Przypomnijmy, że obok Zimmera zaproszenie do Krakowa przyjęli m.in. Elliot Goldenthal (Obcy 3, Frida, Batman), Patrick Doyle (Harry Potter i Czara Ognia, Thor), Dario Marianelli (Pokuta, Anna Karenina), Johan Söderqvist (Wyprawa Kon Tiki, Wyspa Skazańców), Gustavo Santaloalla (Tajemnica Brokeback Mountain, Babel), Garry Schyman (BioShock Infinite, Dante's Inferno).
Izabela Helbin – Dyrektor KBF organizującego FMF nie kryje zadowolenia: To prawdziwa radość dla wszystkich fanów muzyki i kina. Hans Zimmer wystąpi w Polsce po raz pierwszy! Ten jeden z najbardziej rozchwytywanych i cenionych kompozytorów współczesnego kina przyjął zaproszenie Festiwalu Muzyki Filmowej do Krakowa. Co więcej, po raz pierwszy w Polsce usłyszymy kultowego Gladiatora z Lisą Gerrard, współkompozytorką muzyki do spektakularnej produkcji Ridleya Scotta. Kompozytor zgodził się także wykonać suity z uwielbianej Incepcji Christophera Nolana. Panie i Panowie, z dumą ogłaszamy Hansa Zimmera.
Szefowej KBF wtóruje dyrektor artystyczny FMF — Robert Piaskowski: Przełomowy soundtrack z Gladiatora, który zmienił na zawsze sposób komponowania muzyki filmowej, ścieżka dźwiękowa, którą pokochały miliony fanów na całym świecie wykonana zostanie na żywo w prawdziwym Koloseum XXI wieku — nowoczesnej Kraków Arenie. Kultowa muzyka do Incepcji zabrzmi natomiast w stalowym wnętrzu Hali Ocynowni — czy można sobie wymarzyć lepszy line up festiwalu? Potężne muzyczne pejzaże Zimmera, monumentalna orkiestra i elektronika, i wreszcie sam Hans Zimmer za fortepianem w wielkim finale. Z pewnością będzie to historyczna edycja.
Muzyka do Incepcji to w istocie dźwiękowy pejzaż, muzyka intrygująca i potężna: przestrzenna symfonika, pulsujące uderzenia rozbudowanej sekcji dętej i potęga elektroniki. Powolne masy dźwięków podkreślają świetnie względność i umowność prezentowanego świata, perypetie bohaterów i głębię intymnego, nieskończonego świata snów. To kolejny udany zimmerowski eksperyment, który przejdzie na stałe do historii muzyki filmowej — zapowiada Piaskowski.
Poza niezrównanym tempem, z jakim Zimmer przyjmuje kolejne zlecenia, zadziwiające jest jego nieustannie nowatorskie podejście do gatunków muzycznych. Zimmer stworzył swój niepowtarzalny rozpoznawalny styl. Same za siebie mówią ścieżki dźwiękowe Zimmera — czy to do dramatów, takich jak wspomniany już Rain Man, filmów akcji, filmów wojennych, a wśród najnowszych filmów — do mrocznego, opartego na świecie komiksów Mrocznego Rycerza Christophera Nolana, za którą otrzymał nagrodę Grammy — mówi Piaskowski.
Zimmer jest twórcą ścieżek dźwiękowych do ponad 100 filmów, które zarobiły w sumie ponad 22 miliardy dolarów na całym świecie. Został uhonorowany Nagrodą Akademii, dwoma Złotymi Globami, trzema nagrodami Grammy, American Music Award oraz nagrodą Tony. W 2003 roku ASCAP przyznał Zimmerowi prestiżową nagrodę im. Henry’ego Manciniego za całokształt twórczości za jego imponujący i wpływowy dorobek twórczy, a w grudniu 2010 otrzymał własną Gwiazdę w Hollywoodzkiej Alei Sławy.
Wśród ostatnich filmów, do których muzykę napisał Zimmer, należy wymienić Niesamowitego Spidermana 2, Zniewolony. 12 Years a Slave Steve’a McQueena, Wyścig Rona Howarda, Człowiek ze stali Zacka Snydera, mini emitowany na History Channel miniserial The Bible, trzy filmy Christophera Nolana: Incepcja, Mroczny Rycerz i Mroczny Rycerz powstaje, a także Sherlock Holmes: Gra cieni Guya Ritchiego.
Do najwybitniejszych dzieł Zimmera należą także ścieżki dźwiękowe do takich filmów jak Rain Man, Wożąc panią Daisy, Thelma i Louise, Crimson Tide, Cienka czerwona linia, Gladiator, Mission: Impossible 2, Hannibal, Peal Harbor, Łzy słońca, Trudne słówka, serie: Piraci z Karaibów, Kung Fu Panda i Madagascar, a także Kod Da Vinci, Frost/Nixon, Sherlock Holmes, Sherlock Holmes: Gra cieni oraz Incepcja.
Obecnie Zimmer pracuje nad ścieżką dźwiękową do kolejnego filmu Christophera Nolana Interstellar, którego premierę zaplanowano na listopad 2014.
Organizatorami Festiwalu są Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i RMF Classic.
Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie – wspólne przedsięwzięcie Krakowskiego Biura Festiwalowego i radia RMF Classic - w krótkim czasie podbił serca widzów i zyskał uznanie krytyków. To, co wyróżnia go spośród innych wydarzeń filmowych, to połączenie najwyższej jakości interpretacji muzyki filmowej wykonywanej przez czołowych muzyków i orkiestry z prezentacją na wielkim ekranie najwyższej jakości obrazu filmowego. Wszystko w niezwykłej scenerii hali ocynowni ArcelorMittal Poland. Monumentalne widowiska muzyczno – filmowe wyróżniają się śmiałością produkcyjną, innowacyjnością w sferze technologii dźwięku i obrazu, a także rozmachem wykonawczym, najwyższym poziomem artystycznym oraz – co szczególnie istotne dla widzów – obecnością najwybitniejszych twórców i kompozytorów. Dzięki rozmachowi festiwalu, zakrojonej na szeroką skalę promocji w Polsce i na świecie, a przede wszystkim obecności znakomitych gości z branży filmowej, współpracy z środowiskami filmowymi i producenckimi, festiwal szybko stał się rozpoznawalną marką w Europie, Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie. Za swoją innowacyjność był dwukrotnie nominowany do Nagrody Mediów Niptel, a branżowy portal Muzykafilmowa.pl sześć razy z rzędu ogłosił go Wydarzeniem Roku. Docenili go także dziennikarze hollywoodzkiego magazynu Variety, którzy zestawili FMF w jednym rzędzie z takimi znakomitymi festiwalami jak hiszpańska Ubeda, belgijski Ghent Film Festival, czy organizowany na Teneryfie Film Music Festival.
Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: FMF - Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Off Plus Camera, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia, czy literacki Festiwal Conrada. KBF jest także wydawcą magazynu Karnet, zarządza powstającym centrum kongresowym ICE oraz Krakowską Komisją Filmową, administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków, a także prowadzi portal Krakow.travel.
Więcej: www.biurofestiwalowe.pl
Radio RMF Classic jest muzyczną stacją, obecną w 19 największych miastach Polski. Dzięki starannie dobranemu połączeniu muzyki filmowej i klasycznej, wiarygodnym serwisom informacyjnym i tematycznej różnorodności pasm programowych przyciąga grono wyjątkowych i lojalnych słuchaczy. To intrygujące połączenie muzyki i dobrego smaku z najnowszymi informacjami ze świata sztuki, designu i nowych technologii. Stacja często gości na swojej antenie znakomitości polskiego życia kulturalnego i wiele innych ciekawych postaci. Organizuje także prestiżowy plebiscyt MocArty RMF Classic. Każdego dnia w całej Polsce 425 tysięcy osób słucha RMF Classic. Słuchacze RMF Classic to wyjątkowo atrakcyjna grupa docelowa: przedstawiciele prestiżowych grup zawodowych, osoby wykształcone, mieszkańcy największych miast polski. 54,6% słuchaczy RMF Classic stanowią osoby z najbardziej prestiżowych kategorii zawodowych (dyrektorzy, prezesi, wolne zawody/specjaliści, właściciele firm). 52,5% słuchaczy RMF Classic to mieszkańcy największych miast i aglomeracji miejskich (powyżej 500 tys.). 59,5% spośród nich posiada wyższe wykształcenie.
Więcej: www.rmfclassic.pl
Źródło: Radio Track MillwardBrown SMG/KRC; 01.2013–03.2013; zasięg dzienny; TG: ogół badanych; próba: 21053; struktura słuchaczy według zasięgu dziennego RMF Classic; 04.2012–03.2013; próba: 2183.