Polecamy materiał nagrany po występie:
Rozmowę Natalii Ryby z Wimem Mertensem usłyszeć mogliście na naszej antenie.
Wybitny belgijski kompozytor, pianista i gitarzyst wykonał własną muzykę filmową, m.in. z Brzucha architekta Petera Greenawaya, Fiesty Pierre’a Boutrona oraz Między złem a głębokim błękitnym oceanem Marion Hänsel. Słuchacze wprowadzeni zostali w osobny, muzyczny świat twórcy, który włącza do swoich utworów także partie wokalne: śpiewa wysokim głosem, używając stworzonego przez siebie języka. Mertens jest zaliczany, obok Philipa Glassa i Michaela Nymana, do czołowych twórców minimalizmu.
Mertens urodził się w 1953 roku w Neerpelt. Zagrał niezliczone koncerty jako solista oraz wraz ze swoim zespołem w Europie, Ameryce Północnej i Środkowej, Japonii, Tajlandii i Rosji. Studiował w Królewskim Konserwatorium w Brukseli, a następnie ukończył nauki polityczne i społeczne na K.U. Leuven oraz muzykologię na Uniwersytecie Gandawskim. W 1998 roku Mertens został Ambasadorem Kulturalnym Flandrii. Komponuje utwory w różnych gatunkach, od krótkich, przystępnych piosenek do złożonych cykli, a także w różnych aranżacjach: od solowego fortepianu po zespoły kameralne i orkiestrę symfoniczną. Począwszy od swojego debiutu płytowego w 1980 roku, zatytułowanego For Amusement Only (elektronicznej kompozycji wykorzystanej w automatach do pinballa), wydał ponad 65 albumów.
Mertens jest również cenionym twórcą muzyki teatralnej oraz autorem muzyki na fortepian i głos do filmów niemych: Kobieta znikąd Louisa Delluca i The Land Beyond the Sunset Harolda Shawa. Skomponował i wykonał także muzykę do męskiej kolekcji Christiana Diora podczas pokazu mody w Paryżu w 2008 roku.
Warszawski koncert był okazją do zaprezentowania utworów z następujących filmów:
• Brzuch architekta, reż. Peter Greenaway (The Belly of An Architect, Wielka Brytania/Włochy 1987)
• Myślę o tobie, reż. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne (Je pense à vous, Belgia/Luksemburg/Francja 1992)
• The Land Beyond the Sunset, reż. Harold M. Shaw (USA 1912, ścieżka dźwiękowa: 1994)
• Między złem a głębokim błękitnym oceanem, reż. Marion Hänsel (Between The Devil And The Deep Blue Sea, Belgia/Francja/Wielka Brytania 1995)
• Entre Flore et Thalie, reż. Françoise Levie (Belgia 1999)
• Nós Que Aqui Estamos por Vós Esperamos, reż. Marcelo Masagão (Brazylia 1999)
• Qui Vive, reż. Frans Weisz (Holandia 2001)
• 1,99 – Um Supermercado Que Vende Palavras, reż. Marcelo Masagão (Brazylia 2003)
• Der Lebensversicherer, reż. Bülent Akinci (Niemcy 2006)
• Huhwihaji anha, reż. Hee-il Leesong (Korea Południowa 2006)
• Metamorphism, reż. Claerhout-Van Biervliet (2008)
https://timelessfilmfestival.pl/pl/program/wim-mertens-fortepian-solo-i-glos/