ON AIR
od 17:00 Café Classic zaprasza: Natalia Grzeszczyk

25.06.2014


18.06.2014

Tempus Fantasy - Muzyka przestrzeni i obrazów zaklętych w ludzkiej wyobraźni

Fuzja klasyki fortepianowej i nowoczesnej elektroniki

„Czas podzielił muzykę na style, ale najważniejszą wartością jest jej moc, przekaz i jakość. W imię tej idei wybraliśmy się w fascynującą podróż przez różne brzmienia, od czasów starożytnych, przez średniowiecze, po współczesność. Podróż, w której wokół tematów najwybitniejszych kompozytorów, budujemy nowe, zaskakujące aranżacje. Eksperymentujemy, chcąc ukazać brzmienia muzyki klasycznej w niekonwencjonalnym zestawieniu z muzyką elektroniczną, która w XX i XXI wieku wpisała się zarówno w najbardziej awangardowe kierunki sztuki, jak i w nurt muzyki popularnej. Improwizujemy w oparciu o tematy pochodzące z oryginalnych kompozycji z użyciem zaawansowanych technologicznie instrumentów i procesorów efektowych. Album stworzony w ten sposób jest naszą osobistą wypowiedzią na fortepian i elektronikę, będącą rezultatem połączenia rożnych, pozornie kontrastujących ze sobą gatunków muzycznych. Zestawienie tych stylów nie jest jedynie formą ciekawego eksperymentu artystycznego. Naszym celem jest także przybliżenie odmiennych światów brzmieniowych odbiorcom reprezentującym różne środowiska. W swoich inspiracjach odwołujemy się do szeroko pojętej muzyki klasycznej, ambientowej i transowej”.

Katarzyna Borek & Vojto Monteur



Track-lista:
Katarzyna Borek – piano
Vojto Monteur (Wojciech Orszewski) – electronics
Featuring: Natalia Grosiak (vocal) [3], Łukasz Sobolak (live drum samples, beats) [1, 2, 3, 4, 7], Mateusz Walerian (saxophone sampling) [2], Oleg Dziewanowski (marimba) [2], Karolina Piątkowska-Nowicka (violin)[1], Vojto Monteur (guitar) [2]

1.    Fantasy on Sergei Prokofiev’s Violin Sonate F minor Op.80 No.1    00:05:59
2.    Fantasy on Claude Debussy’s "Pour l’Egyptienne”    00:04:59
3.    Fantasy on Gregorian chant “Dies Irae” & Franz Liszt’s “Totentanz”    00:05:09
4.    Fantasy on Sergei Rachmaninov’s “Vocalise”    00:05:50
5.    Fantasy on Sergei Rachmaninov’s Prelude C sharp minor Op3 No.2    00:05:22
6.    Fantasy on Frederic Chopin’s Prelude F sharp major Op.28 No.13    00:06:16
7.    Fantasy on Claude Debussy’s “Jimbo‘s Lullaby”    00:05:20
8.    Fantasy on Issac Albeniz’s “El Albaicin”  from Suite "Iberia"    00:05:20
9.    Fantasy on Henryk Mikołaj Górecki’s “Three pieces in old style”    00:05:42
10.    Fantasy on Maurice Ravels’s “Le Gibet” from “Gaspard de la nuit”    00:04:40

℗ © 2014 The copyright in this sound recording is owned by Warner Music Poland, A Warner Music Group Company. Recorded: August 31-September 1, 2013 and February 15, 2014 / Studio RecPublica, Lubrza, Poland

Tempus Fantasy
Prestiż i piękno muzyki klasycznej w połączeniu z nowoczesnością muzyki elektronicznej to ekscytująca mieszanka artystyczna! Katarzyna Borek i Wojciech Orszewski zapewniają nam niespotykaną dawkę muzycznych doznań.
„Tempus Fantasy” to unikatowy, multidyscyplinarny projekt artystyczny, w którym muzyka mówi do nas w sposób świeży i bezpośredni. Dwoje wybitnych, polskich artystów – pianistka klasyczna i przedstawiciel sceny elektronicznej budzą wrażliwość w projekcie, który odważnie łamie stereotypy!
Słuchaj uważnie… świat właśnie się zmienił!
Tempus Fantasy: Fuzja klasyki fortepianowej i nowoczesnej elektroniki.

„Reprezentujemy odmienne gatunki muzyki i sztuki wizualnej. Każdy z nas zdobył duże doświadczenie na scenie polskiej i międzynarodowej, występując przed bardzo różnorodną publicznością, włączając najbardziej prestiżowe sale koncertowe i wydarzenia muzyczne w Europie i Azji. Postanowiliśmy to wykorzystać, aby połączyć kontrastujące gatunki: muzykę klasyczną z nowoczesną elektroniką i projekcją video art.” – mówi Katarzyna Borek, a Wojtek Orszewski dodaje – „Nasz projekt to wyraz wiary w to, że muzyka nie zna granic i może połączyć ludzi pochodzących z różnych środowisk".
Katarzyna Borek i Wojciech Orszewski podjęli współpracę artystyczną we wrześniu 2012 roku. Ich twórczość została bardzo szybko doceniona. Jedna z czołowych reżyserek teatru współczesnego - Agnieszka Olsten – zaproponowała im współpracę. Planowana płyta autorska duetu, zatytułowana „Tempus Fantasy” zostanie wydana 3. czerwca  2014 roku w prestiżowej wytwórni Warner Music Poland.

Artyści w swoich inspiracjach odwołują się do szeroko pojętej muzyki klasycznej, ambientowej i transowej. Eksperymentują, starając się przedstawić nowe brzmienia muzyki klasycznej poprzez niekonwencjonalne zestawienie jej w aranżacji z muzyką elektroniczną, która w dobie XX i XXI wieku wpisała się zarówno w najbardziej awangardowe kierunki sztuki, jak i w nurt kultury masowej. Duet zabiera nas w fascynującą podróż, w której wokół tematów klasycznych kompozytorów, budują zupełnie nową, zaskakującą w swoim wymiarze aranżację. Dzieła wykonywane są w wersji oryginalnej, a następnie przetwarzane na zasadzie improwizacji z elektroniką komputerową, lub innymi instrumentami, które w czasie rzeczywistym wpływają na brzmienie fortepianu, dzięki użyciu zaawansowanych technologicznie procesorów efektowych. Różnorodność gatunków muzyki elektronicznej pozwala przewidzieć, że album tworzony w ten sposób będzie przedstawiać odrębną opowieść, intrygujące interpretacje oryginalnych kompozycji. Nad projektem pracują z artystą multimedialnym – Karolem Rakowskim, który przygotowuje spektakularne instalacje video.
http://www.pianoelectronica.eu/

Katarzyna Borek – jedna z najwybitniejszych polskich pianistek młodego pokolenia. Studiowała w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Hochschule fur Musik, Theater Und Medien w Hannoverze oraz Royal Conservatory of Music w Brukseli, gdzie prowadzi aktywną działalność koncertową.
Laureatka wielu międzynarodowych konkursów muzycznych w kraju i za granicą, m.in : Międzynarodowego Konkursu im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy, „Young New Talents” w Belgii, Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Moskwie, Szafarni i Getyndze, finalistka Międzynarodowego Konkursu im. F. Busoniego w Bolzano. Koncertowała w Polsce, Niemczech, Holandii, Belgii (m.in. w gmachu Parlamentu Europejskiego w Brukseli), Francji, Luksemburgu, we Włoszech,  Chorwacji, Rosji, Ukrainie, Rumunii, Chinach, Singapurze, Malezji, Wietnamie, Peru i na Kubie. Była uczestniczką wielu festiwali muzycznych, z których warto wymienić Międzynarodowy Festiwal Paderewski in Memoriam  w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal im. F. Busoniego w Bolzano, Festiwal Eurofonii w Bukareszcie, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Festiwal „Chopin Opera Omnia” w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku oraz Festiwal "Chopin Open" w Operze Narodowej w Warszawie.
Dała koncerty dla uświetnienia wielu prestiżowych wydarzeń, takich jak Międzynarodowy Szczyt Państw Unii Europejskiej, Ameryki Łacińskiej i Karaibów w Limie (Peru, 2008) oraz Światowa Wystawa Expo w Szanghaju (2010). Wystąpiła w najbardziej prestiżowych salach Azji: Shanghai Oriental Art Center, Hangzhou Grand Theatre, Dalian Grand Theatre, Changing Art. Center, Peking University Centennial Hall, Forbidden City Concert Hall w Pekinie oraz Symphony Stage of the Botanic Gardens i Muzeum Narodowym w Singapurze. W roku 2010 otrzymała nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”. Jej występy zostały utrwalone przez Rozgłośnię Polskiego Radia Gdańśk, II Program Polskiego Radia, Brytyjską Korporację Nadawczą BBC, TVP Gdańsk, TVP Polonia.

Więcej informacji o artystce: www.katarzynaborek.eu

Wojciech Orszewski (Vojto Monteur)
Muzyką interesuje się od najmłodszych lat. Już w wieku szkolnym współtworzył zespoły, które brały udział w licznych przeglądach muzyki rozrywkowej i festiwalach. Jest absolwentem Wrocławskiej szkoły Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Uczestniczył w wielu warsztatach muzycznych gdzie uczył się gry pod okiem wybitnych gitarzystów (Artur Lesicki, Martin Schaberl) Przez osiem lat współtworzył zespół Miloopa z którym z powodzeniem wystąpił na wielu scenach Polski i Europy. Grupa ta miała duży wkład w rozwój nowej fali muzyki klubowej, elektronicznej i promowała polską scenę muzyki elektronicznej za granicą m.in we Francji, Wielkiej Brytanii, Luksemburgu, Niemczech, Austrii, Holandii, Szwecji, Czechach, Słowacji, Litwie, na Węgrzech oraz na największych festiwalach: Sziget Festival, United Islands, Be2gether Festival, Fete De La Musique Luxembourg, United Islands of Prague, Creamfields, JDM Festival, Open’er, Summer of Music, Szene Festival, Green Valley, Jazz Festival Sztokholm.
Zespołowi udało się nawiązać współpracę z czołowymi twórcami muzyki elektronicznej z innych krajów m.in Mc Blu Rum 13 (oneself, dj vadim). Odbyli wspólne trasy koncertowe z Jojo Mayer's Nerve (USA), Beanfield (DE), Micatone (DE), Dj First Rate (UK), Forss vs Borg (Sonar Kollektiv)
Obecnie, na stałe współpracuje z zespołami : Natalia Lubrano, Joao, Lov, Digit All Love, 3birds up!.  Jest także kompozytorem muzyki filmowej i teatralnej: „Śpij Dobrze” (2004r.), „Rybcia”, „Fałszywy Świt” (2006r.), spektakl „Szepty” (2008r.) MIKI MISTER DJ (teatr miejski w Gdyni 2012)
Jako producent sprawował opiekę artystyczna trzech plyt : Bartosz Porczyk - Sprawca (2010), Joao - Rocks (2011), Natalia Lubrano - Respect (2012); Wybrana dyskografia : Miloopa -  "Nutrition facts" (2005r.), LU - "Night Moves" (2006r.gościnny udział) Digit All Love - "Digit All Love" (2007r.), Miloopa - "Unicode" (2008r.), Digit All Love - V (2010), Bartosz Porczyk - SPrawca (2010), Joao - Rocks (2011), Natalia Lubrano - Respect (2012)
www.myspace.com/mxmenthor


11.06.2014

 


04.06.2014


28.05.2014


KRONOS QUARTET – "A Thousand Thoughts"

Genialny smyczkowy kwartet Kronos Quartet skończył w 2013 roku 40 lat. Artyści udowodnili w tym czasie, że są otwarci na różnorodną muzykę i inspirują ich dźwięki niemal ze wszystkich stron świata. Kolejnym dowodem na to jest najnowszy album A Thousand Thoughts.

fot.Jay Blakesberg

A Thousand Thoughts to premierowe wydawnictwo Kronos Quartet, które wraz z pięciopłytowym boxem Kronos Explorer Series, jest częścią urodzinowej celebry. Na płycie znajdziemy 15 kompozycji inspirowanych różnymi regionami świata. Utwory zostały nagrane z pochodzącymi z nich muzykami. Znajdziemy tu kompozycje z Chin, Indii, Wietnamu, czy Szwecji. Niektóre z nich wyszły spod ręki legendarnych twórców, jak Astor Piazzolla, Omar Souleyman, Blind Willie Johnson.
 
Jubileusz stał się znakomitym pretekstem, aby namówić do ponownej współpracy troje byłych wiolonczelistów Kronos Quartet (Joan Jeanrenaud, Jennifer Culp, Jeffrey Zeigler). Pojawili się obok Sunny Yang, grającej w kwartecie na stałe od 2013 roku. Aż 10 z 15 kompozycji prezentowanych w albumie, nigdy wcześniej nie było wydanych.

fot.Jay Blakesberg
 
Kronos Quartet niemal od samego początku słynął z tego, że chłonie, interpretuje i tworzy muzykę mającą swe korzenie prawie w każdym zakątku globu. I robi to w sposób niezwykle przekonujący. Jak ujął to "Los Angeles Times", zespół jest niczym "doskonały antropolog kultury" i tworzy "wspaniałe dokumenty muzyczne, mając zawsze uszy otwarte na nowe dźwięki".
 
Kronos Quartet, laureatom Grammy i wielu innych nagród, twórcom genialnej muzyki filmowej do obrazów Darrena Aronofsky'ego, którzy zjeździli z koncertami cały świat, bywali w Polsce i wielokrotnie oddali hołd muzyce Henryka Mikołaja Góreckiego, życzymy kolejnych wspaniałych lat pełnych pasjonującej muzyki!

fot.Jay Blakesberg

1. Tusen Tankar 4:25
A Thousand Thoughts
Traditional (Sweden)
(arr. Kronos, tr. Ljova)


2. Dark Was The Night, Cold Was The Ground 3:51
Blind Willie Johnson
(arr. Stephen Prutsman)


3. La Sidounak Sayyada 4:46
I'll Prevent The Hunters From Hunting You
Omar Souleyman
(arr. Jacob Garchik)


4. Luu thuy truong 4:41
Green River Delta
Traditional (Vietnam)/Kim Sinh
(arr. J. Garchik)

Gościnnie: Vân-Ánh Vanessa Võ, đàn Tranh


5. Aha Gèdawo 5:10
Gétatchèw Mèkurya
(arr. S. Prutsman)


6. An Buachaillín Bán 6:07
The Fair-Haired Boy
Traditional (Ireland)
(arr. Tony MacMahon and S. Prutsman)

Gościnnie: Tony MacMahon, accordion


7. 太阳圆,月亮弯都在天上 2:13
The Round Sun And Crescent Moon In The Sky
Traditional (China)
(arr. J. Garchik)

Gościnnie: Wu Man, pipa


8. Eviç Taksim 5:18
Improvisation In The Eviç Mode
Tanburi Cemil Bey
(arr. S. Prutsman)


9. Rangin Kaman (excerpt) 4:48
Rainbow
Homayun Sakhi
(arr. S. Prutsman)

Gościnnie:
Homayun Sakhi, rubâb
Salar Nader, tabla
Abbos Kosimov, doyra, qayraq


10. Smyrneiko Minore 3:58
Traditional (Greece)
(arr. J. Garchik)


11. Cry Of A Lady 5:30
Terry Riley

Gościnnie: Le Mystère des Voix Bulgares
Dora Hristova, conductor


12. Sim Sholom 4:54
Grant Peace
Alter Yechiel Karniol
(arr. Judith Berkson)


13. Mera Kuchh Saaman 6:55
Some Of My Things
Rahul Dev Burman
(arr. David Harrington, tr. Ljova)

Gościnnie: Asha Bhosle, vocals
Zakir Hussain, tabla
Wu Man, pipa, electric sitar


14. Asleep from Five Tango Sensations 5:29
Astor Piazzolla

Gościnnie: Astor Piazzolla, bandoneón


15. Danny Boy 7:10
Traditional
(arr. Dana Brayton)

Gościnnie: Don Walser And The Pure Texas Band
Don Walser, vocals
Phillip Fajardo, drums
Howard Kalish, fiddle, electric guitar
Scott Walls, steel guitar
Don Keeling, bass



KRONOS QUARTET tworzą:

David Harrington, skrzypce
John Sherba, skrzypce
Hank Dutt, altówka
Sunny Yang, wiolonczela (utwory 1, 3, 8, 10, 12)

Joan Jeanrenaud, wiolonczela (utwory 11, 14, 15)
Jennifer Culp, wiolonczela (utwory 6, 13)
Jeffrey Zeigler, wiolonczela (utwory 2, 4, 5, 7, 9)


Długo oczekiwana światowa premiera albumu XSCAPE Michaela Jacksona już 13 maja!
Dzień później, gorący krążek zabrzmi w Wieczorze Nowości Muzycznych RMF Classic. Fani łączcie się…czekam na wasze wrażenia.
jadwiga.polus@rmfclassic.pl
Do usłyszenia!

Nowy studyjny album Michaela Jacksona XSCAPE z niepublikowanymi nagraniami Króla Popu, zarejestrowanymi między 1983 a 1999 rokiem. Wszystkie utwory z archiwów Jacksona zostały delikatnie ‘uwspółcześnione’ zachowując esencję i integralność z dotychczasową twórczością Jacksona przez takich twórców hitów, jak Timbaland, Rodney Jerkins, Stargate, Jerome „Jroc” Harmon i John McClain. Producentem wiodącym albumu jest L.A. Reid, szef należącej do Sony Music wytwórni Epic Records, który ostatecznie wybrał listę nagrań na płytę i dostarczył je wspomnianym producentom. Efektem jest 8 zupełnie nowych nagrań, w tym pierwszy singiel „Love Never Felt So Good” promujący całe Wydawnictwo. Pierwotnie nagrany w 1983 roku z Paulem Anką utwór jest "magiczną kombinacją oryginalnej i nowoczesnej produkcji" zachowującą analogowy klimat wczesnych lat 80-tych, ale brzmiący współcześnie dzięki nowo dodanym disco-soulowym elementom. Cytując USA Today, jest to “stara szkoła i wywołujące mrowienie smyki, przywodzące na myśl wczesne produkcje Jacksona z Quincy Jonesem”.

