Wieloletnia współpraca Antoniego Wita z Filharmonią im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, którą podkreśliło przyjęcie przez niego w 2013 roku do dziś pełnionej funkcji Dyrygenta Honorowego, bierze swój początek już w momencie debiutu artysty w czerwcu 1964 roku na estradzie ówczesnej Państwowej Filharmonii Krakowskiej. Jako student pierwszego roku dyrygentury poprowadził on wówczas IV Koncert organowy Tadeusza Machla. Wśród dyrygowanych przez Antoniego Wita w Krakowie wielkich dzieł symfonicznych są utwory Haydna, Mozarta, Beethovena, Schuberta, Francka, Czajkowskiego, Dvořaka, czy Szostakowicza. Nie sposób przywołać wszystkich nazwisk solistów, z którymi maestro współtworzył na estradzie Filharmonii Krakowskiej wielkie kreacje; dość wspomnieć, że byli wśród nich między innymi Lidia Grychtołówna, Piotr Paleczny, Kun Woo Paik, Krzysztof Jabłoński, Olga Kern, Krzysztof Jakowicz, Konstanty Andrzej Kulka, czy Aleksandra Kuls.
Antoni Wit ma ponadto znaczący wkład w dzieło popularyzacji muzyki polskiej w świecie – Mieczysława Karłowicza, Tadeusza Machla, Henryka Czyża, Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego, Marka Stachowskiego, czy wreszcie – także dzięki serii nagrań – Karola Szymanowskiego. Sala koncertowa Filharmonii jego imienia była też miejscem odznaczenia Antoniego Wita Narodowym Orderem Legii Honorowej, najwyższym odznaczeniem państwa francuskiego. Maestro Wit otrzymał ów order z rąk Ambasadora Republiki Francji w Polsce, Pierre'a Buhlera, w styczniu 2015 roku.
Bogaty życiorys artystyczny Antoniego Wita opisany został w książce zatytułowanej „Dyrygowanie. Sprawa życia i śmierci”, którą w 2021 roku wydała oficyna Czytelnik. Współautorzy tej pasjonującej publikacji – Antoni Wit i Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz – spotkają się w ramach Dyskusyjnego Klubu Muzycznego, by spróbować podsumować dotychczasowy dorobek maestra. Początek spotkania w sobotę, 27 stycznia o godz. 16.30 w Sali Złotej. Wstęp na to wyjątkowe spotkanie jest nieodpłatne.
Źródło: Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie