Magda Miśka-Jackowska przygotowała nowy, wciągający program, poświęcony muzyce filmowej i wszystkiemu, co z nią związane. 12 odcinków układa się w niezwykły, filmowo-muzyczny kalendarz!
ODCINEK 1
• Magda Cielecka o „Pożegnaniu z Afryką”
• aktorski epizod Philipa Glassa
• kulisy sesji nagraniowej do „Jak zostać królem”
• dyrygent Nic Raine wspomina Johna Barry’ego
• David Arnold o powstaniu „You Know My Name”
ODCINEK 2
• jak muzyka filmowa narodziła się w Europie
• Alexandre Desplat gra w filmie wojennym
• Jan A.P. Kaczmarek o zdobywaniu "Marzyciela"
• dlaczego „Nagi instynkt” brzmi tak metalicznie
• Krzysztof Herdzin gra dla nas „Sabrinę”
ODCINEK 3
• Henryk Kuźniak o popularności muzyki do filmu "Vabank"
• "Hakuna Matata" brzmi cudownie i wyjaśniamy, dlaczego
• prawie wszystkie sekrety współpracy Spielberga i Williamsa
• filmowe musicale
• jaką kawę pije Angelo Badalamenti (i co, jak jej nie dostanie)
ODCINEK 4
• co sprawia, że piosenka staje się przebojem - nucimy "Moon River"
• kulisy sesji nagraniowej muzyki do serialu "Dom"
• wszyscy kochają Jerzego Dudusia Matuszkiewicza
• Patrick Doyle - kompozytor i fantastyczny aktor
• o fenomenie Krzysztofa Komedy
ODCINEK 5
• magia festiwali - z tajnego archiwum FMF
• gdzie i jak słuchamy muzyki filmowej na żywo i co się wtedy dzieje z naszym ciałem
• Mariusz Patyra gra specjalnie dla nas "Listę Schindlera", a potem pokazuje gęsią skórkę
• jak Danny Elfman zagrał w filmie (i to nie jeden raz)
• "Piraci z Karaibów" czyli prawie Led Zeppelin symfonicznie
ODCINEK 6
• za kulisami "Zimnej wojny" - opowiadają Marcin Masecki i Joanna Kulig
• Jerry Goldsmith pokazuje talent komediowy
• melodysta James Newton Howard
• Dario Marianelli zdradza, kto gra na maszynie do pisania w "Pokucie"
• efekt "Vertigo" - w obrazie i muzyce
ODCINEK 7
• komponować znaczy nie dorastać - Ramin Djawadi i Abel Korzeniowski
• sekrety nagrania "Dumki na dwa serca"
• Wielki Wojciech Kilar
• Hans Zimmer o tym, jak było na planie "Gladiatora" i czemu Lisa Gerrard początkowo mu odmówiła
• czego nie wiecie o muzyce do "Dunkierki"
ODCINEK 8
• Urszula Dudziak prosi o więcej jazzu w kinie
• co się kryje w "The Grand Budapest Hotel"
• Tan Dun uczy się muzyki od młodych
• jak mózg rozpoznaje muzykę - tłumaczy dyrygent i kompozytor Dirk Brossé
• rozśmieszyć muzyką - kto jak nie Henry Mancini
ODCINEK 9
• reżyser Roland Joffé namawia Ennio Morricone na "Misję"
• "Czas honoru" robi rewolucję
• kompozytor pewny siebie - Hans Zimmer
• jak się szczęśliwie nie zabili Alfred Hitchcock i Bernard Herrmann
• Włodek Pawlik daje nam prywatny koncert i gra "Skrzypka na dachu"
ODCINEK 10
• Michał Lorenc - od "klapserki" do najbardziej popularnego kompozytora muzyki filmowej w Polsce
• Mikołaj Trzaska w duecie ze Smarzowskim
• co ukrył "Utalentowany pan Ripley"
• o kompozytorze, który zagrał w "Gwiezdnych wojnach"
• geniusz, marzyciel, czytelnik - Howard Shore
ODCINEK 11
• ten, który dał kinu temperament - Ennio Morricone
• Włodzimierz Korcz o tym, jak powstało "07 zgłoś się"
• Daniel Pemberton o nieustającej zabawie
• dlaczego Bond zawsze brzmi... jak Bond
• Krzysztof Herdzin o tajemnicach aranżacji
ODCINEK 12
• piosenka w filmie - ile i czemu tak drogo
• Tomasz Raczek emocjonalnie
• wspaniali fani - Marek Kondrat, Karolina Gruszka
• Rafał Paczkowski – strażnik brzmienia i kapitan lotów najważniejszych polskich nagrań
• Shore pracuje w lesie, Carter Burwell... w spiżarni (oraz o graniu na miskach z Ikei)
Scenariusz i reżyseria: Magda Miśka-Jackowska
Współpraca: Anna Sułkowska, Matthijs Kieboom
Muzyka: Matthijs Kieboom
Produkcja: Michał Woźniak
Wykorzystaliśmy również nagrania z archiwum RMF Classic, materiały przygotowane z okazji 15-lecia radia oraz kroniki Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Specjalne podziękowania dla organizatorów i twórców festiwali:
Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie
Fimucité na Teneryfie
Film Fest Gent w Gandawie
Film Music Prague Festival
Jej ewolucja to prawdziwy fenomen na świecie. A ogromna popularność to rewolucja na światowym rynku muzycznym! Przeszła długą i piękną drogę od chwili, gdy pianista towarzyszył pokazom ruchomych obrazów (grał podobno po to, aby zagłuszyć nieprzyjemny odgłos projektora), aż po wielkie hale wypełnione po brzegi publicznością, spragnioną tematów Hansa Zimmera czy Ennio Morricone. Muzyka Johna Williamsa z „Gwiezdnych wojen” czy „Szczęk’ stała się wręcz częścią popkultury. W kinie wciąż ma moc – obecna jest dziś we wszystkich możliwych stylach, gatunkach, możliwościach, głosach, barwach i nastrojach. Odpowiada za nasze, widzów, emocje. Za śmiech, łzy i strach. Ale muzyka filmowa zrobiła krok dalej, wyszła z kina i towarzyszy nam w radiu, samochodzie, na ulubionych płytach i na koncertach.
Od 15 lat RMF Classic gra dla Was najpiękniejszą muzykę filmową. Najwyższy czas zapytać, dlaczego? Odpowiedzą nam wspaniali goście! Kilkudziesięciu kompozytorów, w tym największe gwiazdy gatunku, reżyserzy, instrumentaliści, orkiestratorzy, szefowie studiów muzycznych, autorzy piosenek, dyrygenci, aktorzy i wierni fani – Wy, słuchacze RMF Classic.
***
RMF Classic has launched a new program - "Play It Again" - a radio story about the phenomenon of movie scores. The cycle includes 12 one-hour episodes, aired every Saturday at 4:00 pm by its author, Magda Miśka-Jackowska. RMF Classic is the only station in Poland to present a wide selection of film themes and songs, from the legendary decades-old tracks to the latest film and TV series’ soundtracks.
Magda Miśka-Jackowska has conducted hundreds of interviews on the history and process of creating film music. Her program stars the greatest composers of the genre, directors from around the world, soloists, orchestrators, heads of music studios, sound engineers, music consultants, songwriters, conductors, and fans - many being very famous. The program would also include a special part: the calendar presenting a full film and music year including the premieres, recording sessions, dates of births and deaths of authors.
fot. Kinga Karpati & Daniel Zarewicz