Album ukazuje się w wersji standardowej a także dwóch wersjach deluxe (CD z dodatkowymi 9 utworami – w tym ‘Love Never Felt So Good’ w duecie z Justinem Timberlake’m – oraz DVD z filmem dokumentalnym o powstawaniu płyty ‘XSCAPE’) - jednej z elegancką obwolutą typu O-card a drugiej ze specjalnym plakatem stworzonym na tę okazję przez artystę i przyjaciela Michaela Jacksona – Mr. Brainwasha.

Tracklista edycji standardowej:
1. Love Never Felt So Good
2. Chicago
3. Loving You
4. A Place With No Name
5. Slave To The Rhythm
6. Do You Know Where Your Children Are
7. Blue Gangsta
8. Xscape

Tracklista Deluxe Edition:
1. Love Never Felt So Good
2. Chicago
3. Loving You
4. A Place With No Name
5. Slave To The Rhythm
6. Do You Know Where Your Children Are
7. Blue Gangsta
8. Xscape
9. Love Never Felt So Good (Original Version)
10. Chicago (Original Version)
11. Loving You (Original Version)
12. A Place With No Name (Original Version)
13. Slave To The Rhythm (Original Version)
14. Do You Know Where Your Children Are (Original Version)
15. Blue Gangsta (Original Version)
16. Xscape (Original Version)
17. Love Never Felt So Good - Michael Jackson & Justin Timberlake

DVD:
- Xscape Documentary (L.A. Reid i producenci płyty opowiadają o swoich wrażeniach z pracy nad projektem XSCAPE)
- dodatkowe materiały nakręcone przy okazji tworzenia ‘Xscape Documentary’
Poster (tylko w wersji nr kat. 88843066762) :
- wyjątkowy plakat autorstwa Mr. Brainwash’a, którego twórczość podziwiał i z którym prywatnie przyjaźnił się Michael Jackson.


07.05.2014

Po wyjątkowym sukcesie pierwszej wersji albumu Recomposed by Max Richter Deutsche Grammophon prezentuje projekt w nowej, olśniewającej odsłonie:  począwszy od nowej szaty graficznej, przez dodanie nowego materiału dźwiękowego (tzw. shadows i remixy ) i wreszcie specjalnego materiału na DVD (iluminacje video oraz film nagrany w legendarnym Funkhaus Berlin Nalepastraße)!
Album ukazuje się w trzech wersjach: CD (także w polskiej cenie) oraz  CD + DVD.

Shadows (Cienie): elektroniczne pejzaże dźwiękowe przygotowane z myślą o wykonaniu koncertowym, podczas którego towarzyszą materiałom wizualnym stworzonym przez duńskiego projektanta gier Darka Mattersa. Wspólnie z kompozytorem rozwinęli te utwory tak, aby przedzielić materiał orkiestrowy i aby ożywić abstrakcyjny świat obrazów.

Film: estradowe wykonanie całego materiału płyty nagrane w grudniu 2013 w legendarnym Funkhaus Berlin Nalepastraße (dawna rozgłośnia radiowa Wschodnich Niemiec) z Maxem Richterem, Danielem Hopem i zespołem ’arte del mondo, co daje oszałamiający efekt wizualny.



Recenzje:

Das Erste – ARD Online (Niemcy)
    Piąta pora roku: nowy sposób patrzenia na monolit. Kompozytor Max Richter przekomponował Pory Roku Vivaldiego. Daniel Hope, realizujący partię solowych skrzypiec z Kameralną Orkiestrą Berlińskiego Konzerthausu, stworzył z tej kompozycji cudownie pulsujący współczesny utwór...”Przekomponowany Przez Maxa Richtera Vivaldi – wspaniałe!

Zeit Online (Niemcy)
    Przekomponowany, na nowo wymodelowany od początku do końca Vivaldi, nagrany przez Kameralną Orkiestrą Berlińskiego Konzerthausu. Absolutnie bezdyskusyjny Hit Roku.

Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung
    Cztery Pory Roku Vivaldiego przekomponowane przez Maxa Richtera - moja pierwsza myśl: kto tego potrzebuje? Ale to jest absolutnie nowe podejście, współczesne, spójne i przemawiające do młodego odbiorcy. A kiedy pojawia się od czasu do czasu cytat z Vivaldiego, witamy go jak dobrego przyjaciela.

The Independent  (Wielka Brytania)
★★★★
Piękna aranżacja.
Radośnie prosta i zajmująca.
Budzący szacunek palimpsest klasycznego dzieła przepuszczonego przez współczesną technikę pop & dance.

The Times (Wielka Brytania)
★★★★
To jest tak inteligentnie zrobione, chwyta, a nawet zachwyca.
BBC Music Magazine  (Wielka Brytania)
★★★★
Pomysłowe, sugestywne, przykuwające uwagę i dzięki doskonałej grze wolne od przesadnego repetycyjnego minimalizmu.

The New York Times (US)
Wciągające....
    

Lista utworów:

CD:
13 Original Tracks
1.    Spring 0
2.    Spring 1
3.    Spring 2
4.    Spring 3
5.    Summer 1
6.    Summer 2
7.    Summer 3
8.    Autumn 1
9.    Autumn 2
10.    Autumn 3
11.    Winter 1
12.    Winter 2
13.    Winter 3
5 Shadows
14.    Shadow 1
15.    Shadow 2
16.    Shadow 3
17.    Shadow 4
18.    Shadow 5


CD +DVD :
13 Original Tracks
1.    Spring 0
2.    Spring 1
3.    Spring 2
4.    Spring 3
5.    Summer 1
6.    Summer 2
7.    Summer 3
8.    Autumn 1
9.    Autumn 2
10.    Autumn 3
11.    Winter 1
12.    Winter 2
13.    Winter 3
5 Shadows
14.    Shadow 1
15.    Shadow 2
16.    Shadow 3
17.    Shadow 4
18.    Shadow 5
4 Remixes
19.    Spring 1 (Remix by Max Richter)
20.    Summer 3 (Robot Koch Remix)
21.    Autumn 3 (Fear of Tigers Remix)
22.    Winter 3 (NYPC Remix)

DVD: „Live from Berlin” - koncert


30.04.2014

Charles Aznavour: Best Of 40 Chanson

Kronos Quartet – 40-lecie – Nowy album i piękny Box


23.04.2014

 The Grand Budapest Hotel - Alexandre Desplat

Plácido Domingo - Amore Infinito - Songs Inspired by the Poems of John Paul II - Karol Wojtyla


16.04.2014

Jazz & the Philharmonic
1     Autumn Leaves, Bobby McFerrin, Chick Corea and Dave Grusin             
    
2     Fugue in C minor, Eric Owens & Terence Blanchard             
    
3     Spanish Suite, Chick Corea, Eric Owens & Terence Blanchard             
    
4     Simple Gifts, Dave Grusin & Mark O'Connor             
    
5     Mountain Dance, Dave Grusin & Mark O'Connor             
    
6     Soloings 1, Bobby McFerrin             
    
7     The Man I Love, Elizabeth Joy Roe & Shelly Berg             
    
8     Solfeggietto, Elizabeth Joy Roe, Terence Blanchard             
    
9     Charade, Terence Blanchard

Jan Kanty Pawluśkiewicz. Antologia vol. 6 - Przez tę ziemię przeszedł Pan

„Przez tę ziemię przeszedł Pan” to misterium męki Pańskiej skomponowane przez Jana Kantego Pawluśkiewicza do słów Leszka Aleksandra Moczulskiego.

Misterium stanowi zapis koncertu, który odbył się 26 marca 2005 roku na Rynku Głównym w Krakowie w ramach II Festiwalu Misteria Paschalia.

Całość zaczyna się Niedzielą Palmową, a kończy Wielką Niedzielą i Zmartwychwstaniem Pańskim.

W nagraniu udział wzięli soliści: Elżbieta Towarnicka (sopran), Justyna Steczkowska (śpiew), Zbigniew Wodecki (śpiew) oraz Jan Frycz i Jerzy Trela (recytacje), a także Orkiestra i Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie i Kantorei Sankt Barbara,całość pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.


09.04.2014

The Bible OST
Hans Zimmer and Lorne Balfe

 Robocop  OST
Pedro Bromfman


26.03.2014

 

Monuments Men - O.S.T.
Alexandre Desplat

The Zero Theorem (Original Soundtrack Album)
George Fenton


19.03.2014

300: Rise of an Empire (Original Motion Picture Soundtrack), kompozytor Junkie XL

Schiller OPUS

Avi Avital: BETWEEN WORLDS


12.03.2014

Mr. Peabody & Sherman (Music from the Motion Picture)

300: Rise of an Empire (Original Motion Picture Soundtrack), kompozytor Junkie XL



Kamienie na szaniec - Łukasz Targosz


26.02.2014

Milos – Aranjuez

Na swój trzeci album dla Mercury Classics/Deutsche Grammophon, Miloš Karadaglić wybrał Concierto de Aranjuez jako punkt wyjścia do podróży przez Hiszpanię, składając hołd dla wielkiej muzyki i muzyków którzy wprowadzili współczesną klasyczną gitarę na światowe estrady.

Około 50 kilometrów na południe od Madrytu leży miasteczko Aranjuez, gdzie od XVI wieku znajdował się pałac, w którym królowie hiszpańscy spędzali letnie miesiące. Tamtejsze ogrody słyną z wyjątkowego piękna i unikalnej atmosfery. To tam właśnie na początku lat 30. XX wieku Joaquin Rodrigo i jego młoda żona Victoria Kamhi spędzili miodowy miesiąc.

Magia miejsca z pewnością wywarła wielki wpływ na niewidomego kompozytora. Kiedy w 1939 pisał Concierto de Aranjuez czuł, że musi ożywić wspomnienia z tego miejsca za pomocą muzyki. Miloš Karadaglić widzi w tym koncercie “Świętego Graala” całego repertuaru gitarowego i nieskończone źródło inspiracji. Pierwsza i ostatnia część koncertu jest przepełniona rytmem i energią. Malują one pejzaż natury, szczęścia i miłości. Druga część przenosi nas do innego świata, gdzie emocje ulatują a smyczki niemalże śpiewają.

“Ponieważ większość mojego repertuaru stanowią utwory na gitarę solo, moją najbardziej naturalną i wygodną sferą działalności jest recital solowy. Kiedy gram koncert i jestem otoczony przez innych muzyków, moja energia rozkłada się w inny sposób. To zupełnie zmienia podejście do wykonywanej muzyki. Zmienia się estetyka zarówno brzmienia jak i przekazu. Teraz, po wielu wykonaniach Concierto de Aranjuez mogę powiedzieć, że za każdym razem uczę się czegoś nowego.

Podczas nagrania Milošowi towarzyszyła London Philharmonic Orchestra pod batutą Yannicka Nézeta-Séguina. Nagrania dokonano w słynnym Abbey Road Studios w Londynie. Jak powiedział Miloš “energia Yannicka jest zaraźliwa, a nasza współpraca była jednym z moich najbardziej elektryzujących doświadczeń. Kiedy spotkaliśmy się przed sesją nagraniową, żeby przejrzeć nuty, Yanick nauczył mnie wielu rzeczy, za które zawsze będę mu wdzięczny. Na przykład poprosił mnie abym przemyślał swoje podejście do słynnych niewygodnych pochodów gamowych. Zasugerował, żeby zamiast myśleć o każdej nucie, traktować je jako rodzaj gestu, porównując zmiany kierunku pochodów, jak różne pociągnięcia pędzla. W tym momencie zupełnie się odprężyłem, wreszcie znalazłem ostatnie ogniwo układanki, którego szukałem od dawna.

Concierto de Aranjuez napisany został dla hiszpańskiego gitarzysty Regino Sáinz de la Maza i bardzo szybko stał się nie tylko najbardziej znanym koncertem gitarowym napisanym przez kompozytora hiszpańskiego ale najbardziej znanym koncertem w całej literaturze gitarowej. Jego zachwycająca wolna część była transkrybowana i aranżowana przez najwybitniejszych muzyków od Milesa Davisa, Chicka Corei, Jima Halla do Herba Alperta i od Franka Sinatry do José Carrerasa. Co ciekawe, najwybitniejszy gitarzysta hiszpański i wielki propagator gitary Andrés Segovia nigdy nie grał tego utworu, natomiast zamówił u Rodriga drugi koncert na gitarę z orkiestrą Fantasía para un gentilhombre. Jak wspomina Miloš: “Z jakiegoś powodu nigdy poważnie nie myślałem o nauczeniu się tego utworu, może dlatego, że Aranjuez pociągał mnie bardziej. Jednak utwór ten, zawsze był jakoś obecny, może dlatego, że jeden z moich najlepszych przyjaciół po każdym wykonaniu Concierto de Aranjuez mówił, że on woli Fantasía para un gentilhombre. Ostatecznie, kiedy wiedziałem, że Concierto de Aranjuez będzie moim kolejnym projektem nagraniowym, postanowiłem przyjrzeć się bliżej temu dziełu. Po gruntownym zaznajomieniu się z tym utworem uległem absolutnemu oczarowaniu.

Odnalazłem tu cudowny klimat, a walory dźwiękowe i wyczucie faktury gitarowej okazały się przewyższające nawet Concierto de Aranjuez. Każda część Fantasía para un gentilhombre jest oparta na innym tańcu barokowym, ale są tu też momenty absolutnego spokoju i czystego piękna. I w odróżnieniu od Concierto de Aranjuez, Fantasia kończy się głośnym akordem - dzięki Bogu!”

Nowy album Miloša nie tylko przedstawia dwie najbardziej popularne hiszpańskie kompozycje na gitarę i orkiestrę, ale także przedstawia narodziny nowoczesnej gitary w XX wieku. “Gitara, którą znamy dziś, pojawiła się pod koniec XIX wieku. Hiszpański budowniczy gitar Antonio de Torres jest twórcą nowego modelu gitary. Dzięki powiększeniu jej rozmiarów uzyskał silniejsze brzmienie instrumentu. Przystosował w ten sposób gitarę do wymagań nowych czasów. Dzięki temu gitara mogła porzucić elegancki salon dla estrady koncertowej.

Wielu hiszpańskich kompozytorów podróżowało do Paryża na studia, a jednocześnie wiele słynnych “hiszpańskich” dzieł (Carmen G.Bizeta, Rapsodia hiszpańska M.Ravela) pisanych było przez Francuzów. Jednym z tych, którzy pojechali do Francji był Manuel de Falla. Tam spotkał Debussy'ego, Ravela, Dukasa i Strawińskiego, a kiedy Debussy zmarł w 1918 r., Falla aby uczcić jego pamięć napisał Homenaje, które znajduje się też na tym albumie. “Falla był pierwszym klasycznym kompozytorem, który pisał na gitarę. Homenaje w bardzo efektownym stylu nobilituje ten instrument. To jest niezwykły utwór. Krótki i z pozoru prosty, ale przy głębszym spojrzeniu znajdziemy tu wyrafinowaną precyzję zapisu i pokorną wielkość.

Wśród innych solowych utworów znajdujących się na tym albumie, jest jeszcze jeden utwór napisany w hołdzie zmarłemu kompozytorowi: Invocación y danza napisana przez Rodriga po śmierci de Falli. Dla Miloša to dzieło ma wyjątkową muzyczna wagę i zawiera osobiste przesłanie: “To było pod koniec moich studiów, kiedy po raz pierwszy nauczyłem się Invocación y danza. To jeden z najbardziej skomplikowanych utworów jaki został kiedykolwiek napisany na gitarę solo. Z perspektywy paru lat widzę, że kiedy po paru wykonaniach odkładam go na jakiś czas i potem znowu do niego wracam, zawsze odnajduję w nim coś nowego. Muzyka przychodzi do nas z najgłębszych pokładów naszej duszy. Ja mam mocne przekonanie, że ten utwór, bardziej niż jakikolwiek inny utwór, przemawia do nas w bezpośredni sposób. Znajduję w nim odbicie muzycznej głębi i dojrzałości”.

Dla Miloša to była także długa podróż z Czarnogóry, gdzie się urodził i w wieku ośmiu lat zaczął się uczyć grać na gitarze. Teraz, już dobrze zadomowiony w Anglii, stał się jednym z najwybitniejszych gitarzystów swojego pokolenia. Londyn, miasto w którym artysta obecnie mieszka, odegrał decydującą rolę w jego karierze, zwłaszcza w latach studiów w Royal Academy of Music.

Album Aranjuez to nie tylko muzyczna podróż przez najpiękniejsze pejzaże Hiszpanii, ale także kluczowy punkt w podróży muzycznej jednego z najbardziej utalentowanych i charyzmatycznych muzyków młodego pokolenia. To także prezentacja drogi jaką przebyła gitara, po stuleciach transformacji, do pełnego uznania w XX wieku. “To nagranie stanowi osobisty hołd dla muzyki i muzyków, którzy zmienili bieg historii muzyki pisanej na klasyczną gitarę.”

Miloš w rozmowie z James Jolly,
wydawcą “Gramophone” magazine
i stałym redaktorem BBC Radio 3.


12.02.2014


 


 

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic