowski, Jan A.P. Kaczmarek, James Newton Howard, Michał Lorenc i Diego Navarro. Sami twórcy zasiądą na widowni jako goście specjalni. A w niedzielę wielki finał - koncertowe wykonanie amerykańsko-australijskiej superprodukcji Matrix. Gościem honorowym wydarzenia i równocześnie dyrygentem będzie dwukrotny zdobywca nagrody Emmy, amerykański kompozytor muzyki filmowej, dyrygent i aranżer, autor muzyki do kultowej trylogii Matrix - Don Davis (Kiedy mężczyzna kocha kobietę, Za linią wroga, Ballistic, Dom na Przeklętym Wzgórzu, Park Jurajski III).
Więcej o festiwalowych wydarzeniach: www.fmf.fm
Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie – wspólne przedsięwzięcie Krakowskiego Biura Festiwalowego i radia RMF Classic - w krótkim czasie podbił serca widzów i zyskał uznanie krytyków. To, co wyróżnia go spośród innych wydarzeń filmowych, to połączenie najwyższej jakości interpretacji muzyki filmowej wykonywanej przez czołowych muzyków i orkiestry z prezentacją na wielkim ekranie najwyższej jakości obrazu filmowego. Wszystko w niezwykłej scenerii hali ocynowni ArcelorMittal Poland. Monumentalne widowiska muzyczno – filmowe wyróżniają się śmiałością produkcyjną, innowacyjnością w sferze technologii dźwięku i obrazu, a także rozmachem wykonawczym, najwyższym poziomem artystycznym oraz – co szczególnie istotne dla widzów – obecnością najwybitniejszych twórców i kompozytorów. Dzięki rozmachowi festiwalu, zakrojonej na szeroką skalę promocji w Polsce i na świecie, a przede wszystkim obecności znakomitych gości z branży filmowej, współpracy z środowiskami filmowymi i producenckimi, festiwal szybko stał się rozpoznawalną marką w Europie, Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie. Za swoją innowacyjność był dwukrotnie nominowany do Nagrody Mediów Niptel, a branżowy portal Muzykafilmowa.pl pięciokrotnie ogłosił go Wydarzeniem Roku. Docenili go także dziennikarze hollywoodzkiego magazynu Variety, którzy zestawili FMF w jednym rzędzie z takimi znakomitymi festiwalami jak hiszpańska Ubeda, belgijski Ghent Film Festival, czy organizowany na Teneryfie Film Music Festival. Dyrektorem programowym festiwalu jest Robert Piaskowski.
Więcej: www.fmf.fm
Radio RMF Classic jest muzyczną stacją, obecną w 19 największych miastach Polski. Dzięki starannie dobranemu połączeniu muzyki filmowej i klasycznej, wiarygodnym serwisom informacyjnym i tematycznej różnorodności pasm programowych przyciąga grono wyjątkowych i lojalnych słuchaczy. To intrygujące połączenie muzyki i dobrego smaku z najnowszymi informacjami ze świata sztuki, designu i nowych technologii. Stacja często gości na swojej antenie znakomitości polskiego życia kulturalnego i wiele innych ciekawych postaci. Organizuje także prestiżowy plebiscyt MocArty RMF Classic. Każdego dnia w całej Polsce 446 tysięcy osób słucha RMF Classic. Słuchacze RMF Classic to wyjątkowo atrakcyjna grupa docelowa: przedstawiciele prestiżowych grup zawodowych, osoby wykształcone, mieszkańcy największych miast polski. 50,5% słuchaczy RMF Classic stanowią osoby z najbardziej prestiżowych kategorii zawodowych (dyrektorzy, prezesi, wolne zawody/specjaliści, właściciele firm). 51,6% słuchaczy RMF Classic to mieszkańcy największych miast i aglomeracji miejskich (powyżej 500 tys.). 54,7% spośród nich posiada wyższe wykształcenie.
Więcej na: www.rmfclassic.pl
Źródło: Radio Track, Millward Brown; 04.2013–06.2013; zasięg dzienny; TG: ogół badanych; próba: 21035; struktura słuchaczy według zasięgu dziennego RMF Classic; 07.2012–06.2013; próba: 2263.
Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: FMF - Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Off Plus Camera, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia, czy literacki Festiwal Conrada. KBF jest także wydawcą magazynu Karnet, zarządza powstającym centrum kongresowym ICE oraz Krakowską Komisją Filmową, administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków, a także prowadzi portal Krakow.travel. Więcej: www.biurofestiwalowe.pl