VII Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej. Katedra Warszawsko-Praska, ul. Floriańska 3

Po raz siódmy w Katedrze Warszawsko-Praskiej odbędzie się Praski Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej. Prawobrzeżna część stolicy ma wreszcie utrwaloną na mapie Warszawy, cykliczną imprezę, w całości poświęconą muzyce poważnej, a w szczególności sztuce sakralnej. Celem Festiwalu jest prezentacja i upowszechnianie muzyki kameralnej i organowej w wykonaniu zarówno wybitnych i uznanych artystów z Polski i zagranicy, jak również przedstawicieli młodego pokolenia. Ideą organizatorów było także stworzenie imprezy ogólnodostępnej, w niezwykle atrakcyjnym miejscu.

Katedra Warszawsko-Praska znajduje się bowiem w bliskim sąsiedztwie Starówki, tłumnie odwiedzanej przez mieszkańców Stolicy i turystów. Koncerty festiwalowe stanowią wiec kolejną propozycją spędzenia sobotniego i niedzielnego popołudnia.

Mimo tego, że  odbywa się dopiero od sześciu lat, mieliśmy już przyjemność gościć  na niej takie gwiazdy jak m.in.: Paolo Pandolfo (Szwajcaria) – viola da gamba,  Izabela Kłosińska – sopran,  Jacek Laszczkowski – sopran męski, Rafał Siwek – bas, Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce, Andrzej Bauer – wiolonczela, Piotr Wojtasik – trąbka, Janusz Strobel – gitara, Tytus Wojnowicz – obój, Justyna Stępień – sopran, Krzysztof Meissinger – gitara oraz wybitnych organistów: Jesse E. Eschbach (USA), Daniel Zaretski (Rosja), Alexey Schmitov (Rosja), Julian Gembalski, Andrzej Chorosiński i wielu innych.

Podczas wieczorów festiwalowych wystąpiły także liczne zespoły wokalne i instrumentalne: Międzynarodowa orkiestra MUSICA HUMANA, sekstet wokalny Affabre Concinui, Camerata Vistula, Wratislavia Trumpet Consort, kwartet smyczkowy Prima Vista, kwintet smyczkowy Parnassos, Sonorus Quartet, kwartet Claribel …

Tegoroczny program składa się z pięciu koncertów, zaplanowanych na soboty i niedziele od 7 do 22 czerwca. Niewątpliwymi gwiazdami Festiwalu będzie występ meksykańskiej śpiewaczki Juliety Gonzalez, specjalizującej się w wykonywaniu muzyki dawnej. Na pozytywie szkatulnym będzie jej towarzyszył Marcin Armański. Kolejną atrakcją Festiwalu będzie występ zespołu muzyki dawnej Baroque Challangers, grający na instrumentach z epoki. Ciekawym akcentem będzie także prezentacja własnej poezji przez księdza Jarosłąwa Naliwajki SJ, prefekta Bazyliki Jezuitów w Krakowie. Nie zabraknie także recitalu organowego w wykonaniu Jana Bokszczanina i młodych wykonawców.
Katedra św. Floriana dysponuje potężnymi, 57-głosowymi organami – dobrej klasy instrumentem koncertowym, dlatego występ organistów jest ważnym elementem Festiwalu.

Organizatorzy starają się jednak, by muzyka organowa nie zdominowała imprezy. Chcą pokazywać ją w ciekawym zestawieniu: z fletem, altówką, głosem ludzkim…
    

Patronat honorowy

Biskup Pomocniczy Diecezji Warszawsko-Praskiej Bp Marek Solarczyk
Patronat medialny: NASZ DZIENNIK, TYGODNIK „IDZIEMY”,  RADIO WARSZAWA 106,2
Jan Bokszczanin - dyrektor artystyczny Festiwalu - doktor habilitowany sztuki, organista, menadżer kultury związany z Uniwersytetem Fryderyka Chopina w Warszawie. Wydał 15 płyt CD z muzyką organową, kameralną i symfoniczną. Cztery z nich otrzymały nominacje do nagrody Fryderyki. Jest dyrektorem artystycznym Ursynowskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej, Legionowskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej oraz kilku innych festiwali i cykli koncertów. Jest autorem książek i publikacji o muzyce, a także redaktorem licznych publikacji nutowych. Jako artysta-organista występował w wielu krajach Europy, w Azji, a także w USA. Ma na swoim koncie ponad 300 koncertów. Przez 7 lat kierował Działem Promocji w Warszawskiej Operze kameralnej

Joanna Bokszczanin - magister sztuki i stosunków międzynarodowych, menadżer kultury, związana z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, gdzie pracuje w biurze organizacji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego "Chopin i Jego Europa". Od lat zaangażowana w organizację koncertów i festiwali w tym Praskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej, Legionowskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej i innych. Autorka koncepcji artystycznej cyklu edukacyjnego dla dzieci „Artystyczny Kalejdoskop”, który od kilku lat odbywa się w Legionowie.


Organizatorzy Festiwalu: Stowarzyszenie ARS LIBERATA, Parafia Katedralna św. Michała Archanioła i św. Floriana Męczennika w Warszawie, Agencja Artystyczna PRO MUSICAE ARTIS.
SPONSORZY: LUXURY MEDICAL CARE (sponsor główny), Drukarnia EFFEKT, Studio graficzne PLUPART
Dyrektor artystyczny: dr hab. Jan Bokszczanin
Prowadzenie koncertów: Joanna Bokszczanin, Jan Bokszczanin



PROGRAM VII PRASKIEGO FESTIWALU MUZYKI KAMERALNEJ I ORGANOWEJ:


Sobota, 7 czerwca 2014, godz. 19.00
“Recital organowy”
Jan Bokszczanin - organy


Niedziela, 8 czerwca 2014, godz. 19.00
„Pozytyw szkatulny i wokal”
Julieta Gonzalez (Meksyk) – wokal        
Marcin Armański – organy    

Niedziela, 15 czerwca 2014, godz. 14
„Wieczór z muzyka kameralną”

Zespół muzyki dawnej „Baroque Challangers” w składzie:
Tytus Wojnowicz – obój barokowy
Katarzyna Filipiuk – obój barokowy
Klaudyna Rzołnierek – teorba
Maria Guzowska – gitara barokowa
Leszek Wachnik – fagot barokowy


Sobota, 21 czerwca 2014, godz. 20
„Wieczór z muzyką organową Petra Ebena”
Barbara Bamberska – altówka    
Damian Sorota – organy        
Michał Kopyciński – organy        
Marcin Kryński – organy        
Aneta Sienkiewicz – organy        
        
Niedziela, 22 czerwca 2014, godz. 19
„Muzyka organowa i poezja”
Waldemar Krawiec (Zabrze) – organy    
Jarosław Naliwajo SJ – poezje

NOTY BIOGRAFICZNE WYBRANYCH ARTYSTÓW:

Julieta González – Springer,  sopran
Urodzona w Meksyku, zaczynała naukę śpiewu w Konserwatorium Narodowym w Meksyku. Ukończyła studia wokalne w krakowskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem Barbary Niewiadomskiej, a następnie studia podyplomowe w Centrum Muzyki Dawnej w Genewie pod kierunkiem Beatrice Cramoix w dziedzinie śpiewu barokowego i Fancisa Biggi (ensemble Lucidarium) oraz Laurence Brisset (ensemble De Caelis) w zakresie muzyki średniowiecznej. Uczestniczyła w kursach prowadzonych m.in. przez Jill Feldman, Benjamina Bagby i Heather Knutson (Sequentia), Katarina Livljanić (Dialogos), Harry’ego van der Kampa, Marie Leonhardt, Andrew Kinga i Evelyn Tubb (The Consort of Musicke), Dawida Ebena (Schola Gregoriana Pragensis), Rene Zosso (Clemecic Consort), Marcela Pérèsa (Organum).
Jako solistka współpracuje z zespołami i muzykami ze Szwajcarii, Włoch, Francji, Meksyku i Polski takimi jak  „Elyma”  (dyr. Gabriel Garrido), „De Caelis” (dyr. Laurence Brisset), Katarina Livlianić (ensemble Dialogos) , “Fin Amor” (dyr. Paolo Zebolino, Genewa), „Psalterion” (dyr. Gonzalo Martinez), „Sintagma Musicum” (dyr. Gustavo Delgado), „Flores Harmonie” (dyr. Alexandre Traube), „Ars Nova” (dyr. Jacek Urbaniak), “Jácaras” (dyr. Piotr Zaleski),  oraz z organistami i klawesynistami: Markiem Toporowskim, Henrykiem Janem Botorem, Arsene Bedois (Paris), Norbertem Petry (Metz), Norbertem Brogginim (Genewa), Gustavo Delgado i Ofelia Gómez (Meksyk).
Koncertowała m.in. w Operze w Lyonie, Genewie, Lozannie, Operze Narodowej w Meksyku oraz na różnych festiwalach w Polsce, Francji, Szwajcarii, Niemczech, Meksyku, Włoszech, takich jak Bachakademie (dyr. Hellmuth Rilling), Festiwal d’Ambroney, Festival Concerti d’Autunno di Rho (Włochy), Fête de la Musique (Genewa, Szwajcaria), 24 heures de Musique (Romont, Szwajcaria), Festival Internacional de Órgano Barroco (Meksyk), Festival del Centro Histórico de la Ciudad de México, Saisons Musicales w Fundacji Royaumont (Francja), Festiwal Organowy (Koszalin), Festiwal Chanterelle (Gołuchów), Maj z Muzyką Dawną (Wrocław), Forum Musicum (Wrocław), Festiwal Sacrum Profanum (Kraków) - premiera „Króla Leara” Pawła Mykietyna.
Występuje jako solistka z wieloma muzykami i zespołami muzyki dawnej. Jej repertuar obejmuje także muzykę współczesną oraz tradycyjną i klasyczną z Meksyku i krajów Iberoamerykańskich.

Waldemar Krawiec - studiował w klasie organów w Akademii Muzycznej w Katowicach pod kierunkiem prof. Juliana Gembalskiego. U swego mistrza ukończył również studia podyplomowe.
Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich poświęconych interpretacji muzyki organowej w Polsce, Niemczech i Belgii, prowadzonych przez wybitnych profesorów: U. Spang-Hansena, J. Boyera, J. Ferrarda, Ch. Bosserta, N. Danby. W 1994 r. otrzymał wyróżnienie na I Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu za najlepsze wykonanie utworu „Mater dolorosa”. Brał udział w wielu koncertach jako solista i kameralista w kraju i za granicą (Niemcy, Austria, Włochy, Węgry, Czechy, Słowacja, Łotwa, Finlandia). Interesuje się muzyką śląską. W 1996 r. brał udział w koncercie poświęconym 25 rocznicy śmierci śląskiego kompozytora Fritza Lubricha. W 2003 roku już po raz drugi brał udział w Festiwalu Kompozytorów Śląskich w Opolu, gdzie wykonał monograficzne koncerty poświęcone twórczości wrocławskiego organisty i kompozytora Moritza Brosiga. W roku 2000 otrzymał nagrodę Prezydenta Miasta Zabrze za osiągnięcia pedagogiczne oraz wkład w rozwój kultury w mieście. Z jego inicjatywy zapoczątkowano w 1995 roku koncerty organowe w Zabrzu, które przekształciły się w Międzynarodowy Festiwal Organowy im. ks. Antoniego Chlondowskiego. Został dyrektorem artystycznym tego Festiwalu. Prowadzi klasę organów w PSM II st. w Zabrzu. Jest wykładowcą w Studium Muzyki Kościelnej i Diecezjalnej Szkole Organistowskiej w Gliwicach. Udzielał się w pracach redakcyjnych nad wydaniem nowego Chorału „Droga do nieba”. Nagrał płytę CD rejestrującą cztery instrumenty śląska opolskiego.
Jest członkiem Diecezjalnej Komisji Odbioru Organów w Gliwicach.

Tytus Wojnowicz - Studiował grę na oboju w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie Stanisława Malikowskiego (dyplom w 1990). Studia kontynuował w Staatliche Hochschule für Musik we Freiburgu pod kierunkiem Heinza Holligera (dyplom w 1993).

Jest laureatem wielu konkursów wykonawczych, m.in. w 1990 otrzymał I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Oboistów we Włoszakowicach, a w 1993 - III nagrodę na Isle of Wight Oboe Competition. Dwukrotnie był półfinalistą międzynarodowych konkursów obojowych: w Tulonie (1995) i Nowym Jorku (1996). W 1996 i 1997 został wybrany Instrumentalistą Roku w plebiscycie polskich rozgłośni radiowych.

Koncertował m.in. w Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Czechach, na Słowacji, a także na Tajwanie, w Stanach Zjednoczonych (Carnegie Hall). Miał okazję grać z Nigelem Kennedy'm w ramach trasy koncertowej "The Bach & Vivaldi Experience". Jako solista i kameralista współpracuje z wieloma orkiestrami, w tym z Sinfonią Varsovią, Concerto Avenna, Sinfoniettą Cracovia, Warszawską Operą Kameralną, Orkiestrą Filharmonii Narodowej.

Tytus Wojnowicz jest członkiem Warszawskiego Kwintetu Dętego "Da Camera" (z którym nagrał dwie płyty) oraz zespołu Essentia Musica.

Dokonał wielu nagrań dla wytwórni fonograficznych. W 1996 ukazał się jego debiutancki album zatytułowany "Tytus", na którym znalazły się utwory klasyczne, współczesne i rozrywkowe, m.in. Johannesa Brahmsa, Fryderyka Chopina, Piotra Czajkowskiego, Niccolò Paganiniego i Piotra Rubika. Krążek ten uzyskał status potrójnej płyty platynowej oraz nominację do nagrody Fryderyk 1996. W 1997 artysta wydał drugą płytę - "Ocalić od zapomnienia", zawierającą instrumentalne wersje znanych przebojów polskich z lat 60., 70. i 80. W 1998 ukazała się jego trzecia płyta, "Christmas Time", z nagraniami znanych polskich i światowych kolęd oraz utworami bożonarodzeniowymi, rok później płyta czwarta: "Telemann - koncerty obojowe" - zawierająca przekrój twórczości Georga Philippa Telemanna. W 2000 wydał kolejne dwie produkcje: "Fonogram" i "Koncerty obojowe J. S. Bacha", w 2003 - "Tam Tam Project", w 2005 - "Ensemble de Narol", a w 2007 - "Moja Kolekcja".

Tytus Wojnowicz prowadzi jednocześnie działalność pedagogiczną - jest adiunktem w Akademii Muzycznej w Warszawie.

Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, grudzień 2006, aktualizacja: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, czerwiec 2010.
***
Jarosław Naliwajko, SJ – ksiądz rzymskokatolicki, zakonnik, prozaik, poeta, fotografik, pedagog, psychoterapeutakonsyltant w Archidiecezji Krakowskiej w problematyce opętań i egzorcyzmów.
Ojciec Naliwajko jest autorem bestsellerowej powieści „Zero” oraz wielu tomików wierszy.

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic