Inauguracja projektu Reflections miała miejsce 25 września 2020 wraz ze światową premierą opracowania kompozycji Debussy’ego, La Damoiselle élue, autorstwa Hani Rani, której partytura osadza wzniosłą muzykę Debussy'ego w medytacyjnym, elektroakustycznym pejzażu dźwiękowym.
Na płycie Reflections znajdują się również opracowania autorstwa samego Ólafssona oraz innych przełomowych artystów, w tym islandzkiego wokalisty i autora piosenek Helgi Jónssona, islandzkiego duetu Hugar, postrockowego minimalistycznego zespołu Balmorhea z Teksasu oraz Christiana Badzury, wiceprezesa A&R New Repertoire w Deutsche Grammophon. Przeplatają się z nimi niewydane wcześniej nagrania Ólafssona – Pour le piano Debussy’ego oraz wybór utworów z preludiów tego kompozytora, z których dwa – Bruyères i Canope – zostały nagrane zarówno na pianinie, jak i fortepianie Steinwaya, aby zaoferować słuchaczom kontrastujące ze sobą wrażenia.
„Chciałem zmierzyć się z pewnymi dziełami z innej perspektywy, wyobrazić je sobie na nowo i zaprosić innych kompozytorów do opracowania elementów tych niezwykłych utworów,” wyjaśnia Ólafsson. „Bardzo się cieszę, że wytwórnia Deutsche Grammophon zgodziła się kontynuować ze mną tę twórczą rozmowę z Debussym, Rameau i niektórymi z najbardziej kreatywnych muzyków współczesnych.”
Oryginalny album Víkingura Ólafssona, Debussy · Rameau (2020), przekroczył już 21 milionów odtworzeń, zwiększając łączną liczbę odtworzeń muzyki Ólafssona do 125 millionów, co sprawiło, że Daily Telegraph okrzyknął go „nową supergwiazdą klasycznego fortepianu”. Album spotkał się z fantastycznym odbiorem słuchaczy, ale zyskał również szerokie uznanie krytyków, w tym takich tytułów, jak: Diapason d’Or, The Sunday Times (Album Tygodnia), Gramophone (Editor’s Choice) czy BBC Music Magazine (Płyta Miesiąca), a także zdobył nagrodę 2020 OPUS KLASSIK za nagranie solowe roku (fortepian).
Niezwykła oryginalność i potężna muzyczna wiarygodność Víkingura Ólafssona sprawiły, że w ciągu zaledwie kilku lat szturmem podbił świat muzyki, stając się jednym z budzących największe zainteresowanie współczesnych artystów. Międzynarodowy sukces albumu Debussy · Rameau poprzedziły inne: wielokrotnie nagradzanego albumu Johann Sebastian Bach oraz jego siostrzanego wydawnictwa, Bach Reworks, z opracowaniami autorstwa tak różnorodnych artystów, jak Peter Gregson, Hildur Guðnadóttir, Ryuichi Sakamoto i Skúli Sverrisson. Ten sam motyw inspiracji towarzyszy jego kolejnemu albumowi Reflections, gdzie Ólafsson i inni współcześni kompozytorzy celebrują twórczość dwóch francuskich mistrzów, przekładając ich język muzyczny na współczesny idiom.
„Víkingur Ólafsson rewitalizuje muzykę klasyczną” – The Economist
Spis utworów:
1. Bruyères (home session)
2. La damoiselle élue [Hania Rani Rework (After Claude Debussy)]
3. Canope (Home Session)
4. Footsteps
5. Muse d'eau
6. L'entretien des muses - Hugar Rework [(After Jean-Philippe Rameau)]
7. K.A.H.D.
8. Reflection
9. Pour le piano, L.95: 1. Prelude
10. Pour le piano, L.95: 2. Sarabande
11. Pour le piano, L.95: 3. Toccata
12. Drowned Haiku (Clark Rework)
13. Debussy: Canope
14. La Cupis - Balmorhea Rework [(After Jean-Philippe Rameau)]
15. Badzura: K.A.H.D. - Home Session *eAlbum only*
16. Debussy: Bruyères