Bob Dylan sprzedał prawa do swoich 600 utworów firmie Universal Music Publishing

Universal Music Publishing Group stał się właścicielem całego katalogu piosenek Boba Dylana. Obejmuje on ponad 600 utworów powstałych w okresie 60 lat aktywności artystycznej wokalisty. Począwszy od „Blowin 'in the Wind” z 1962 roku do tegorocznego „Murder Most Foul”. I choć nie ujawniono kwoty zawartej w kontrakcie, szacuje się, że może ona sięgać 400 milionów dolarów.

Bob Dylan sprzedał prawa do swoich 600 utworów firmie Universal Music Publishing
fot. PAP/EPA

Jeszcze do niedawna dorobkiem artystycznym Boba Dylana zawiadywała jego własna firma. I jak podaje serwis Variety.com będzie ona rozporządzała prawami do utworów Dylana jeszcze przez kilka lat poza Stanami Zjednoczonymi. Na uwagę zasługuje także i ten fakt, że aktualnie podpisana umowa nie dotyczy przyszłych piosenek artysty. Niewykluczone zatem jest to, że jeśli Bob Dylan napisze coś nowego, podpisana zostanie nowa umowa. Abstrahując od tego, że w ostatniej dekadzie powstały zaledwie dwie płyty zawierające oryginalne materiały.

Nie zmienia to faktu, że nie sposób przecenić wpływu Boba Dylana na kształt współczesnej kultury. W 2016 roku był pierwszym autorem tekstów, któremu przyznano literacką Nagrodę Nobla. Jak wyjaśniała to Szwedzka Akademia: „za stworzenie nowych poetyckich ekspresji w ramach wielkiej amerykańskiej tradycji pieśni”. Jego utwory zostały zagrane ponad 6000 razy w ciągu ostatnich sześćdziesięciu lat przez szeroką gamę artystów z całego świata, a od czasu wydania swojego pierwszego albumu w 1961 roku, 79-letni Dylan sprzedał ponad 125 milionów płyt.

Jednak transakcja Dylan-UMPG jest wyjątkowa nie tylko ze względu na wyjątkowy talent artysty. Także dlatego, że przejęcia dokonuje tradycyjny wydawca, a nie fundusz inwestycyjny. Jest także dowodem na to, że mimo niszczącego wpływu pandemii na branżę artystyczną, wartość praw autorskich wzrosła. (PAP Life)

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic