„Kino w roli głównej” to magazyn o sztuce filmowej RMF Classic. W tej audycji patrzymy w przyszłość kinematografii szanując jej przeszłość.
Uwzględniamy różnorodność dzieł filmowych współczesnych twórców oraz klasyków, szukamy inspiracji w nowościach i odwołujemy się do historii kina, przypominając doniosłe jej momenty. Polecamy filmy warte uwagi dzieląc je w tej audycji na sekcję fabuły, dokumentu i animacji. Sięgamy też po seriale, które realizują najszlachetniejsze założenia sztuki filmowej. Tropimy kino w portalach internetowych i na wychodzących z użycia nośnikach typu dvd. Śledzimy festiwale filmowe, oddajemy głos ich dyrektorom i organizatorom. Rozbudzamy sentymenty pytając filmowców o ich pierwszy seans kinowy. Wspominamy ważne sceny filmowe i spotkania artystów. Ujawniamy sprawdzone recepty na sztukę, jaką jest kino. Rozmawiamy z mistrzami i przyglądamy się debiutantom.
Gośćmi Magdaleny Juszczyk są w programie filmowcy: reżyserzy, aktorzy, operatorzy, kostiumografowie, producenci.
„Kino w roli głównej” zawsze w piątki od 14:00 do 18:00!
Mafalda - posłuchajcie rozmów o wystawie w Instytucie Cervantesa
W Instytucie Cervantesa w Warszawie do 23.06.2024 spotkać można kultową dla hiszpańskojęzycznego świata postać: to Mafalda, którą stworzył Quino (Joaquín Salvador Lavado). Z okazji 70. rocznicy pierwszych dzieł twórcy i 60. rocznicy pierwszej publikacji komiksów o przygodach Mafaldy przy Nowogrodzkiej 22 prezentowana jest wystawa pt. "Pracujemy and zniszczeniem przyszłości. Przepraszamy za niedogodności”.
Bystra, spostrzegawcza, myśląca krytycznie dziewczynka z Buenos Aires kwestionuje zastany porządek i wprawia bliskich w konsternację, gdy wytyka absurdy otaczającej ją rzeczywistości. Zadaje dorosłym kłopotliwe pytania o politykę i stan świata, a matkę wytrąca z równowagi feministycznymi uwagami. W komiksach zawarte zostały problemy społeczne, autorytarne zapędy władzy, wyścig zbrojeń, kwestie ekologiczne, a dziś tematy te odczytujemy w nowych, zaskakująco aktualnych kontekstach. Zatem "Mafalda" skłania do refleksji nie tylko nad Argentyną lat 60. i 70. XX wieku, lecz także nad naszą współczesnością.
Sam Quino powiedział o Mafaldzie: „Aktualność tej postaci jest czymś, czego nie mogę zrozumieć”. Wyznał to w 2014 roku, po otrzymaniu Nagrody Księcia Asturii w dziedzinie komunikacji i nauk humanistycznych.
Paski komiksowe z przygodami Mafaldy doczekały się pełnej dwutomowej edycji w języku polskim. Dzieła Quino przetłumaczył Filip Łobodziński, gość RMF Classic. Rozmowa toczy się wokół mnóstwa spraw związanych z bohaterką komiksów, zagadnień tłumaczeniowych, prób porównania tej postaci do któregoś z bohaterów komiksów czy rysunków satyrycznych z polskiego podwórka.
Magda Juszczyk porozmawiała też z Pawłem Płoskim, dyrektorem Muzeum Karykatury w Warszawie. Jednym z motywów spotkania jest pytanie o powodzenie ekranizacji "Mafaldy" i porównania z przeniesionymi na ekran historiami innych komiksowych i rysunkowych postaci.
Mafaldę odwiedzajcie w Instytucie Cervantesa przy ul. Nowogrodzkiej 22 w Warszawie na V piętrze od poniedziałku do niedzieli, od 12:00 do 20:00. Wstęp jest wolny.
13. Grand Prix Komeda
W Ostrowie Wielkopolskim rozpoczął się Festiwal Filmowy im. Krzysztofa Komedy Grand Prix Komeda. To wydarzenie, które promuje polski film i muzykę filmową, a także przypomina twórczość Komedy, kompozytora, jazzmana światowej sławy, związanego w latach młodości z Ostrowem Wielkopolskim. Podczas festiwalu rozstrzygany jest konkurs na najlepszą muzykę w polskim filmie fabularnym. Przez kilka dni wyświetlane są filmy konkursowe oraz inne obrazy, także te, do których muzykę skomponował Krzysztof Komeda.
W finale konkursu Grand Prix Komeda na Najlepszą Muzykę w Polskim Filmie Fabularnym znalazło się ośmioro kompozytorów. W sobotę 15 czerwca poznamy werdykt pięcioosobowego jury w składzie: Tomasz Lach (przewodniczący), Katarzyna Figura, Dorota Kędzierzawska, Jan Kanty Pawluśkiewicz i Michał Urbaniak.
W tym roku do konkursu zostało nominowanych ośmioro kompozytorów, którzy stworzyli muzykę do siedmiu fabuł polskiej produkcji:
Bartosz Chajdecki, autor muzyki do filmu "Różyczka 2" - reż. Jan Kidawa-Błoński,
Radzimir Dębski, autor muzyki do filmu "Kobieta z..." - reż. Małgorzata Szumowska, Michał Englert,
Mary Komasa, Antoni Komasa-Łazarkiewicz, autorzy muzyki do filmu "Kajtek Czarodziej" - reż. Magdalena Łazarkiewicz,
Łukasz Rostkowski - L.U.C., autor muzyki do filmu "Chłopi" - reż. DK Welchamn, Hugh Welchman,
Andrzej Smolik, autor muzyki do filmu "Imago" - reż. Olga Chajdas,
Mikołaj Trzaska, autor muzyki do filmu "Kos" - reż. Paweł Maślona,
Zbigniew Zamachowski, autor muzyki do filmu "Błazny" - reż. Gabriela Muskała.
Wszystkie konkursowe filmy zostaną zaprezentowane na festiwalu. Po seansach będzie też okazja do rozmowy z twórcami - autorami muzyki, reżyserami i aktorami występującymi w filmie.
Tegorocznym laureatem Grand Prix Komeda za Całokształt Twórczości został Włodek Pawlik. Nagroda zostanie wręczona podczas finału festiwalu filmowego w Ostrowie Wielkopolskim.
Gościem Magdy Juszczyk w programie "Kino w roli głównej" jest dyrektor artystyczny GRAND PRIX KOMEDA Łukasz Maciejewski:
Do filmu Gabrieli Muskały "Błazny" muzykę skomponował Zbigniew Zamachowski. Magda Juszczyk rozmawiała z reżyserką i scenarzystką filmu.
Grający w "Błaznach" Sebastian Dela opowiedział Magdzie Juszczyk o pracy z Gabrielą Muskałą, a także o reprezentowanym przez niego pokoleniu aktorskim i swoim podejściu do zawodu.
Autor muzyki do filmu Olgi Chajdas "Imago" jest Andrzej Smolik. Magda Juszczyk rozmawiała z kompozytorem podczas 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, na którym muzyka nagrodzona została Złotymi Lwami.
Na finał festiwalu, w sobotę 15 czerwca zaplanowano koncert: KORZYŃSKI ULTIMATE. Akademia Pana Korzyńskiego pod dyrekcją Dominika Strycharskiego. Artysta był gościem RMF Classic w maju podczas festiwalu Mastercard OFF Camera w Krakowie (film Agnieszki Elbanowskiej „Chcesz pokoju, szykuj się do wojny” z muzyką Strycharskiego startował w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych). Oto rozmowa Magdy Juszczyk z wielostronnymi cenionym artystą, coraz częściej tworzącym dla kina. Znajdziecie tu też kilka słów o koncercie "Korzyński Ultimate".
Zaś w czwartek 13 czerwca w programie festiwalu znalazł się pokaz nagradzanego filmu Nataszy Parzymies "Moje stare" i spotkanie z Dorotą Stalińską, w która zagrała jedną z dwóch głównych ról (w drugą bohaterkę krótkometrażowej opowieści wcieliła się Dorota Pomykała). Film wprowadzony został do kin, a przed premierą Magda Juszczyk rozmawiała z reżyserką.
Serial "Tatuażysta z Auschwitz" - rozmowa z Anią Próchniak i Marcelem Sabatem
7 czerwca miał premierę serial "Tatuażysta z Auschwitz". Jego scenariusz został oparty na bestsellerowej powieści Heather Morris, inspirowanej historią Laliego i Gity Sokolov, którzy poznali się jako więźniowie w Auschwitz.
W rolę Gity wciela się polska aktorka - Anna Próchniak. O poruszającej historii opowiedzianej w serialu z Anną Próchniak rozmawiała Magda Juszczyk:
Anna Próchniak / fot. Sebastian Godziszewski
O atmosferze na planie serialu Magda Juszczyk rozmawiała z Marcelem Sabatem - aktorem wcielającym się w rolę Tomasa:
Marcel Sabat / fot. Sebastian Godziszewski
To idzie młodość w aktorstwie!
- Sebastian Dela, za rolę w filmie „Błazny”,
- Magdalena Dwurzyńska, za rolę w filmie „Błazny”,
- Jędrzej Bigosiński, za rolę w filmie „Grzyby.
Magdalena Dwurzyńska na gali wręczenia nagród.
Gabriela Muskała fot. Maks Małota
Sebastian Dela fot. Magda Juszczyk
O filmie "Błazny" z reżyserką Gabrielą Muskałą i aktorem Sebastianem Delą
Pokaz specjalny filmu "Dyrygent" Andrzeja Wajdy i spotkanie z Andrzejem Sewerynem na 17. Mastercard OFF Camera.
5 maja w Krakowie zakończył się 17. Mastercard OFF Camera. Jednym z najwspanialszych punktów programu tegorocznej odsłony festiwalu był pokaz specjalny filmu Andrzeja Wajdy „Dyrygent”, w którym jedną z głównych ról zagrał przewodniczący jury Andrzej Seweryn. Spotkanie z gwiazdą poprowadziła Grażyna Torbicka, a na sali Kina Kijów zasiadła wdowa po Mistrzu Wajdzie, Krystyna Zachwatowicz-Wajda.
Rola Andrzeja Seweryna przyniosła aktorowi Srebrnego Lwa na MFF w Berlinie w 1980 r., zaś na MFF w San Sebastian reżyser otrzymał Nagrodę FIPRESCI oraz Nagrodę OCIC.
Młoda skrzypaczka Marta (Krystyna Janda), będąc na stypendium w Nowym Jorku, poznaje słynnego dyrygenta Johna Lasockiego (John Gielgud), którego łączyła przed laty wielka miłość z jej matką. Pod wpływem tego spotkania w Lasockim odżywają wspomnienia dawnego uczucia. Postanawia przyjechać do Polski, by w rodzinnym mieście bohaterki poprowadzić wykonanie V symfonii Ludwiga van Beethovena. Mąż Marty – ambitny i nieco zagubiony Adam (Andrzej Seweryn), będący dyrygentem miejscowej orkiestry, początkowo widzi w wizycie wielkiego mistrza szansę dla siebie. Jednocześnie dostrzega fascynację, jaką Lasocki budzi w kobiecie, o co zaczyna zresztą być zazdrosny. Film Wajdy, oparty na opowiadaniu Andrzeja Kijowskiego, przedstawia napięte relacje między ludźmi, dla których największą pasją i życiową przygodą była muzyka. Reżyser konfrontuje ich postawy i ideały, największy tragizm wpisując w postać kreowaną przez Andrzeja Seweryna.
Posłuchajcie najciekawszych momentów rozmowy o filmie i innych sprawach związanych z karierą aktorską Andrzeja Seweryna.
Piotr Orzechowski gościem Magdy Juszczyk
W czwartkowy wieczór w Studiu im. Witolda Lutosławskiego Piotr Orzechowski wystąpił z koncertem solo piano towarzyszącym premierze jego nowej, nagranej po ponad sześciu latach, solowej płyty zatytułowanej "Critique of Swing In Two Parts". Zachwycający występ poprzedziła wizyta pianisty i improwizatora w studiu RMF Classic. Jazzman był gościem Magdy Juszczyk, a rozmowę rozpoczął temat kina, które jest istotne dla artysty. Piotr Orzechowski był widzem pierwszej odsłony Timeless Film Festival Warsaw, nasza stacja objęła wydarzenie patronatem, a w magazynie "Kino w roli głównej" muzyki dzieli się wrażeniami.
W rozmowie w naturalny sposób pojawiła się kwestia komponowania muzyki dla kina a później dominowały wątki związane z najnowszą płytą naszego gościa, która wytycza nowe drogi w twórczości Pianohooligana.
CRITIQUE OF SWING IN TWO PARTS, czyli nowy, długo oczekiwany album Pianohooligana.
Po przeszło sześciu latach od pianistycznej trylogii wydawniczej dla Decca Classics (Experiment: Penderecki, 15 Studies For The Oberek i 24 Preludes & Improvisations) Piotr Orzechowski wraca z wyjątkowo zagadkowym krążkiem. Podzielona na dwie ścieżki Krytyka swingu konsekwentnie kontynuuje oś unikalnych, „dźwiękowych manifestów” Pianohooligana, lecz tym razem zaskakuje oszczędnością formy i bardzo osobistym, frapującym brzmieniem.
Album zapowiadał singiel Two – fragment pochodzący z części drugiej, reprezentującej bardziej dynamiczne i intensywne uniwersum, mocno kontrastujące z refleksyjną One. Obie, pełne wersje utworów znajdą swoje miejsce na dwóch stronach winyla, który trafi do dystrybucji fizycznej jako prototyp dualnej konstrukcji Critique of Swing.
Od głośnego zwycięstwa na szwajcarskim Montreux Jazz Solo Piano Competition 2011, Piotr Orzechowski pozostaje jednym z najbardziej ekscytujących polskich pianistów-improwizatorów. Bezkompromisowy dekonstruktor twórczości Krzysztofa Pendereckiego, artystyczny partner Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Sinfonii Varsovii, czy gwiazd światowego jazzu jak Randy Brecker, Avishai Cohen czy Carlos Zíngaro, oraz wielkich osobowości muzyki elektronicznej, by wymienić tylko Adriana Utleya z Portishead i Williama Basinskiego – koncentruje się jednak przede wszystkim na autorskiej twórczości solowej, która wymyka się prostym gatunkowym podziałom.
Nowa, czwarta płyta solowa Pianohooligana to zarazem analityczne i pełne ciepła spojrzenie na zjawisko muzyczne, pozostające jednym z fundamentów twórczej myśli artysty. Mowa o swingu – podstawie jazzu i nieodłącznym elemencie kultur pierwotnych. Wariacyjna forma dyptyku Orzechowskiego zadaje pytanie o rolę i nieuchwytną naturę swingu, kwestionując jego dotychczasowe, potoczne znaczenie.
Jak pisze Piotr Metz w liner notes albumu:
Pianohooligan poszukał intuicyjnego, naturalnego, uniwersalnego pierwiastka, który jest wszędzie. Autentyczny, niezaplanowany, ludzki element, który pozwala na zupełnie inny, niejako metafizyczny sposób przeżywania muzyki.
W czasach niezliczonych połączeń międzygatunkowych, Orzechowski sięga po jakość wspólną, podstawową.
Album powstał w koprodukcji z Narodowym Centrum Kultury.
"Ultima Thule" - Magda Juszczyk rozmawia z twórcami filmu, posłuchajcie!
Premiera filmu "Ultima Thule" w kinie Iluzjon, od lewej: operator Michał Rytel-Przełomiec, reżyser, scenarzysta i producent Klaudiusz Chrostowski, aktor i producent Jakub Gierszał (fot.: Magda Juszczyk)
W kinach oglądać można film Klaudiusza Chrostowskiego "Ultima Thule", który zwyciężył w Konkursie Filmów Mikrobudżetowych ubiegłorocznego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Główną rolę zagrał Jakub Gierszał, który obok reżysera i scenarzysty został współproducentem filmu.
Trzydziestoletni Bartek wyrusza w samotną podróż na Szetlandy. Odosobniona wyspa ma mu pomóc poukładać zawikłane sprawy w jego życiu. Swoista banicja wystawi młodego mężczyznę na próbę, ale też stanie się dla niego szansą na odnalezienie siebie. Muzykę do filmu skomponował Wojciech Frycz, a autorem zdjęć jest Michał Rytel-Przełomiec. Z operatorem i Jakubem Gierszałem Magda Juszczyk rozmawiała podczas premiery, a studio RMF Classic odwiedził reżyser debiutujący w kinie fabularnym, autor wcześniejszego nagradzanego filmu dokumentalnego "Call me Tony".
(Fot. Jerzy Szelewicz, Michał Rytel-Przełomiec)
(Fot: Michał Rytel-Przełomiec)
Północny skraj wyspy i tradycyjny szetlandzki bielony dom – croft house (Fot. Jerzy Szelewicz, Michał Rytel-Przełomiec)
Maskonury (Fot. Jerzy Szelewicz, Michał Rytel-Przełomiec)
Kadr z filmu „Ultima Thule” – Jakub Gierszał i Arthur Henri (Fot. Jerzy Szelewicz, Michał Rytel-Przełomiec)
Jerzy Szelewicz, dźwiękowiec, robi zdjęcie kucykowi szetlandzkiemu w dolinie Da Daal (Fot. Jerzy Szelewicz, Michał Rytel-Przełomiec)
(Fot. Jerzy Szelewicz, Michał Rytel-Przełomiec)
Serial "1670" z MocArtem w kategorii Wydarzenie Roku. Maciej Buchwald i Bartłomiej Topa w rozmowie z Magdą Juszczyk
MocArta 2023 w kategorii Wydarzenie Roku otrzymał serial "1670". Po gali wręczenia nagród słuchaczy RMF Classic reżyser Maciej Buchwald i aktor Bartłomiej Topa rozmawiali z Magdą Juszczyk.
Świętujemy 92. urodziny Jerzego Hoffmana!
Dziś Jerzy Hoffman obchodzi 92. urodziny. Zawdzięczamy temu reżyserowi m.in. takie dzieła jak "Prawo i pięść", "Pan Wołodyjowski", "Potop", "Trędowata", "Znachor", "Ogniem i mieczem" czy "Stara baśń". W tym roku mija 50 lat od premiery "Potopu" i 25 od premiery "Ogniem i mieczem". Twórcy tego filmu otrzymali w tym roku MocArta - nagrodę specjalną RMF Classic.
Spotkaliśmy się z artystą w muzeum jego filmów w podwarszawskiej Zielonce. Tu powstało nagranie, które zaprezentowaliśmy podczas gali wręczenia MocArtów, a Magda Juszczyk zarejestrowała rozmowę z Jubilatem.
Relacja z 74. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie - zapraszamy do słuchania!
74. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie trwał w tym roku od 15 do 25 lutego. Na antenie RMF Classic swoje doniesienia z Berlinale prezentowali: Łukasz Mańkowski, Kuba Armata oraz dyrektor Nowych Horyzontów Marcin Pieńkowski. Zapraszamy do słuchania!
Przedstawiamy najciekawsze odkrycia filmowe rozmówców Magdy Juszczyk oraz ich typy na zwycięzców tegorocznego Berlinale.
"Bracia ze stali" już w kinach - posłuchajcie rozmowy o filmie!
Bracia ze stali" od 16 lutego w kinach. Sean Durkin nakręcił biograficzny dramat sportowy w wyśmienitej obsadzie: Zac Efron, Jeremy Allen White i Harris Dickinson zagrali synów wrestlera, którzy idą śladami ojca.
Historia o presji, zmaganiach z ambicjami (własnymi i narzucanymi) oraz o czymś, co można ulokować w haśle "fatum". Można też ten przeklęty los powiązać ze stygmatem patriarchatu. Więcej dowiecie się z rozmowy Magdy Juszczyk z Katarzyną Czajką-Kominiarczuk.
Premiera filmu "Club Zero"
Od 16 lutego w polskich kinach oglądać można film "Club Zero". Jego twórczyni, Jessica Hausner, to austriacka reżyserka, autorka wcześniejszych: "Lourdes" (w 2009 r. film otrzymał m.in. nagrodę FIPRESCI na MFF w Wenecji) i "Kwiat szczęścia" (walczył o Złotą Palmę w 2019 r.). "Club Zero" startował w konkursie głównym na MFF w Cannes w ubiegłym roku, a autor muzyki Markus Binder otrzymał za nią Europejską Nagrodę Filmową. Dominika Baranowska ze Stowarzyszenia Nowe Horyzonty rozmawia z Magdą Juszczyk o filmie, jego przesłaniu oraz o roli Mii Wasikowskiej.
Premiera filmu "Przesilenie zimowe"
Najnowszy film Alexandra Payne'a "Przesilenie zimowe" od dziś w polskich kinach. Dwa Złote Globy i pięć oscarowych nominacji to najlepsza rekomendacja dla najnowszego filmu twórcy takich dzieł jak "Bezdroża", "Spadkobiercy" czy "Nebraska". U nas świetna recenzja dyrektorki American Film Festival Urszuli Śniegowskiej.
Rozmowa Magdy Juszczyk z Markiem Kondratem o Januszu Majewskim
Janusz Majewski nie żyje. Słynny reżyser miał 92 lata
Rozmowa z Marcinem Pieńkowskim
Od 12.01. na ekranach kin film "Totem" meksykańskiej reżyserki Lili Avilés, która zdobyła na ubiegłorocznym Berlinale Nagrodę Jury Ekumenicznego w kategorii: najlepszy film w konkursie. Dyrektor Nowych Horyzontów Marcin Pieńkowski był gościem Magdy Juszczyk w programie "Kino w roli głównej". Pojawiły się ważne wątki wynikające z historii o rodzinie w chwili wielkiej próby.
"Totem" był prezentowany na ubiegłorocznym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym mBank Nowe Horyzonty. Z reżyserką Lilą Avilés rozmawiał Marcin Radomski.
Czym jest film dla reżyserki i o czym on opowiada?
Lila Avilés: To bardzo osobisty film. W zawodzie filmowca najlepsze jest to, że zaczynasz od spraw bliskich tobie, a potem to zaczyna z tobą grać, zmienia postrzeganie spraw. Ona - moja bohaterka - przeżywa najlepszą przygodę życia.
Lila Avilés: Uwielbiam mikrokosmos. To jest film o rodzinie, dojrzewaniu głównej bohaterki, przyjaciołach. Zapomnieliśmy, że jesteśmy zwierzętami i mamy animistyczny stosunek do życia. Jesteśmy połączeni i powinniśmy mieć większy szacunek do przyrody.
Lila Avilés: Mówiąc o komunikacji warto pamiętać, jak jest ona ważna - w rodzinie czy w pracy. Musisz mówić o tym, czego potrzebujesz, a czasem sami zamykamy swoje usta. Ważne jest, aby być w komunikacji z innymi.
Co znaczy tytuł "Totem"
Lila Avilés: Chciałam znaleźć słowo, które będzie znaczyło to samo w wielu językach. Totem to jest symbol w Kanadzie, Australii, jak np. u Aborygenów. Totem to przedmiot z drewna lub zjawisko związane z duchową relacją człowieka ze zwierzętami. Dla mnie ważne było uchwycenie symbolu.
W lutym 2023 r. po Berlinale Marcin Pieńkowski odwiedził RMF Classic i tak o swoim filmowym odkryciu opowiadał Magdzie Juszczyk w programie "Kino w roli głównej".
Rozmowa o filmie dokumentalnym "Vika!" z reżyserką Agnieszką Zwiefką i producentką Katarzyną Ślesicką
Magda Juszczyk pyta o kondycję dokumentu jako gatunku filmowego, a Katarzyna Ślesicka porusza niezwykle istotne kwestie związane z realizacją takiego kina. Bolączki związane z dystrybucją mają wpływ na decyzje merytoryczne twórców. Festiwale filmowe są platformą dla zaistnienia kina dokumentalnego, ale czy one wystarczą, by gatunek ocalał we współczesności? Czy nagrody w rodzaju Oscarów mają wpływ na tę sytuację?
Agnieszka Zwiefka
Katarzyna Ślesicka
Oscarowe shortlisty. Posłuchajcie rozmów: z Ewą Puszczyńską, producentką "Strefy interesów" Jonathana Glazera i Maćkiem Hamelą, autorem dokumentu "Skąd dokąd"
Na oscarowych shortlistach, ogłoszonych 21.12.2023 znalazły się dwa tytuły, których twórcy byli gośćmi RMF Classic. Magda Juszczyk w programie "Kino w roli głównej" rozmawiała z Ewą Puszczyńską, producentką filmu Jonathana Glazera "Strefa interesów", który ma szansę otrzymać nominację w kategorii najlepszy film międzynarodowy. To brytyjski kandydat do Oscara, autorem zdjęć jest polski operator Łukasz Żal. Film przedstawia perfekcyjnie ułożoną codzienność rodziny komendanta obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. Życie Rudolfa Hössa i jego bliskich toczy się tuż obok krematoriów i miejsca zagłady.
Rozmowa z producentką zarejestrowana została na tegorocznym MFF Energa CAMERIMAGE w Toruniu, gdzie film otrzymał Nagrodę Specjalną FIPRESCI. "Strefa interesów" na MFF w Cannes zdobyła Grand Prix oraz Nagrodę FIPRESCI. Europejską Nagrodę Filmową przyznano dziełu za dźwięk.
W kategorii najlepszy film dokumentalny szansę na nominację do Oscara ma film "Skąd dokąd". Maciek Hamela przedstawia przeprawy Ukraińców z ich opanowanego wojną kraju. Za kierownicą vana zasiadł sam reżyser, rejestrujący tragiczne momenty życia swoich pasażerów w śmiertelnym zagrożeniu.
Magda Juszczyk rozmawiała z dokumentalistą na tegorocznym BNP Paribas Dwa Brzegi w Kazimierzu Dolnym. Film doceniony został w tym roku jako Najlepszy Film Polski na Festiwalu Filmowym Millennium Docs Against Gravity oraz na Festiwalu Mediów "Człowiek w zagrożeniu".
Nominowanych we wszystkich kategoriach poznamy 23 stycznia, a gala rozdania nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej odbędzie się w Los Angeles 11 marca 2024 r.
Rozmowa z Jakubem Szamałkiem, pisarzem, twórcą gier wideo, współscenarzystą filmu "Ukryta sieć" (thriller już w streamingu)
fot.Julia Knap
Rozmowa z Jakubem Szamałkiem, pisarzem, twórcą gier wideo, współscenarzystą filmu "Ukryta sieć" (thriller już w streamingu)
Ma gigantyczne doświadczenie w tworzeniu gier wideo, jest współtwórcą „Wiedźmina” wydanego przez CD Projekt. Ceniony pisarz, który współtworzył scenariusz filmu zrealizowanego na bazie jego kryminalnej literatury. "Ukryta sieć" w reżyserii Piotra Adamskiego jest już dostępna online, a poniżej rozmowa z Jakubem Szamałkiem.
Gość Magdy Juszczyk w programie przeprowadza nas przez kwestie gier wideo jako dzieł obecnych w sferze kultury, ekranizowanych jako filmy i seriale. Pisarstwo też jest tematem tej rozmowy w programie "Kino w roli głównej", głównie jako punkt wyjścia dla dzieła filmowego. Jakub Szamałek opowiada o swojej pracy w roli scenarzysty, o wolności twórczej w pracy przy filmie i w gamedavie, o technologiach i inwigilacji oraz o dziennikarstwie śledczym i pogoni za klikiem w dobie Internetu. AI oczywiście pojawi się w tej rozmowie jako jeden z motywów - widmo przyszłości scenarzysty i artysty.
Film "Ukryta sieć" m.in. z Magdaleną Koleśnik, Andrzejem Sewerynem i Piotrem Trojanem oglądać można na Prime Video. Polecamy gorąco ten poruszający thriller.
A oto zwiastun:
Znamy laureata Nagrody im. Zbyszka Cybulskiego
11 grudnia w warszawskim kinie Luna odbyła się gala wręczenia Nagród KINA. Nagrodę im. Zbyszka Cybulskiego 2023 zdobył Tomasz Włosok za rolę w filmie „Zielona granica” w reż. Agnieszki Holland.
Do Nagrody im. Zbyszka Cybulskiego byli także w tym roku nominowani:
- Lena Góra za rolę w filmie „Imago”,
- Hubert Miłkowski za rolę w filmie „Braty”,
- Maciej Musiałowski za rolę w filmie „Chrzciny”,
- Mateusz Więcławek za rolę w filmie „Figurant”.
Laureata Nagrody Cybulskiego wyłoniło jury w składzie: reżyserka Dorota Kędzierzawska, aktorka Gabriela Muskała, aktorka Agnieszka Żulewska (laureatka Nagrody im. Zbyszka Cybulskiego 2014/2015), reżyser obsady Piotr Bartuszek i redaktor miesięcznika KINO Bartosz Żurawiecki.
Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego jest wręczana od 1969. W 2005, po 10-letniej przerwie, została wznowiona przez Fundację „KINO” (wydawcę miesięcznika „KINO”). Wśród jej laureatów są takie sławy jak Krystyna Janda, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Maja Komorowska, Dorota Segda, Olgierd Łukaszewicz, Daniel Olbrychski, Zbigniew Zamachowski, Artur Żmijewski, Marcin Dorociński, Maja Ostaszewska, Sonia Bohosiewicz, Eryk Lubos, Agata Buzek, Maciej Stuhr, Piotr Głowacki, Marta Nieradkiewicz, Dawid Ogrodnik, Magdalena Koleśnik i Eryk Kulm Jr.
Zapraszamy do posłuchania rozmowy Magdy Juszczyk ze zwycięzcą Tomaszem Włosokiem:
Podczas gali została wręczona także Nagroda im. Bolesława Michałka 2023. Powędrowała ona do Patrycji Włodek za książkę „Wszystko noir?. O inspiracjach i wariantach – życie po życiu filmu noir".
Europejskie Nagrody Filmowe 2023 - podsumowanie z Berlina
W sobotni wieczór w Berlinie odbyła się gala wręczenia Europejskich Nagród Filmowych. W RMF Classic Magda Juszczyk rozmawia z krytykiem filmowym tygodnika "Polityka" Januszem Wróblewskim, który podsumowuje i galę, i laureatów wyróżnionych przez Europejską Akademię Filmową po raz 36.
17. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków trwa w Warszawie w Muranowie i Kinotece do 21.11, a online odbywać się będzie do 3.12.
Magda Juszczyk rozmawia z japonistą Łukaszem Mańkowskim, selekcjonerem festiwalu.
17. edycja Festiwalu Filmowego Pięciu Smaków to 38 filmów w kinach Muranów i Kinoteka oraz 28 filmów online, dostępnych w całej Polsce. Ten zestaw to, jak zawsze, bogate spektrum gatunków i emocji. Od największego przeboju azjatyckich kin roku 2023 po skromne, ale mocne opowieści z indyjskiej prowincji; od śmiechu, przez wzruszenie i łzy, aż po przerażenie – tu każdy znajdzie coś dla siebie.
W tym roku, oprócz stałych punktów festiwalu, czyli konkursowej sekcji Nowe Kino Azji oraz Asian Cineramy, pełnej przebojów i odkryć tego sezonu, publiczność będzie miała okazję poznać, dotychczas mało eksplorowaną, różnorodność kinematografii indyjskiej. 17. Pięć Smaków to także portrety fascynujących bohaterek hongkońskiego kina oraz niepowtarzalna okazja, aby zanurzyć się w świecie odrestaurowanych arcydzieł Kinga Hu – mistrza kina wuxia.
Program festiwalu
Oficjalnie festiwal rozpocznie się projekcją delikatnej “Jesiennej sonaty" w reżyserii Mabel Cheung w Muranowie o 20:30. Równolegle wyświetlany będzie pełen zaskoczeń i dynamicznej akcji “Duch” Lee Hae-younga oraz dostępne wyłącznie w kinach “Hellaro” Abhisheka Shaha.
Pierwszą projekcją festiwalu będzie jednak majestatyczne arcydzieło “Dotyk Zen” Kinga Hu, wyświetlane już o 16:45 w Muranowie. O 18:00 w Kinotece widzowie zobaczą wietnamskie “Niech płonie” Buy Thac Chuyên oraz “Fale” – najnowszy film Naoko Ogigami, jednej z ulubionych reżyserek widowni Pięciu Smaków.
Pięć filmów Kinga Hu – "Dragon Inn", "Dotyk Zen" "Deszcz w górach", "Legenda gór" i "Koło życia" dostępnych będzie online wyłącznie w następujących przedziałach czasowych:
• od 17 do 19 listopada (piątek-niedziela);
• od 25 do 26 listopada (sobota-niedziela);
• od 2 do 3 grudnia (sobota-niedziela).
Rozmowy z twórcami
Na Pięć Smaków przybędzie do Warszawy sześcioro znakomitych artystów, z którymi publiczność będzie mogła porozmawiać na Q&A po seansach. To nie wszystko, również rozmowy z tymi twórcami, którzy nie dotarli do Polski.
Ceny biletów
Ceny pojedynczych biletów na seanse kinowe:
• Bilet normalny – 28 zł
• Seanse w Kinie Muranów i Kinotece dla seniorów – 25 zł
• Bilet zniżkowy (seanse przed godz. 17:00 w pn, wt, śr, czw i pt) – 22 zł
• Bilet zniżkowy dla seniorów (seanse przed godz. 17:00 w pn, wt, śr, czw i pt) – 20 zł
• Pojedynczy dostęp online – 22 zł (wypożyczenie filmu na 48 godzin)
Więcej na stronie piecsmakow.pl
LET’S DOC Festiwal Filmów Dokumentalnych dla Młodej Widowni
W sobotę 21.10. rozpoczyna się LET’S DOC Festiwal Filmów Dokumentalnych dla Młodej Widowni. To pierwszy w Polsce festiwal dla młodych widzów w całości poświęcony filmom dokumentalnym. W programie znajdą się zarówno polskie, jak i zagraniczne produkcje dla widzów w wieku 10-18 lat oraz warsztaty, prelekcje i spotkania z gośćmi. Przez cały czas trwania festiwalu będzie funkcjonowała specjalna przestrzeń psychoedukacyjna dla młodzieży
LET’S TALK. https://www.facebook.com/events/3562195337431717
W ramach wydarzenia w niedzielę 22.10. na ekranie kina Atlantic obejrzeć można film dokumentalny Lidii Dudy „Pisklaki”.
W ubiegłym roku na Millennium Docs Against Gravity Lidia Duda nagrodzona została:
· Bydgoszcz ART.DOC Award - Nagroda Główna
· Nagroda Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych - w konkursie polskim
· Nagroda Specjalna - Grand Prix – Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni - wyróżnienie specjalne
· Nagroda Specjalna - Nagroda TVP Dokument
Na Festiwalu Mediów Lidii Dudzie przyznano za „Pisklaki” Nagrodę Specjalną "Cierpliwe oko" im. Kazimierza Karabasza.
Za najlepsze zdjęcia w filmie dokumentalnym nagrodę PSC otrzymali: Wojciech Staroń i Zuzanna Zachara-Hassairi.
W RMF Classic Magda Juszczyk rozmawiała z reżyserką i autorem zdjęć Wojciechem Staroniem.
Festiwal Kamera Akcja - posłuchaj podsumowania!
W niedzielę w Łodzi zakończył się 14. Festiwal Kamera Akcja. W programie „Kino w roli głównej” dwukrotnie gościliśmy dyrektora Przemysława Glajzera.
Rozmowa Magdy Juszczyk z Przemysławem Glajznerem w magazynie o kinie w RMF Classic 6. Października 2023:
Przemysław Glajzner w programie „Kino w roli głównej” m.in. o AI, jednym z tematów Festiwalu Kamera Akcja:
Ostatniego dnia festiwalu dyrektorzy Malwina Czajka i Przemysław Glajzner podsumowali tegoroczną odsłonę wydarzenia, podczas którego mówienie i pisanie o kinie to sprawa tak samo istotna, jak tworzenie filmów.
Dyrektorzy Festiwalu Kamera Akcja: Malwina Czajka i Przemysław Glajzner w rozmowie z Magdą Juszczyk podsumowują 14. FKA:
Cztery dni seansów, dyskusji i warsztatów w Szkole Filmowej w Łodzi zamieniamy teraz na cztery dni w trybie online na platformie VOD Think Film.
PONIEDZIAŁEK (16 października 2023)
18:00-22:00 Festiwal Kamera Akcja: Authors Spotlight Extra (blok 1)
18:00-22:00 Człowiek w Zagrożeniu: Gunda, reż. Wiktor Kossakowski, 2020
20:00-22:00 Akcja Edukacja: O reżyserii filmu Błazny Gość: Gabriela Muskała (wstęp bezpłatny)
21:00-1:00 Festiwal Kamera Akcja: Granice miłości, reż. Tomasz Wiński, 2022
21:00-1:00 Człowiek w Zagrożeniu: Strach przed prawdą, reż. Marcin Gutowski, 2022 – pokaz z angielskimi napisami
WTOREK (17 października 2023)
18:00-22:00 Festiwal Kamera Akcja: Authors Spotlight Extra (blok 2)
18:00-22:00 Człowiek w Zagrożeniu: Maiden, reż. Alex Holmes, 2018
20:00-22:00 Festiwal Kamera Akcja: Crew United: Networking in the film industry Prowadzące: Anna E. Dziedzic & Irena Gruca-Rozbicka (English only) (obowiązują zapisy)
21:00-1:00 Festiwal Kamera Akcja: Części intymne, reż. Kristy Guevara-Flanagan, 2022
21:00-1:00 Człowiek w Zagrożeniu: Logika urzędnika, reż. Edyta Krześniak, 2023
21:00-1:00 Człowiek w Zagrożeniu: Mały chłopiec i duży dług, reż. Aleksandra Rek, 2022
21:00-1:00 Człowiek w Zagrożeniu: Uwięziona w domu opieki, reż. Agnieszka Madejska, 2023
ŚRODA (18 października 2023)
18:00-22:00 Festiwal Kamera Akcja: WFO: Początki Solaris. Pokaz krótkich metraży
18:00-22:00 Człowiek w Zagrożeniu: McQueen, reż. Ian Bonhôte, Peter Ettedgui, 2018
20:00-22:00 Festiwal Kamera Akcja: Audience Design: analiza widzów, gość: Dorota Pawelec
21:00-1:00 Festiwal Kamera Akcja: Mali mężczyźni, reż. Ira Sachs, 2016
21:00-1:00 Człowiek w Zagrożeniu: Roman i Henia, reż. Bożydar Pająk, 2023
21:00-1:00 Człowiek w Zagrożeniu: Nie kupię ci lizaka, reż. Tomasz Porębski, 2023
21:00-1:00 Człowiek w Zagrożeniu: Dlatego tu jestem, reż. Władysław Rybiński, 2023
21:00-1:00 Człowiek w Zagrożeniu: Diagnoza, reż. Grzegorz Kuczek, Piotr Piotrowski, 2023
CZWARTEK (19 października 2023)
18:00-22:00 Akcja Edukacja: Jajko reż. Dorota Kędzierzawska, 1982 (pokaz bezpłatny)
18:00-22:00 Człowiek w Zagrożeniu: Mr Gaga, reż. Tomer Heymann, 2015
20:00-22:00 Festiwal Kamera Akcja: Twórca i krytyk. O wzajemnej roli, Gość: Krzysztof Rak
20:00-22:00 Festiwal Kamera Akcja: ONLINE EKSTRA. ROZMOWA Z LENĄ GÓRĄ, prowadzenie Joanna Wróżyńska
21:00-1:00 Festiwal Kamera Akcja: Różne drogi do świętości, reż. Aniela Gabryel, 2023 (pokaz przedpremierowy)
21:00-1:00 Człowiek w Zagrożeniu: Woda święcona, reż. Andriej Kuciła, 2023
21:00-1:00 Człowiek w Zagrożeniu: Droga do piekła, reż. Filip Folczak, 2023
Film Marcina Filipowicza "Braty" od piątku w kinach. Reżyser wraz z aktorem Sebastianem Delą w szczerej rozmowie o męskich (braterskich, synowskich i ojcowskich) relacjach. Na ekranie też Hubert Miłkowski, Cezary Łukaszewicz i olśniewająca Marta Stalmierska. Muzykę stworzył NOON, znajdziecie też m.in. utwory hiphopowego, nieistniejącego już niestety, duetu Syny. O hip-hopie jako inspiracji Magda Juszczyk także rozmawia z twórcami.
Michał Czernecki odwiedził studio RMF Classic w związku z premierą filmu "Skołowani". W tej komedii romantycznej zrealizowanej na podstawie francuskiego pierwowzoru aktor zagrał playboya, który przywykł do życia w zakłamaniu. Konsekwencje kłamstwa, w które mężczyzna brnie coraz bardziej, malują się dość nieciekawie. Czy kobieciarz Maks odmieni swoje życie, gdy na jego drodze stanie Julia? Jest ona kobietą fascynującą, ma wiele pasji i jedno ograniczenie: porusza się na wózku inwalidzkim. Film Jana Macierewicza to opowieść o relacji dwojga ludzi z osobnych światów i o konfrontacji z prawdą na swój temat.
W programie "Kino w roli głównej" Magda Juszczyk rozmawiała z aktorem o gatunku, jakim jest komedia romantyczna, poczuciu humoru zależnym od narodowości, kabarecie i względności tego, co śmieszy widownię. Jednym z najbardziej interesujących wątków rozmowy z Michałem Czerneckim jest tabu, które może być olśniewającym obiektem żartów (scenicznych i filmowych). Aktor rozprawia się też z figurą "przechodzonego amanta", w którego wciela się w filmie "Skołowani". Zdradza też pewien sekret: "miłość ma w sobie potencjał transformacji (...), ale z miłości do kogoś się tego nie ulepi". Zapraszamy do wysłuchania rozmowy o dojrzałości - tej ekranowej, aktorskiej, uwiecznionej przez kamerę oraz tej uczuciowej, z życia.
O głośnym serialu „The Last Of Us”, który jest ekranizacją popularnej i cenionej gry, opowiada Dariusz Bochenek, scenarzysta gier wideo
Specyfikę obu światów – growego i serialowego - wnikliwie opisuje reprezentant branży gamingowej, który przeprowadza nas przez rozmaite niuanse, nie dla wszystkich oczywiste. Porównanie dramaturgii gry i serialu jest w tej rozmowie szczególnie interesujące, a spostrzeżenia i doświadczenia gracza oraz twórcy gier zachęcają do poznania obu dzieł popkultury. Dwa sezony „TLOU” dostępne są na jednym z czołowych portali streamingowych.
Rozmowy Magdy Juszczyk z gościem jej programu „Kino w roli głównej” posłuchajcie przed lub po zapoznaniu się z opowieścią o destrukcyjnych grzybach i ludzkiej determinacji, by ocaleć.
Marcin Pieńkowski odwiedził RMF Classic, by w programie "Kino w roli głównej" podsumować 73. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Berlinale. Filmy, o których opowiadał Magdzie Juszczyk jeszcze przed ogłoszeniem werdyktu jury (gala wręczenia nagród odbyła się w minioną sobotę) to rekomendacje, na które warto zwrócić uwagę. Zapamiętajcie te tytuły i szukajcie ich w nadchodzących miesiącach na festiwalach i w dystrybucji.
• "Roter Himmel", reż. Christian Petzold - Nagroda Grand Prix Jury - Srebrny Niedźwiedź
• "20 tysięcy gatunków pszczół", reż. Estibaliz Urresola Solaguren - nagroda dla Sofíi Otero w kategorii: Rola główna
• "Tótem", reż. Lila Avilés - Nagroda Jury Ekumenicznego - Najlepszy film w konkursie
• "Disco Boy", reż. Giacomo Abbruzzese - nagroda dla Hélène Louvart za zdjęcia w kategorii: Wyjątkowy wkład artystyczny
• "The Survival of Kindness", reż. Rolf De Herr - Nagroda FIPRESCI dla filmu z konkursu głównego
• "Past Lives", reż. Celine Song - udział w konkursie głównym
Posłuchajcie rozmowy:
Dotykafonie: Cykl koncertów Michała Pepola
W studiu RMF Classic gościliśmy Michała Pepola, wiolonczelistę, aranżera i kompozytora, muzyka klasycznie wykształconego, który poszukuje rozmaitych doświadczeń, nieoczywistych kontekstów i przekroczeń w muzyce.
Jest współzałożycielem Royal String Quartet, pomysłodawcą i współorganizatorem Festiwalu Kwartesencja w Warszawie oraz kuratorem Festiwalu Klangor na Warmii. W 2022 roku zadebiutował solowym albumem „Kora nieskończoność”, który zawiera nieznane i niewydane nagrania legendarnej Kory Jackowskiej. Michał Pepol otrzymał za tę płytę nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość roku 2022. W Nowym Teatrze w Warszawie stworzył cykl koncertów, które odbywają się pod hasłem „Dotykafonie”. 19.02. wraz z wiolonczelistą usłyszymy pianistę Bartka Wąsika – muzycy tworzą Dwóchgłos. Będzie to wieczór z muzyką Karola Szymanowskiego. Kolejna odsłona cyklu to koncert What Is Love 12.03. Michał Pepol w duecie z Kubą Krzewińskim przekaże słuchaczom, jak brzmi romans w XXI wieku w ujęciu współczesnych kompozytorów i kompozytorek.
Muzyk opowiedział o tym wydarzeniu Magdzie Juszczyk.
Michał Pepol sam o sobie mówi: Jestem artystą, który lubi stawiać przed sobą wyzwania i wkraczać na nowe terytoria twórcze. Chciałbym, będąc wiolonczelistą, wstać z krzesła i niczym śpiewak lub aktor doświadczyć całej przestrzeni sceny; dotknąć tematu ciała i cielesności - praktycznie nieobecnego w świecie muzyki tzw. klasycznej; pokazać muzykę w kontekście wrażliwości nieheteronormatywnej; do koncertów wprowadzać narrację i jak w teatrze opowiadać historie; przebić niewidzialną granicę oddzielającą pola pracy muzyka-wykonawcy i kompozytora. Wymyśliłem Dotykafonie, żeby nakreślić nowe przestrzenie, trafić w czułe miejsca, swoje i słuchaczy.
Pepol jest także twórcą takich projektów jak „Dźwięk odnaleziony” we współpracy z Pawłem Bownikiem (Nowy Teatr, 2016), „Milczenie syren” w duecie z Magdaleną Cielecką (zamówienie MSN, 2017), czy „Among Angels” (2017) zrealizowanym w Puszczy Białej. Jest autorem muzyki do spektaklu Markusa Öhrna „Trzy epizody z życia rodziny” (2021), a od 2015 roku występuje w spektaklu Krzysztofa Warlikowskiego „Francuzi”. Do stworzenia instalacji dźwiękowej „Stoimy pod murami getta” zaprosił wielką damę polskiej piosenki Sławę Przybylską (ŻiH, 2022).
Jest współtwórcą albumu Ralpha Kamińskiego „Kora”, a projekt ten, nagrodzony Fryderykiem 2021, zagrał na ponad 50 koncertach. Współpracuje z wieloma artystami: Bartkiem Wąsikiem, Natalią Przybysz, Kubą Krzewińskim (dvd „Contre” dla Bołt Records 2019), Stefanem Wesołowskim, Patrykiem Zakrockim, Olgą Mysłowską oraz z zespołem Kompopolex. Wystąpił na wielu festiwalach, takich jak Warszawska Jesień, Nostalgia, Ephemera, Pomada, Enter, Słuchy, Etno Kraków, Dni Tranströmerowskie, Szalone Dni Muzyki czy Festiwal Prawykonań.
Od 2003 roku Michał Pepol prowadzi klasę kameralistyki w Liceum muzycznym im. K. Szymanowskiego w Warszawie. W 2022 roku otrzymał stypendium artystyczne m.st. Warszawy.
DOTYKAFONIE
19 lutego 2023
Dwóchgłos. Szymanowski
Michał Pepol – wiolonczela
Bartek Wąsik – fortepian
Karol Szymanowski (1882–1937) – obok Fryderyka Chopina uznawany za jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów. Oprócz określania go mianem geniusza, mało wspomina się o jego uczuciowych perypetiach, erotycznych fascynacjach i pełnych przygód podróżach na południe Europy. Artysta, jako jeden z nielicznych w swoich czasach, w śmiały sposób tworzył własną tożsamość, co wybrzmiewa też w jego muzyce. W programie m.in.: „Pieśń Roksany” z „Króla Rogera”, wybór „Pieśni kurpiowskich” i „Mazurków”, „Łabędź" i fragmenty baletu „Harnasie” w opracowaniach duetu.
12 marca 2023
What Is Love
Michał Pepol - wiolonczela, skrzypce
Kuba Krzewiński - skrzypce
Jak brzmi romans w XXI wieku uchem współczesnych kompozytorów/kompozytorek? Przesyceni romantyzmem twórcy poprzedniego stulecia stronili od miłosnych uniesień. XX wiek na dobre już minął, więc artyści na powrót mogą swoimi utworami opowiadać i mówić wprost o uczuciach, namiętności, fizyczności, cielesności.
W programie: Kuba Krzewiński "Contre No. 1" (2017); Laure M. Hiendl "Tonus" (2014); Liza Lim “An ocean beyond earth” (2016); Alvin Lucier “Love Song” (2016).
Hania Rani słucha Wenecji i opowiada o mieście swoją muzyką filmową
Pianistka i kompozytorka na dobre zagościła w polskim kinie jako autorka muzyki do filmów takich twórców jak Piotr Domalewski, Piotr Stasik, Jan P. Matuszyński, Aleksandra Potoczek czy Jacek Lusiński. Teraz świat upomniał się po zdolną artystkę. Film "Wenecja. Awangarda bez granic" zainteresuje wielbicieli sztuki, podróży i oczywiści Hani Rani. Dokument w lutym w kinach studyjnych oraz w Multikinie.
Istnieje od 1600 lat, a wciąż pozostaje wyjątkowa. Wenecja.
Canale Grande i inne, kultowe wręcz miejsca, zapisane w pamięci, nawet jeśli nie widziane na żywo. Bogactwo muzeów, szaleństwo zabawy i barwne refleksy wody na płótnach Turnera, karnawał i splendor, niesamowite wille na wyspie Lido i prestiżowy Festiwal Filmowy, pejzaże Canaletta, dzieła takich artystów jak Bellini, Tycjan, Tintoretto, Veronese...
Nęcąca urokiem dekadencji, a jednocześnie prężnie w czołówce. Od początku pełna sprzeczności, kosmopolityczna Wenecja zawsze była miastem handlowej i kulturalnej wymiany ze Wschodem, miastem otwartym na przyszłość i jej inspiracje. Wenecja poddawała się gorączce nieustannego odkrywania jej na nowo przez jej mieszkańców i podróżnych. Pozwalała, by jej tożsamość wciąż się kształtowała i nie uległa skostnieniu.
Carlo Cecchi, mistrz włoskiego teatru, który pracował z wielkimi intelektualistami i twórcami kultury XX wieku, przybliża nam pamięć tego miasta. Wenecję chłonie również Hania Rani. Ceniona młoda polska pianistka i kompozytorka, genialna artystka sceny współczesnej muzyki poważnej, w muzeach i wąskich uliczkach szuka inspiracji, by skomponować ścieżkę dźwiękową do tegoż filmu.
Dwa spojrzenia rożnych pokoleń łączy w jedną opowieść narratorka, Lella Costa. Głos włoskiej aktorki przypomina: Wenecja zawsze była kobietą.
Autorką muzyki do filmu jest polska pianistka, kompozytorka i wokalistka Hanna Maria Raniszewska, znana pod pseudonimem artystycznym Hania Rani. Artystka jest laureatką czterech nagród FRYDERYK, a także nagrody w Konkursie Głównym FPFF w Gdyni.
Lista projekcji filmu:
Białogard, Kino Centrum, 25.02.2023
Bydgoszcz, Multikino Bydgoszcz, 08.02.2023, 12.02.2023
Cieszyn, Kino Piast, 14.02.2023, 15.02.2023
Darłowo, KINO BAJKA, 17.02-19.02.2023, 22.02-23.02.2023
Gdańsk, Multikino Gdańsk, 08.02.2023, 12.02.2023
Jasło, Kino JDK, 22.02.2023
Katowice, Multikino Katowice, 08.02.2023, 12.02.2023
Kielce, Multikino Kielce, 08.02.2023, 12.02.2023
Kraków, Multikino Kraków, 08.02.2023, 12.02.2023
Kraków, Kino KIKA, 14.02.2023, 19.02.2023
Lublin, Multikino Lublin, 08.02.2023, 12.02.2023
Łódź, Multikino Łódź, 08.02.2023, 12.02.2023
Olsztyn, Multikino Olsztyn, 08.02.2023, 12.02.2023
Poznań, Multikino Poznań Stary Browar, 08.02.2023, 12.02.2023
Pruszków, CENTRUM KULTURY I SPORTU SP. Z O.O., 26.02.2023
Rzeszów, Multikino Rzeszów, 08.02.2023, 12.02.2023
Skierniewice, Centrum Kultury i Sztuki w Skierniewicach, 13.02.2023
Sopot, Multikino Sopot, 08.02.2023, 12.02.2023
Szczecin, Multikino Szczecin, 08.02.2023, 12.02.2023
Warszawa, Kino Muranów, 18.02.2023
Warszawa, Multikino Warszawa Ursynów, 08.02.2023, 12.02.2023
Warszawa, Multikino Warszawa Złote Tarasy, 08.02.2023, 12.02.2023
Warszawa, Multikino Młociny, 08.02.2023, 12.02.2023
Wrocław, Multikino Wrocław Pasaż Grunwaldzki, 08.02.2023, 12.02.2023
Zabrze, Multikino Zabrze, 08.02.2023, 12.02.2023
Żywiec, Kino Janosik, 03.02.2023
Film Godland jeszcze w kinach, spieszcie się, bo film Hlynura Pálmasona na ostatnich projekcjach
Przebój festiwalu w Cannes, najnowsze dzieło reżysera filmów „Zimowi bracia” i „Biały, biały dzień” jest kinem artystycznym najwyższej próby.
Na stronie Nowych Horyzontów czytamy:
„To wirtuozerski popis reżyserii, przepiękne sfilmowane kino drogi, błyskotliwe i pełne czarnego humoru. Spektakularne, dramatyczne, a przy tym kapryśne pejzaże Islandii na bieżąco referują nam stan ducha bohaterów: wizualizują surowość zasad, portretują zlodowacenia duszy, zapowiadają spiętrzenie konfliktów. Przez zimne strumienie, nagie skały i szmaragdowe mchy zmierza ku nowej parafii luterański ksiądz Lucas (Elliott Crosset Hove). Młodemu Duńczykowi towarzyszy lokalny przewodnik Ragnar (Ingvar Sigurðsson). Od początku ich relacja pełna jest napięć, bowiem kapłan ma misję i pasję kolonizatora, którym starzec uparcie się przeciwstawia. Godland jest filmem o kamienistej drodze życia, samotności i relacjach z Bogiem. Ale także o artyście, który zamraża i utrwala życie na szklanych negatywach – zupełnie jak lodowiec.”
Godland - Dystrybucja | Nowe Horyzonty
W programie „Kino w roli głównej” Magda Juszczyk rozmawiała z Ewą Szabłowską o filmie „Godland”. Pojawiły się rozmaite odniesienia: do filmów „Noi Albinoi”, „Misja”, „Pod osłoną nieba” i „Siedem lat w Tybecie”, do łubinu na Islandii oraz kwestii emigrantów z Polski. Posłuchajcie tej interesującej opowieści dyrektorki artystycznej Nowych Horyzontów.
Godland – najnowsze dzieło Hlynura Pálmasona, jednego z najważniejszych współczesnych reżyserów z Islandii
Biegnijcie do kin! "Aftersun" - wyśmienite dzieło debiutantki Charlotte Wells z nominowanym do Oscara Paulem Mescalem w roli głównej oglądać można od 3.02. Magda Juszczyk rozmawia z Dominiką Baranowską z M2 Films (dystrybutor) oraz krytykami filmowymi: Igorem Kierkoszem (m.in. "Kino" i "Dwutygodnik") i Januszem Wróblewskim (tygodnik "Polityka").
Wszyscy są w zachwycie zgodni. Posłuchajcie.
„Till”od dziś w polskich kinach, a twórca muzyki Abel Korzeniowski gościem programu "Kino w roli głównej" w RMF Classic.
20 stycznia do kin w całej Polsce wchodzi film "Till", którego scenariusz oparto na prawdziwych, wstrząsających wydarzeniach, które miały miejsce w Ameryce w połowie lat 50.
Film przedstawia historię czarnoskórego nastolatka, który zginał zlinczowany w Misssissippi, oraz o jego matce, która w tragicznym momencie swojego życia dokonała rzeczy niezwykłej dla całej społeczności afroamerykańskiej. Chłopak odwiedza podczas wakacji kuzynów z Południa. Nieświadomy skali napięć na tle rasowym, pozwala sobie na drobny żart w stosunku do białej kobiety. Następstwa okazują się tragiczne – Emmett zostaje brutalnie zamordowany. Jego matka, Mamie Till, podejmuje heroiczną walkę o sprawiedliwość i przekuwa druzgocącą żałobę w działanie.
Przejmująca historia opowiedziana przez reżyserkę Chinonye Chukwu nadzwyczaj aktualnie wybrzmiewa w 2023 roku, o czym Magda Juszczyk rozmawia z gościem w piątkowym magazynie o sztuce filmowej. Rozmowę z Ablem Korzeniowskim, który od kilkunastu lat mieszka i tworzy w Los Angeles, odsłuchać możecie tutaj:
Warto dodać, że obsadzona w filmie w roli matki chłopca Danielle Deadwyler wymieniana jest wśród nazwisk aktorek z szansami na nominacje do Oscara. Czy ją otrzyma - dowiemy się już 24.01. W jednej z ról w filmie "Till" pojawia się Whoopi Goldberg.
W piątkowym wydaniu magazynu "Kino w roli głównej" odbyła się też pierwsza odsłona cyklu poświęconego muzyce filmowej. O kompozycjach Abla Korzeniowskiego, które stanowią bardzo mocny walor filmu "Till", opowiadała Magdzie Juszczyk szefowa muzyczna RMF Classic Magdalena Wojewoda-Mleczko. Całość do odsłuchania tutaj:
Podsumowanie 2022 roku - najlepsze filmy zdaniem krytyków.
Co dziś w Kinie w roli głównej? Prawdziwe rewelacje! Marcin Pieńkowski prosto z festiwalu w Cannes opowie o najnowszym filmie Jerzego Skolimowskiego. Opowieść pt. „IO” zachwyciła dyrektora festiwalu Nowe Horyzonty.
Ponadto rozmowa z reżyserem zwycięskiego filmu 19. Millennium Docs Against Gravity. Łukasz Kowalski, autor filmu „Lombard”, przepięknie opowiada o swoim dokumencie, który zdobył Grand Prix festiwalu.
Zapraszamy po 13!
Maciej Jakubczyk ze Stowarzyszenia Nowe Horyzonty, szef festiwalu Kino Dzieci mówi o animacji „Nawet myszy idą do nieba”.
O francuskiej komedii „Rodzinna zamiana ciał” mówi Małgorzata Borychowska (Kino Świat).
Kino w roli głównej tym razem w Londynie! Gościem RMF Classic jest Nick Wollage, światowej klasy specjalista w dziedzinie nagrywania i miksowania dźwięku dla kina. Katarzyna Sochaczewska rozmawia z artystą tuż przed premierą filmu „Wiking”. Najnowsze dzieło Roberta Eggersa to gratka dla wielbicieli wcześniejszych filmów reżysera: „Lighthouse” i „The VVitch”. „Wiking” obsadę ma wyśmienitą: Alexandrer Skarsgård, Nicole Kidman, Ethan Hawke i… Björk w roli wieszczki!
Nick Wollage pracował przy wielu wyśmienitych produkcjach, oto wybrane tytuły: „Shrek”, „Gosford Park”, „Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły”, „Duma i uprzedzenie, „Harry Potter i Czara Ognia”, „Ludzkie dzieci”, „Pokuta”, „Kung Fu Panda”, „Jak wytresować smoka”, „Megamocny”, „Jane Eyre”, „Thor”, „Wstyd”, „Wakacje Mikołajka”, „Kingsman: Tajne służby” i „Kingsman: Złoty krąg”, „Wonder Woman”, „Nić widmo”, „Aquaman”, „Życie przed sobą” czy serial BBC „Sherlock”. Nick Wollage współpracuje z Festiwalem Muzyki Filmowej w Krakowie.
O filmie opowiada Małgorzata Borychowska, Kino Świat.
O filmie „Gdzie jest Anne Frank” opowiada Jakub Gutek.
O filmie opowiada dziś w programie Iza Wierzbińska z Best Film.
O filmie opowiada Marcin Pieńkowski, dyrektor artystyczny Nowych Horyzontów.
Krytyczka Adriana Prodeus oraz Jacek Szczerba krytyk filmowy Gazety Wyborczej – moi dzisiejsi goście w programie Kino w roli głównej.
Magda Juszczyk w programie Kino w roli głównej, nazajutrz po wybuchu wojny w Ukrainie, spytała wybitną twórczynię światowego kina, dlaczego arcydzieła rosyjskiej czy też radzieckiej kinematografii, przejmujące filmy o antywojennym wydźwięku nie mają, jak się okazuje, wpływu na bieg zdarzeń i agresję, jaką z przerażeniem obserwujemy na Wschodzie Europy. Czy obserwowana obecnie eliminacja przekazu telewizyjnego płynącego z Rosji jest sensownym działaniem? Jak na te zagadnienia patrzy reżyserka, scenarzystka, obserwatorka i kreatorka życia publicznego?
Ma 29 lat, jest absolwentem Warszawskiej Szkoły Filmowej i stoi na progu wielkiej przygody, a prawdopodobnie też imponującej kariery. Tadeusz Łysiak, autor krótkometrażowego filmu „Sukienka” nominowanego w tym roku do Oscara, będzie dziś gościem programu Kino w roli głównej. Magda Juszczyk zaprasza na rozmowę i uprzedza, że ten artysta, oprócz mądrego podejścia do swojego sukcesu, zdradza też nieprzeciętnie dużo uroku. Bądźcie z nami po 13! Pojawią się również m.in. interesujące detale z życia przed oscarową galą.
Magda Juszczyk rozmawiała z Julią Wyszyńską (aktorką znaną z ról granych w Teatrze Powszechnym oraz w kinie – za rolę w „Klątwie” spotkały ją reperkusje w telewizji publicznej, pamiętamy ją też z filmów oraz seriali).
Artystka postanowiła spróbować reżyserii i w swoim spektaklu, granym w Komunie Warszawa 4. i 5.02. dotknie wielu interesujących kwestii, aktualnych we współczesnym życiu społecznym. Motywy wynikające z psychologii znajdziemy w przedstawieniu zatytułowanym „Fizyka kwantowa. Czyli rozmowy nigdy nieprzeprowadzone”.
Posłuchajcie:
fot. Marek Zimakiewicz
W Teatrze Powszechnym do niedzieli oglądać można spektakl Krystiana Lupy „Capri – wyspa uciekinierów”. W RMF Classic gościliśmy Ewę Skibińską, która z mistrzem pracuje na scenie od lat (wcześniej zrealizowali razem m.in.: „Kuszenie cichej Weroniki”, „Poczekalnię 0.”, „Wycinkę”, „Proces”). Magda Juszczyk rozmawiała z aktorką o procesie twórczym spektaklu, który premierę miał w 2019 r., refleksjach i poczuciu wspólnoty, jakie praca u Lupy wywołuje w aktorach.
Słuchajcie o 13 programu „Kino w roli głównej”, będą zaproszenia na spektakl, w którym znajdziecie nawiązanie do filmu Jeana-Luca Godarda z 1963 r. „Pogarda”. A więcej o związku tego obrazu ze spektaklem „Capri – wyspa uciekinierów” – w rozmowie z Ewą Skibińską.
Opowiada Urszula Śniegowska, dyrektorka artystyczna American Film Festival, na którym film „C’mon C’mon” był prezentowany.
Nagrodzony Złotą Palmą w Cannes "Titane", film Julii Ducournau (Mięso, NH. 17) zaczyna się od emocjonalnej eksplozji, po której napięcie nieustannie rośnie – aż do ostatniej sekundy tej zdumiewającej, atakującej wszystkie zmysły historii.
Posłuchajcie rozmowy Magdy Juszczyk z Marcinem Pieńkowskim, dyrektorem artystycznym Nowych Horyzontów.
Titane rozsadza ekran: demolując granice gatunków, włamując się do męskich filmowych fantazji, przebijając balon naszych oczekiwań. Alexia (Agathe Rousselle), posiadaczka tytanowych płytek, złych wspomnień i niezwykle ponętnego ciała, które nie ulega korozji, nie pozwala się lubić i nie daje się nie kochać. Jej życie jest jak rajd Paryż-Dakar: rozpaczliwie walczysz o przetrwanie i nigdy nie wiesz, co będzie za zakrętem. Może baśń? Może horror? Melodramat? Feministyczna przypowieść o wewnętrznej przemianie? Choć wydaje się to niemożliwe, w Titane spotyka się wyobraźnia Davida Cronenberga, Luca Bessona i Claire Denis. Ducournau bezbłędnie łączy pozornie odległe światy i stylistyki.
*UWAGA: film wyłącznie dla widzów dorosłych.
Przegląd Mistrzowie Kina Hiszpańskiego| Obras Maestras odbywa się po raz 4. Zaprezentowane zostaną w tym roku arcydzieła hiszpańskiej kinematografii. Przegląd potrwa od 9 do 19 grudnia w Warszawie, Krakowie i online na platformie ninateka.pl. Osią tematyczną programu będzie hiszpańskie kino noir lat 40.-70. XX wieku. Tegoroczny przegląd zbiega się z 100. rocznicą urodzin Luisa Garcíi Berlangi, mistrza groteski i jednego z najwybitniejszych hiszpańskich reżyserów wszech czasów. Ambitne filmy kręcone w trudnych czasach dyktatury Franco w Hiszpanii i na emigracji zaskakują aktualnością oraz śmiałością podejmowanych tematów.
W programie m.in. „Nakarmić kruki” Carlosa Saury i „Dziennik panny służącej” Buñuela.
9-12 grudnia, Warszawa Kino Iluzjon
13-17 grudnia, Kraków Kino Pod Baranami
15-19 grudnia, online, Ninateka
W programie „Kino w roli głównej” Magda Juszczyk gości Kingę Kowalską, współorganizatorkę przeglądu Mistrzowie Kina Hiszpańskiego.
Uwolniony z łagru reżyser Oleg Sentsov ukończył swój trzeci film „Nosorożec”, który 10.12. wchodzi do kin w Polsce. Prezentowany był na 37. Warszawskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym, a światową premierę miał we wrześniu tego roku w Wenecji w sekcji Orizzonti.
Ukraina, lata 90. XX wieku. Młody człowiek nazywany "Nosorożcem" zaczyna karierę jako drobny złodziejaszek i szybko wspina się w hierarchii przestępczej. Jego dewiza to siła i przemoc. Nie ma nic do stracenia. Tylko z czym tak naprawdę próbuje się zmierzyć? Historia człowieka, który dźwiga wewnętrzne brzemię. Czy w końcu znajdzie szansę na odkupienie?
W programie „Kino w roli głównej” Dariusz Jabłoński, który walczył o uwolnienie Olega Sentsova z rosyjskiego więzienia, przedstawia historię filmowca, o filmie opowiada też sam reżyser, który odwiedził Warszawę w październiku 2021 r.
Zwiastun filmu:
W piątek 10.12. do kin wchodzi film Konrada Aksinowicza „Powrót do tamtych dni”. Dedykowany pamięci ojca reżysera film jest opowieścią o rodzinie, która mierzy się z problemem alkoholowym. Początkowo pełna humoru opowieść przeradza się w przejmujący dramat. Akcja filmu toczy się w latach 90., a odwzorowanie tamtej rzeczywistości stanowi spory ekranowy walor. To historia chłopaka, który mieszka z matką, ojciec i mąż wyruszył do Stanów Zjednoczonych, by zarabiać pieniądze. Nagły powrót rodzica nie zwiastuje dramatu, rozegra się on stopniowo. Dzieciństwo Tomka przerodzi się w koszmar w wyniku uzależnienia taty od alkoholu. W roli głównej Maciej Stuhr, który zagrał przełomową w swoim filmowym dorobku rolę. Partnerują mu: Teodor Koziar w roli syna i Weronika Książkiewicz w roli żony. Aktorów grających role rodziców gości Magda Juszczyk w programie „Kino w roli głównej”.
Zwiastun filmu:
7 grudnia poznaliśmy nominowanych do Paszportów Polityki 2021. Oto oni:
Film: Łukasz Grzegorzek, Łukasz Ronduda, Aleksandra Terpińska
Teatr: Iga Gańczarczyk, Jędrzej Piaskowski i Hubert Sulima, Dominik Strycharski
Literatura: Łukasz Barys, Elżbieta Łapczyńska, Grzegorz Uzdański
Sztuki wizualne: Archiwum Protestów Publicznych, Jana Shostak, Mikołaj Sobczak
Muzyka poważna: Piotr Alexewicz, Teoniki Rożynek, Rafał Ryterski
Muzyka popularna: Ralph Kaminski, Paweł Szamburski, Ifi Ude
Kultura cyfrowa: Marcin Borkowski, Tomasz Konrad Ostafin, Anshar Studios
W RMF Classic zauważaliśmy osiągnięcia tych artystów, zwłaszcza w sferze kina. Magda Juszczyk z kilkorgiem nominowanych rozmawiała w programie „Kino w roli głównej”.
Aleksandra Terpińska - nagranie zrealizowane podczas 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, na którym reżyserka otrzymała nagrodę m.in. w kategorii: debiut reżyserski lub drugi film. W rozmowie o filmie „Inni ludzie” zrealizowanym na podstawie książki Doroty Masłowskiej przywoływana jest wcześniejsza ekranizacja prozy autorki, film Xawerego Żuławskiego „Wojna polsko-ruska”. Terpińska opowie o próbach pozyskania obsady filmu w środowisku hiphopowym, przywoła też doświadczenia aktora Sebastiana Fabijańskiego jako rapera. Autorka nagradzanych „Najpiękniejszych fajerwerków ever” była asystentką Wojciecha Smarzowskiego przy realizacji „Kleru”, „Wołynia” i „Pod Mocnym Aniołem”, postać reżysera pojawi się również w rozmowie.
Łukasz Grzegorzek, o którym „Polityka” pisze:
Reżyser samouk, scenarzysta, montażysta, były tenisista, absolwent Wydziału Prawa i Administracji UW. Pochodzi z Nysy (rocznik 1980). W wieku 18 lat zrezygnował z zawodowego uprawiania sportu. Robił zwiastuny telewizyjne, spoty ramówkowe, teledyski, równocześnie zbierał doświadczenie jako prawnik zatrudniony w firmie deweloperskiej. W debiut fabularny „Kamper” (2016 r.) o kryzysie małżeńskim trzydziestolatków zainwestował z żoną Natalią, producentką filmową, wszystkie wspólne oszczędności, a spora część zdjęć została nakręcona w ich mieszkaniu na Mokotowie. Kolejna fabuła „Córka trenera” (2018 r.) o buncie nastolatki wyrywającej się spod kurateli zaborczego ojca zawierała wyraźne ślady biografii reżysera i spotkała się z ciepłym przyjęciem widzów i krytyki. „Moje wspaniałe życie”, trzeci pełnometrażowy, w pełni autorski film Grzegorzka otrzymał nagrodę za najlepszą reżyserię na festiwalu w Gdyni oraz nagrody dla Najlepszej aktorki (Agata Buzek) i aktora (Jacek Braciak) na tegorocznym Off Camera.
W RMF Classic był gościem Magdy Juszczyk w programie „Kino w roli głównej” w związku z premierą filmu „Moje wspaniałe życie”.
Łukasz Ronduda, o którym w „Polityce” czytamy:
Reżyser, kurator warszawskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej, scenarzysta, wykładowca akademicki m.in. na prestiżowym Princetown University oraz słynnym Columbia University w Nowym Jorku. Autor książek „Strategie subwersywne w sztukach medialnych” oraz „Sztuka polska lat 70. Awangarda”, a także (wraz z Barbarą Piwowarską) „Polska Nowa Fala. Historia zjawiska, którego nie było”. Urodził się w 1976 r. W dorobku ma jeszcze ponad 200 artykułów naukowych w czasopismach polskich i zagranicznych, a także liczne wystawy, przygotowywane w roli kuratora w muzeach krajowych oraz – między innymi – w londyńskim Tate Modern. Reżyserii uczył się w Szkole Mistrzowskiej Andrzeja Wajdy. W kinie stworzył wyjątkowy sposób ukazywania rzeczywistości poprzez biografie artystów, którzy zacierają granice między happeningiem, medialnym wizerunkiem i otaczającym ich światem – jak Oskar Dawicki, artysta multimedialny, fotografik, autor instalacji obiektów, któremu Ronduda poświęcił filmowy debiut „Performer” (nakręcony z Maciejem Sobieszczańskim i operatorem Łukaszem Guttem w 2015 r.). Na Berlinale został uhonorowany nagrodą „Think: The Award”. W 2017 r. powstało „Serce miłości” o destrukcyjnej rywalizacji Wojciecha Bąkowskiego i Zuzanny Bartoszek. Kolejny projekt Rondudy i Gutta, „Wszystkie nasze strachy”, o artyście Danielu Rycharskim, katoliku i geju (laureacie Paszportu POLITYKI), wygrał festiwal w Gdyni, zdobywając oprócz Złotych Lwów m.in. nagrodę za najlepsze zdjęcia i nagrodę dziennikarzy.
Z Łukaszem Rondudą Magda Juszczyk rozmawiała podczas premiery filmu „Wszystkie nasze strachy”.
Teoniki Rożynek zaistniała w programie „Kino w roli głównej” jako kompozytorka muzyki filmowej po sukcesach na 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, na którym otrzymała nagrodę za muzykę do filmu „Prime Time” Jakuba Piątka. Magdzie Juszczyk artystka opowiada o współpracy z reżyserem oraz o realizowaniu własnych wizji.
Teoniki Rożynek przedstawiają dziennikarze tygodnika „Polityka”:
Mieszka w Warszawie, ale pochodzi z Krakowa, gdzie urodziła się w 1991 r. W wieku 4 lat rozpoczęła naukę gry na skrzypcach. Kompozycję studiowała na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym u Krzysztofa Baculewskiego. Uczestniczyła też w kursach kompozytorskich w Radziejowicach, Letnich Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt i przy Donaueschinger Musiktage. Gra – jak pisze na swojej stronie internetowej – „na skrzypcach, elektronikaliach i odpadach”. Jej utwory wykonywane były m.in. na Warszawskiej Jesieni, wrocławskim festiwalu Musica Electronica Nova, krakowskich Sacrum Profanum i Unsound, a także w Kolonii czy Ostrawie. Jest autorką muzyki filmowej m.in. do „Wieża. Jasny dzień” Jagody Szelc (wyróżnionego Paszportem POLITYKI) czy „Prime Time” (nagroda za muzykę na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Gdyni), a także muzyki teatralnej, m.in. do „Hymnu do miłości” Marty Górnickiej (nagroda na 10. Festiwalu Boska Komedia za najlepszą muzykę), do spektakli telewizyjnych, np. „Słabi” w reżyserii Arka Biedrzyckiego (nagroda za muzykę na Teatroteka Fest 2019). Bierze udział w różnego rodzaju działaniach kolektywnych. Współzałożycielka grupy kompozytorskiej gen~.rate z Aleksandrą Kacą, Żanetą Rydzewską i Rafałem Ryterskim, z którymi wspólnie organizowała koncerty.
Gościem Magdy Juszczyk w programie Kino w roli głównej w RMF Classic jest scenarzysta Adam Cioczek, członek Gildii Scenarzystów Polskich. Rozmowa o akcji „Scenarzysta nie jest duchem”. Chodzi w niej o sprawiedliwość i moralne praktyki w branży filmowej.
Podczas majowej odsłony 14. Festiwalu Muzyki Filmowej rozmawiamy z jego gośćmi. Atanas Valkov, kompozytor muzyki filmowej i producent muzyczny, multiinstrumentalista, muzyk z rozmaitymi doświadczeniami opowiada o kreatywności, o pracy twórczej w czasie pandemii, o koncercie zaplanowanym na FMF w sierpniu oraz o licznych planach artystycznych. Jednym z wątków rozmowy Magdy Juszczyk jest współpraca z filmowcami. Valkov tworzył muzykę m.in. do seriali „Bodo”, „Belfer” i „Król” oraz do krótkometrażowego filmu „Noamia” Antonia Galdameza. Przy serialu „Król” współpracował z Janem P. Matuszyńskim (nie po raz pierwszy), a muzyka z tej produkcji nominowana została do Fryderyka i do tytułu Polskiej Ścieżki Dźwiękowej Roku FMF. Tej jesieni poznamy owoce pracy Atanasa Valkova nad soundtrackiem do gry „Vampire: The Masquerade Blood Hunt”. Jesienią także artysta wybierze się w podróż na Bałkany, gdzie realizować będzie swój nowy elektroniczno-etniczny projekt „MASVOBODA”. Z tej podróży powstanie film dokumentalny ukazujący autentyczną muzykę ludową regionu.
Posłuchajcie rozmowy Magdy Juszczyk z Atanasem Valkovem
OSCARY 2021
Relacje Lidii Krawczuk:
Agnieszka Holland o filmie „Na rauszu” – najlepszy film międzynarodowy
Agnieszka Holland podsumowuje Oscary 2021
Dorota Roqueplo o Oscarze za kostiumy – „Ma Rainey: Matka bluesa”
Iza Wierzbińska z Best Film o Oscarze dla najlepszej aktorki drugoplanowej Yuh-Jung Youn za rolę w filmie „Minari”
Filmowcy, krytycy i obserwatorzy świata filmu podsumowują w RMF Classic Oscary 2021 – wielogłos