Goldenthal uchodzi za jednego z najbardziej płodnych i wszechstronnych kompozytorów amerykańskich, lista jego dzieł napisanych dla teatru, baletu, filmu i telewizji jest wprost porażająca. Jest też prawdziwym tytanem muzyki filmowej. Pośród stworzonych przez niego ścieżek dźwiękowych znajduje się muzyka do filmów: Wrogowie publiczni (Public Enemies), Gorączka (Heat), Tytus Andronikus (Titus), Batman Forever, Czas zabijania (A Time to Kill), Narkotykowy Kowboj (Drugstore Cowboy), Obcy 3 (Alien 3), Burza (The Tempest), Sen Nocy Letniej (A Midsummer Night), a także do obrazów Neila Jordana Wywiad z wampirem (Interview With the Vampire) i Michael Collins, za które otrzymał nominacje do Oscara. Był ponadto nominowany do dwóch Złotych Globów, trzech nagród Grammy, dwóch nagród Tony i trzech nagród CFCA (Chicago Film Critics Association Award). W 1988 roku otrzymał nagrodę LAFCA (Los Angeles Film Critics Association Award) za najlepszą oryginalną ścieżkę dźwiękową do filmu Chłopak rzeźnika (The Butcher Boy). Jego ostatnim dziełem jest ścieżka dźwiękowa do filmowej wersji szekspirowskiego Snu Nocy Letniej w reżyserii Julie Taymor. W 2003 roku został uhonorowany Oscarem i Złotym Globem za muzykę do filmu Taymor Frida. Goldenthal był nominowany do swojej trzeciej nagrody Grammy za współprodukcję platynowego albumu ze ścieżką dźwiękową do musicalu Across the Universe, na którym znalazło się 35 piosenek Beatlesów. Skomponował także oryginalną muzykę do filmu. Jest twórcą opery w dwóch aktach, Grendel, w reżyserii Taymor, nominowanej do nagrody Pulitzera w dziedzinie muzyki. Uznanie krytyków muzycznych przyniósł Goldenthalowi stworzony z rozmachem utwór symfoniczny Fire Water Paper: A Vietnam Oratorio, skomponowany na zamówienie Pacific Symphony Orchestra w celu upamiętnienia 20. rocznicy zakończenia wojny w Wietnamie. Został wydany w 1996 roku pod szyldem Sony Classical Records. Partie wiolonczelowe wykonał (Yo-Yo Ma).
W 2012 r. Goldenthal odwiedził Kraków w związku z pamiętnym koncertem jego muzyki na 5. FMF, na którym zabrzmiały suity z filmów: Tytus Andronikus, Wywiad z Wampirem, Frida i Obcy 3. Goldenthalowi towarzyszyła jedna z największych reżyserek filmowych, teatralnych i operowych, a prywatnie jego partnerka - Julie Taymor, wielokrotnie nominowana do Oscara za reżyserię, kostiumy, scenografię, zdobywczyni Oscara za Fridę oraz licznych nagród Tony za działalność teatralną i musicalową, legenda muzyki i filmu: od Pekinu po Sankt Petersburg, od Los Angeles po Sydney, Paryż i Londyn.
To właśnie w trakcie festiwalu Goldenthal i Taymor mieli okazję odwiedzić jedną z najnowocześniejszych wytworni filmowych w Europie – Alvernia Studios, gdzie rok później Goldenthal nagrał koncertową wersję baletu Othello powstałego dla Metropolitan Opera na zamówienie American Ballet Theatre (ABT) w 1997 w choreografii legendarnego Lara Lubovitcha. Othello Symphony została zarejestrowana w 2013 r. przez AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. Wydana przez wytwórnię Zarathustra Music została przyjęta z ogromnym zainteresowaniem krytyki i doczekała się wielu entuzjastycznych recenzji. Przypomnijmy, że nagranie to efekt ścisłej współpracy FMF z Alvernia Studios. Dzięki tej współpracy wytwórnię odwiedzili dotąd, m.in.: Howard Shore, Tan Dun, Shigeru Umebayashi, Tom Tykwer, Alberto Iglesias czy Don Davis.
To prawdziwe szczęście gościć w Krakowie ponownie Elliota Goldenthala. To przecież jeden z największych współczesnych twórców, wizjoner muzyki i teatru, który wytyczył wiele nowych kierunków w muzyce współczesnej, trudny do jednoznacznego zakwalifikowania, jeden z tych kompozytorów, którzy zawsze idą drogą osobną, prawdziwy geniusz – mówi Robert Piaskowski, Dyrektor Artystyczny FMF.
Goldenthal przywiezie do Krakowa dzieło niezwykłe – blisko 23-minutową Grand Gothic Suite skomponowaną na tematach kultowego Batmana Forever i Batman i Robin. Swoje światowe prawykonanie suita miała na tegorocznym Festiwalu FIMUCITÉ.
To dzieło pokazuje wszystko to, co u Goldenthala najpiękniejsze: rozpoznawalny mroczny styl naznaczony glissandami skrzypiec, szelestami, szmerami, efektami elektroakustycznymi z wiodącą rolą instrumentów dętych blaszanych. Charakterystyczny temat Batmana odebrał Danny’emu Elfmanowi niekoronowaną pozycję jedynego i niezastępowanego kompozytora tej kultowej i wysokobudżetowej amerykańskiej serii. Podczas koncertu usłyszymy charakterystyczną muzykę z obydwu filmów - nasyconą, gęstą, idealnie mieszającą nastroje, łączącą dźwięki z filmu, jazz, ale także elementy popularnego walca czy tanga. Goldenthal jest jak rwąca rzeka zagarniając style, jazzując, operując kapryśną harmonią - lepi muzykę z nieładu, awangardowej dysharmonii, z których rodzą się piękne melodie, symfoniczne brzmienia w bardzo neoromantycznym stylu – zapowiada polską premierę tego dzieła Piaskowski.
A sam kompozytor przesłał wiadomość e-mailową ciesząc się bardzo na powrót do Krakowa:
Czuję się zaszczycony powtórnym zaproszeniem na Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie. Pokochałem Kraków za jego artystyczną energię, gorącą publiczność, profesjonalizm muzyków. Wracam tym chętniej, by świętować w Krakowie 100.lecie urodzin ASCAP najważniejszej organizacji skupiającej kompozytorów i wydawców muzyki filmowej na świecie.
Przypomnijmy, że Elliot Goldenthal to już trzeci – obok Gustavo Santaolalli (Babel, Tajemnica Brokeback Mountain, Dzienniki Motocyklowe) oraz Daria Marianellego (Pokuta, Duma i Uprzedzenie, Anna Karenina) – zdobywca Oscara, który zaszczyci wielki koncert finałowy tegorocznego FMF organizowany na 100.lecie ASCAP w Krakowie. Podczas jubileuszowej gali ASCAP festiwalowa publiczność będzie miała okazję usłyszeć najpiękniejsze suity filmowe ostatniego stulecia ilustrowane fragmentami m.in. z filmów Spartakus, Zabić drozda, Godziny, Śniadanie u Tiffany’ego, Tajemnica Brokeback Mountain, Anna Karenina i inne.Koncert wykona Orkiestra Akademii Beethovenowskiej i Chór Polskiego Radia pod dyrekcją Diego Navarro.
Jeszcze w sierpniu ujawnimy nazwiska solistów koncertu finałowego, a także kolejne oscarowe nazwiska gości, którzy odwiedzą w tym roku Kraków. Przypominamy: na ten niezwykły koncert zapraszamy do hali ocynowni ArcelorMittal Poland w niedzielę 28 września o godz. 18:00.
Bilety na festiwalowe koncerty można kupić w portalu eventim.pl oraz czterech punktach sieci informacji miejskiej InfoKraków: przy ul. św. Jana 2, w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2), w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego (ul. Powiśle 11) oraz w Sukiennicach (Rynek Główny 1/3).