Polskie nadzieje, dramaty i zwycięstwa opowiedziane muzyką

12 listopada 2024 r. o godz. 19.00 w sali koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku odbędzie się „Nadzwyczajny Koncert z okazji 35-lecia obrad Okrągłego Stołu i pierwszych wolnych wyborów”.

Polskie nadzieje, dramaty i zwycięstwa opowiedziane muzyką

Wykonywane dzieła będą muzycznym nawiązaniem do historycznych wydarzeń:  Sierpnia 1980 roku, stanu wojennego oraz  strajków roku 1988, które zaowocowały obradami okrągłego stołu i częściowo wolnymi wyborami w czerwca 1989 roku. Wymienione tu wydarzenia  są dla Polaków symbolem otwarcia nowej drogi do pokojowych przemian w Polsce i w Europie. 

Jedno z dzieł muzycznych wykonywanych podczas wieczoru, w swej warstwie muzycznej, nawiąże do całej historii zmagań Polaków w walce o niepodległość, upamiętniając tym samym przypadającą w dniu 11 listopada, 106 rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości.

Utwory wybitnych kompozytorów, w tym zdobywcy Oscara, zostaną wykonane przez Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej z Krakowa pod dyrekcją Moniki Stefaniak. Wśród solistów usłyszymy: gdańską klawesynistkę, prof. Alinę Ratkowską oraz Adrianę Ferfecką, sopranistkę występującą na różnych światowych scenach filharmonicznych i operowych

Część muzyczną poprzedzi krótki obraz filmowy będący wprowadzeniem i odwołujący się do kontekstu historycznego całego koncertu. 

W programie usłyszymy: 

  • Koncert na klawesyn i orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego
  • III Symfonię na sopran i orkiestrę Elliota Goldenthala do poezji Barbary Sadowskiej
  • Symfonię Wolności –  Jana Sanejki.

Wybór muzyki, jako głównego środka przekazu historycznego jest celowym zamysłem organizatora. 

„Z ponad dwudziestoletniego doświadczenia edukacyjnego Fundacji Centrum Solidarności, wynika, że łączenie  dziedzictwa kulturowego z historycznym daje pożądane i dobre jakościowo rezultaty-  mówi  prezes  Fundacji Centrum Solidarności, Danuta Kobzdej.  - Mamy nadzieję, że i tym razem tak będzie - melomanom przypomni ważne wydarzenia z polskiej historii, a inne grupy odbiorców rozsmakuje w dźwiękach, jakie nieść się będą, za pośrednictwem wykonawców  na scenie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej - dodaje.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Prezydent Lech Wałęsa oraz Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk.

Projekt został dofinansowany ze środków Województwa Pomorskiego oraz środków Ministra Kultury  i Dziedzictwa Narodowego pochodzących  z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego  w ramach programów “MUZYKA” realizowanego przez  Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Sponsorem  strategicznym wydarzenia  jest   - Energa Grupa ORLEN a patronami medialnymi: RMF Classic, TVP, TVP3 Gdańsk oraz Zawsze Pomorze.

Bilety na Koncert dostępne są na:  bilety24.pl , w kasach Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, ul Ołowianka 1 a także  pod linkiem.  

https://www.bilety24.pl/koncert/244-nadzwyczajny-koncert-z-okazji-35-lecia-obrad-okraglego-stolu-i-pierwszych-wolnych-wyborow-114352?id=654429

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej 

„... Już po pierwszych taktach słychać, że założona w 2003 roku Orkiestra Akademii Beethovenowskiej z Krakowa składa się z najbardziej uzdolnionych talentów muzycznych
w Polsce.” 

Annika Senger/ Online Musik Magazine 

 

"(...) niezwykła energia bije od tego zespołu! [.] fenomenalne brzmienie i muzykalność. Ten zespół gra, jakby grał o wszystko."

 

Anna Woźniakowska Polska Muza 2017

 

Jeden z czołowych polskich zespołów symfonicznych młodego pokolenia. Tworzą go najwybitniejsi studenci i absolwenci europejskich wyższych szkół muzycznych, m.in. Akademii Muzycznej w Krakowie, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, Hochschule für Musik w Karlsruhe, Royal Music Conservatoire w Brukseli, Conservatoire International de Musique w Paryżu i Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu. Zespół rozpoczął działalność w 2003 roku, tuż po sukcesach na 53 festiwalu Jünger Künstler Bayreuth. 

W 2005 roku, za sprawą Elżbiety Pendereckiej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zadebiutowała podczas IX Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, gromadząc wyśmienite recenzje oraz otrzymując wiele zaproszeń do udziału w prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą. 

Orkiestra nagrała dotychczas ponad czterdzieści płyt, między innymi dla wytwórni DUX Poland, Centaur Reccords USA, Le Foxx Music oraz Universal Music. Podpisała również kontrakt z renomowaną oficyną wydawniczą EMI London KPM. Z równie wielkim sukcesem jak po partytury muzyki klasycznej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej sięga po przeboje muzyki rozrywkowej czy filmowej. Na koncie ma nagrania ścieżek dźwiękowych dla takich gigantów jak Warner Bros czy Monolith, współpracę z kompozytorami Hansem Zimmerem, Elliotem Goldenthalem, Michałem Lorencem i Janem A. P. Kaczmarkiem, a także rejestrację niezwykle popularnego albumu „Siedem Pieśni Marii” (Universal Music Polska), który w błyskawicznym tempie zyskał status platynowej płyty, sprzedając się w nakładzie przekraczającym 300 tysięcy egzemplarzy. 

W marcu 2018 r. nakładem wytwórni Universal ukazał się album „Waves of My Life” z muzyką emirackiego twórcy Ihaba Darwisha. Koncertowa premiera z udziałem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej i samego kompozytora miała miejsce na słynnym Abu Dhabi Music Festival.  Artystyczną i organizacyjną pieczę nad zespołem pełni od samego początku jej założyciel Marcin Klejdysz. Od listopada 2013 roku, na zaproszenie artystów Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, funkcję pierwszego dyrygenta sprawuje maestro Jacek Kaspszyk a od 2019 pierwszym gościnnym dyrygentem jest Jean-Luc Tingaud. Wysoką klasę orkiestry potwierdza również współpraca z największymi autorytetami sztuki dyrygenckiej, kompozytorami i solistami, wśród których znaleźli się Krzysztof Penderecki, Jean-Luc Tingaud, Gabriel Chmura, Michał Dworzyński, Wolfgang Seeliger, Andreas Spering, Łukasz Borowicz, Cristiano Vasquez, Michał Klauza, Piotr Sułkowski, Paweł Przytocki, Steven Isserlis, Kaja Danczowska, Krzysztof Jabłoński, Aleksandra Kurzak, Łukasz Długosz, Gautier Capuçon, Małgorzata Walewska, Aleksander Kobrin, Kolja Blacher, Wibi Soerjadi, Thomas Quasthoff, Konstantin Scherbakov, Ingolf Wunder, Christian Lindberg, Oystein Baadsvik, Kevin Kenner, Bartosz Koziak, So-Ock Kim, Edita Gruberova, Iwona Sobotka, Rafał Bartmiński, a także triumfatorzy i uczestnicy XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie: Charles Richard-Hamelin, Szymon Nehring, Dmitry Shishkin, Krzysztof Książek. 

Zespół gościł na słynnych scenach koncertowych Europy i świata, w tym Alte Oper Frankfurt, wiedeńskiej Musikverein, Great Hall of People w Pekinie, Xinhai Concert Hall, Sanat Concert Hall w Stambule, Emirates Palace w Abu Dhabi czy Konzerthaus w Berlinie. 

Regularnie występuje na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena Warszawie, Festiwalu Muzyki Polskiej w Moskwie, Last Night of the Proms in Cracow, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Chopin i jego Europa w Warszawie, a także Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, podczas którego w 2014 roku miał zaszczyt uświetnić spektakularną Międzynarodową Galę 100-lecia Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP). 

Orkiestra daje cykliczne koncerty z Chórem Koncertowym Darmstadt, gdzie od 2011 roku pełni rolę zespołu rezydującego. Przykłada także ogromną wagę do edukacji najmłodszych melomanów. Przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz lokalnych samorządów zrealizowała kilkadziesiąt koncertów w cyklach: Bolek i Lolek symfonicznie, Bajkowe melodie, Ptasie plotki czyli rzecz o muzyce. Na zaproszenie Krakowskiego Biura Festiwalowego orkiestra zainaugurowała otwarcie hali Tauron Areny dla 16 tysięcy najmłodszych widzów w produkcji Pixar in concert. Od 2010 roku realizuje również autorski cykl koncertowy „Jeszcze polska muzyka...” promujący zapomniane skarby muzyki polskiej. W bieżącym roku OAB zrealizował spektakularne nagrania dla studia Marvel oraz Netflix. Na zamówienie orkiestry „3 Symfonię na sopran i orkiestrę do poezji Barbary Sadowskiej”, skomponował zdobywca Oskara - Elliot Goldenthal. W 2023 roku OAB świętuje światową premierę multimedialnej produkcji między-religijnej symfonii „Unity of Three”, którą tylko w pierwszym tygodniu zobaczyło i usłyszało 2 mln widzów na całym świecie. 26go października b.r. OAB wydaje swój 40ty album „Portraits of nature” z solistką Aleksandrą Świgut.

Więcej: 

www.oab.com.pl 

www.facebook.com/BeethovenAcademyOrchestra 

www.instagram.com/beethovenacademyorchestra 

 

Adriana Ferfecka - sopran
Absolwentka studiów na wydziale Wokalnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. Jolanty Janucik. W  2014/2015  członkini Akademii Operowej w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. W 2015 roku uczestniczka projektu dla młodych śpiewaków na Salzburger Festspiele w Austrii, gdzie wcieliła się w postać Rosiny w Cyruliku Sewilskim G. Rossiniego. 

Laureatka pierwszych nagród na licznych konkursach, między innymi na Międzynarodowym Konkursie  "Ferruccio Tagliavini" w Austrii (2014), Międzynarodowym Konkursie Le Grand Prix de l'Opera in Romania (2014),Międzynarodowym Konkursie Wokalnym  DEBUT w Niemczech (2014), Międzynarodowym Konkursie Operowym "Ottavio Ziino" we Włoszech, Międzynarodowym Konkursie Śpiewu Iris Adami Corradetti we Włoszech (2016). Zdobyła trzecią nagrodę oraz nagrodę specjalną Soroptimist Club Vercelli Prize na 69. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Gian Battisty Viottiego we Włoszech oraz drugą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari. W latach 2015-2017 związana  z berlińską Deutsche Oper gdzie wystąpiła w takich partiach jak: Pierwsza Dama w "Czarodziejskim flecie" Mozarta, Xanthe w "Miłości Danae" R. Straussa, Barbarina w "Weselu Figara" Mozarta, Frasquita w "Carmen" Bizeta czy Zerlina w "Don Giovannim" Mozarta. W 2018 roku powróciła tam z partią Micaëli w Carmen G. Bizeta, a w bieżącym sezonie usłyszeć ją będzie można w partii Mimi w La Boheme G. Pucciniego u boku Josepha Callei. 

W kolejnych sezonach artystka zadebiutowała na Scenie Teatro Dell'opera di Roma w Rzymie gdzie wcieliła się w postać Corinny w Il Viaggio a Reims G. Rossiniego. Powróciła  tam również w roli Valencienne w Wesołej Wdówce F. Lehára oraz Ilii w Idomeneo W. A. Mozarta. W bieżącym sezonie zadebiutuje tam partią Liu w Turandot G. Pucciniego reżyserowanej przez AiWeiweia. 

Występowała na deskach takich teatrów jak Teatro La Fenice w Wenecji (Valencienne w Wesołej Wdówce), 

Dutch National Opera & Ballet w Amsterdamie (Nella w Gianni Schicchi), 

Teatro Lirico Di Cagliari (Susanna w Weselu Figara), Opera Wrocławska(Mimi w La Boheme), Opera i Filharmonia Podlaska (Saffi w Baronie Cygańskim) Opera Śląska (Mimi w La Boheme, Adina w Napoju Miłosnym) 

Wcieliła się w tytułową postać w operze Suor Angelica G. Pucciniego pod batutą José Cury podczas Inauguracji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. 

Za swoje osiągnięcia została nagrodzona stypendium Ministra Kultury i Sztuki. 

Współpracowała z takimi reżyserami jak: Robert Carsen, DamianoMichieletto, David Herman, Ole Anders Tandberg, Jan Philipp Gloger, Roland Schwab oraz dyrygentami: Stefano Montanari, Michele Mariotti, Jerzy Maksymiuk, Marc Albrecht, Donald Runnicles, Andrea Battistoni, José Cura

 

Alina Ratkowska -  klawesyn

Laureatka I nagrody Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. Paoli Bernardii w Bolonii w 2005 roku, ponadto w 2003 roku uzyskała III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej Van Vlaanderen w Brugii (Belgia), z kierowanym przez siebie zespołem Esperanto.

Wyróżniona nagrodą Akademii Fonograficznej „Fryderyk" 2024, w kategorii „Album Roku Muzyka Współczesna” i nagrodą w Międzynarodowym Konkursie „Muzyczne Orły” 2024 za dwupłytowy album z najnowszą muzyką na klawesyn i saksofon (w duecie z Pawłem Gusnarem) i „Fryderyk” 2020 w kategorii „Album Roku Muzyka Dawna” za dwupłytowy album z kompletem solowych klawesynowych utworów Johanna Goldberga i prestiżową nagrodą kulturalną miasta Gdańska "Splendor Gedanensis" za rok 2019. Profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadzi klasę klawesynu.

W 1999 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie (obecnie UMFC), w klasie prof. Leszka Kędrackiego. W 2002 roku uzyskała dyplom Scholi Cantorum Basiliensis – Wyższej Szkoły Muzyki Dawnej w Bazylei w klasie prof. Andrei Marcona. Ponadto w 2020 roku ukończyła studia z zakresu dyrygentury symfoniczno-operowej, w klasie prof. Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku, jest także absolwentką studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej na Wydziale Zarządzania i Ekonomii. 

W 2009 i 2013 roku została wyróżniona przez czytelników Gazety Wyborczej nagrodą Sztorm Roku. W 2008 otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury. Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury i wielu innych zagranicznych fundacji. Współpracowała z Goldberg Baroque Ensemble, specjalizującym się w wykonawstwie muzyki zachowanej w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN, dokumentując muzykalia w serii Muzyczne dziedzictwo Miasta Gdańska (DUX, Sarton, MDG). Dużą część działalności poświęca również wykonawstwu współczesnej muzyki pisanej na klawesyn. Brała udział w prawykonaniach utworów kameralnych i solowych Krzysztofa Baculewskiego, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Pawła Łukaszewskiego, Edwarda Sielickiego, Tadeusza Dixy, Bartosza Kowalskiego, Marcina Łukaszewskiego, Dariusza Przybylskiego, Mikołaja Hertla, Leszka Możdżera. Owocem działalności na polu muzyki współczesnej były m.in. płyta Le Clavecin Moderne, Le Clavecin Moderne plus Percussion nominowane kolejno do nagród Fryderyk 2017 i 2022. W 2019 Alina Ratkowska dyrygowała prawykonaniem kantaty Zygmunta Krauzego „Francesco”. 

 W 2010 roku ukazała się jej debiutancka solowa płyta z Wariacjami Goldbergowskimi J. S. Bacha (Sarton), która w 2011 otrzymała dwie nominacje do nagrody fonograficznej „Fryderyk”. W 2012 ukazała się jej płyta z trzema koncertami klawesynowymi Johanna Jeremiasa du Graina, zmarłego w 1756 roku gdańskiego kompozytora i organisty, a rok później poświęcona im książka wydana przez UMFC w Warszawie. W 2018 artystka nagrała koncerty klawesynowe Johanna Gottlieba Goldberga dla renomowanej wytwórni MDG Musikproduktion Dabringhaus und Grimm. Płyta uzyskała cztery nominacje do prestiżowej niemieckiej nagrody "Opus Klassik" 2019. Ratkowska jest autorką publikacji „Śladami Goldberga“, pierwszej monografii poświęconej gdańskiemu klawesyniście i kompozytorowi, za którą została uhonorowana nagrodą kulturalną miasta Gdańska Splendor Gedanensis w 2020 roku. 

W 2006 roku z jej inicjatywy powstał Festiwal Goldbergowski w Gdańsku, który stał się jednym z najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Polsce. 

Od września 2022 roku jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. W. Kilara w Słupsku.

 

Monika Stefaniak   - dyrygentka 

Teoretyk muzyki, pedagog, menedżer kultury. Studiowała pod kierunkiem tak wybitnych postaci jak: Sir Colin Davis, Helmuth Rilling, Peter Eötvös, Leonid Korchmar, Gabriel Chmura oraz główny jej mentor i pedagog prof. Jerzy Salwarowski. Finalistka i laureatka nagrody publiczności Międzynarodowego Konkursu w Kiszyniowie (2011). Brała też udział w konkursach w Londynie, Trento, Taipei, Besancon.

Koncertowała z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Kongresową Orkiestrą Symfoniczną w Sankt Petersburgu, Festiwalową Orkiestrą Kameralną w Katanii, Orkiestrą Filharmoniczną i Operową w Płowdiw, Polską Filharmonią Kameralną, Sinfoniettą Cracovia, Toruńską i Słupską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Opery Bałtyckiej, nadto orkiestrami filharmonicznymi w Częstochowie, Szczecinie i w Kaliszu. Dyrygowała orkiestrami: SinfoniaVarsovia oraz Akademii Beethovenowskiej. Od 2016 r. współpracuje z zespołem muzyki dawnej „Ars Nova“, z którym wystąpiła na prestiżowym Festiwalu „Warszawskie Spotkania Muzyczne“.

Doktor w dziedzinie dyrygentury. W 2008 r. rozpoczęła 8-letnią pracę pedagogiczną w katedrze Dyrygentury AM w Poznaniu na wydziale kompozycji, dyrygentury, teorii muzyki i rytmiki oraz na wydziałach instrumentalnym i wokalnym.W latach 2008-2015 prowadziła tam zajęcia z dyrygentury symfonicznej. Jest stypendystką Ministra Kultury Rządu RP dla wyróżniających się artystów młodego pokolenia „Młoda Polska“. Otrzymała też stypendium rządu włoskiego, biorąc udział w prestiżowym kursie mistrzowskim „Accademia Musicale Chigiana“ w Sienie, prowadzonym przez Maestro Gianluigi Gelmettiego. 

Jest współautorką książki pt. „Technika dyrygowania w aspekcie różnic stylistycznych” (wyd. AM Poznań, 2015) 

 

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic