KRYSTIAN ZIMERMAN
SIR SIMON RATTLE
LONDON SYMPHONY ORCHESTRA
Ludwig van Beethoven
Complete Piano Concertos
Premiera albumu 9 lipca 2021!
GLOBAL PRE–ORDER / BUYLINK:
http://dgt.link/zimerman-beethoven
Nagranie kompletu koncertów w postaci 3CD i 5 LP ukaże się 9 lipca 2021 roku.
Będzie to czwarty wspólny album artystów dla wytwórni Deutsche Grammophon i jednocześnie drugie nagranie koncertów Beethovena dokonane przez Krystiana Zimermana, po pierwszym z 1989 roku, zarejestrowanym pod dyrekcją Leonarda Bernsteina.
Od dawna planowany i zainicjowany przez pianistę projekt został zrealizowany na przekór wszelkim przeciwnościom, w obliczu pełnych wyzwań okoliczności związanych z pandemią koronawirusa.
Koncerty fortepianowe Beethovena są arcydziełami gatunku, zrewolucjonizowanego przez tego genialnego kompozytora. Zdobył on sławę właśnie jako pianista – wirtuoz i dokonał prawykonania Koncertów, oprócz V – jego głuchota była wówczas tak poważna, że nie czuł się już pewnie występując przed publicznością.
Zimerman i Rattle, obaj uważani za autorytety w wykonywaniu muzyki Beethovena, nagrali wspólnie wcześniej trzy albumy dla Deutsche Grammophon: I Koncert fortepianowy Brahmsa, Koncert fortepianowy Lutosławskiego oraz II Symfonię
„The Age of Anxiety” Bernsteina.
Ich wyjątkowe relacje opierają są na wyznawaniu wspólnych wartości i wzajemnym szacunku. Magazyn Gramophone opisał je jako „nadzwyczajną więź”, wyrażając uznanie dla ich „porywającego poczucia artystycznej misji”.
Simon Rattle: „Kiedy zaczynaliśmy razem pracować, mieliśmy poczucie pełnej, naturalnej komunikacji. Zerkam na niego, ale tak naprawdę nie muszę: czujemy nawzajem, kiedy każdy z nas weźmie kolejny oddech. Jak między braćmi.
Działa to organicznie”.
Mimo, że Krystian Zimerman jest dziś uznany na całym świecie jako artysta specjalizujący się w interpretacjach utworów Chopina, we wczesnych latach jego kariery było mu blisko także do muzyki Beethovena, szczególnie po wygraniu Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Ludwiga van Beethovena w Hradcu w 1973 roku. W 1989 roku dokonał pierwszego nagrania Koncertów fortepianowych Beethovena pod batutą Leonarda Bernsteina. Niestety, Bernstein zmarł przed ukończeniem tego cyklu, a pozostałe nagrania (koncerty I i II) pianista poprowadził od klawiatury w 1991 roku. Krystian Zimerman: „Leonard Bernstein dał mi odwagę i pewność siebie, abym odważnie prezentował swoje interpretacje, wprowadzając muzyczne idee, które były całkowicie nowatorskie. Niemal takie samo podejście odnalazłem również u innego dyrygenta: Sir Simona Rattle’a”.
250 rocznica urodzin Beethovena dała pianiście doskonały powód do powrotu do dzieł, do których jest głęboko przywiązany. „Nie grałem tych utworów od kilku lat i tęskniłem za nimi”, mówi artysta. „Niektóre koncerty można grać przez całe życie i wciąż czuć ich głód. Należą do nich koncerty Beethovena.”
„Gdy byłem małym chłopcem, miałem małą figurkę Beethovena na moim fortepianie i pamiętam moje podświadome przeświadczenie, że to stary kompozytor, stary człowiek. Dziś jestem siedem lat starszy, niż Beethoven był kiedykolwiek
i mam wiele ciepłych uczuć do niego jako mojego młodszego kolegi. Kiedyś grałem I Koncert jako bardzo poważny utwór, ale dziś już tak o nim nie myślę. Nagle mogę się bawić grając go lżej, z większą radością.”
Po zbadaniu fortepianów Beethovena, Krystian Zimerman, który ma głęboką praktyczną wiedzę na temat mechaniki tego instrumentu, opracował różne ustawienia klawiatury, dopasowane do różnych koncertów. Będąc przekonanym,
że IV Koncert fortepianowy można było napisać tylko na Walterze, stworzył klawiaturę o odpowiednich właściwościach.
„Jedną z rzeczy, które uwielbiam w Krystianie, jest jego niekończąca się ciekawość”, mówi Rattle. „Tutaj chce mieć barwę wczesnego fortepianu, ale moc i możliwości nowoczesnego instrumentu, dającego mu to, co najlepsze z obu światów. Jego klawiatura stworzona do IV Koncertu sprawiła, że fortepian zabrzmiał zupełnie inaczej, bardziej lirycznie, a zarazem krystalicznie.”
Z uwagi na wytyczne odnośnie dystansu społecznego, orkiestra została rozmieszczona w poprzek Jerwood Hall kościoła LSO St Luke’s. Korzystając z ekranów ochronnych muzycy grający na instrumentach smyczkowych znajdowali się w odległości półtora metra od siebie, a grający na instrumentach dętych drewnianych i blaszanych – dwóch metrów. „Czasami odnosiło się wrażenie, jakby się wysyłało sygnały dymne ponad górami”, komentuje Rattle. „A zarazem było
w tym wysiłku coś, co niemal pasuje do Beethovena. Trud to część jego stylu.”
„Jeśli ktokolwiek z nas kiedykolwiek brał muzykę za pewnik, że jest i będzie, zawsze i wszędzie, to ten czas minął”, dodaje dyrygent. „Przypomina nam to, jak ważna i czysta jest muzyka Beethovena. To niezwykły twórca do wchodzenia
w dialog na koniec tak niezwykłego czasu.”
LUDWIG VAN BEETHOVEN (1770–1827)
CD 1 63:07
Concerto for Piano and Orchestra No. 1 in C major op. 15
Konzert für Klavier und Orchester Nr. 1 C-Dur
1 1. Allegro con brio 13:43
2 2. Largo 11:18
3 3. Rondo. Allegro 8:55
Concerto for Piano and Orchestra No. 2 in B flat major op. 19
Konzert für Klavier und Orchester Nr. 2 B-Dur
4 1. Allegro con brio 13:49
5 2. Adagio 9:07
6 3. Rondo. Molto allegro 6:15
CD 2 69:50
Concerto for Piano and Orchestra No. 3 in C minor op. 37
Konzert für Klavier und Orchester Nr. 3 c-Moll
1 1. Allegro con brio 16:00
2 2. Largo 10:13
3 3. Rondo. Allegro – Presto 9:12
Concerto for Piano and Orchestra No. 4 in G major op. 58
Konzert für Klavier und Orchester Nr. 4 G-Dur
4 1. Allegro moderato 19:13
5 2. Andante con moto 5:12
6 3. Rondo. Vivace 10:00
CD 3 39:43
Concerto for Piano and Orchestra No. 5 in E flat major “Emperor” op. 73
Konzert für Klavier und Orchester Nr. 5 Es-Dur
1 1. Allegro 20:59
2 2. Adagio un poco moto 8:21
3 3. Rondo. Allegro 10:23
Krystian Zimerman piano
London Symphony Orchestra
Simon Rattle conductor
3 CDs/Download 00289 483 9971
Recording: London, LSO St Luke’s, 12/2020
Recording Producer: Rainer Maillard · Balance Engineer: Jonathan Stokes
Assistant Recording Engineer: Neil Hutchinson · Mix & Mastering: Lukas Kowalski
Editor: Rainer Maillard · Recorded and mastered by Emil Berliner Studios
Executive Producer: Ute Fesquet · A&R Production Manager: Malene Hill
Manager Scores & Publishing: Dorothea Schlegel · Product Manager: Philipp Zeidler
5* UK REVIEWS FOR DG STAGE CONCERTS
The Times ★★★★★
“History in the making”
“Zimerman is in terrific form and Rattle alert to every nuance in the pianist’s playing”
“Simon Rattle achieved a perfect rapport with the pianist Krystian Zimerman”
https://www.thetimes.co.uk/edition/times2/lso-rattle-review-history-in-the-making-8x8xp7l5m
The Guardian ★★★★★
“peerless, witty playing of Krystian Zimerman”
“as great conjunctions go, this one dazzled”
https://www.theguardian.com/music/2020/dec/26/messiah-barbican-aam-egarr-academy-ancient-music-livestream-review-krystian-zimerman-lso-rattle-beethoven
iNews ★★★★★
“a gambit suggested by strings, picked up with a smile by Zimerman; a conspiracy between conductor and soloist as to who could conjure a phrase with more magical softness.”
https://inews.co.uk/culture/arts/krystian-zimerman-london-symphony-orchestra-simon-rattle-review-beethoven-810010
Bachtrack ★★★★★
“an almost aristocratic composure to his phrasing and a velvet touch”
“Everything was meticulous, not a hair nor a quaver out of place”