28.11.2017 godz. 19:00
ICE Kraków Congress Center
Podczas koncertu pojawią się również kompozycje jednego z najwybitniejszych polskich przedstawicieli tego gatunku muzyki – Wojciecha Kilara. Przypomnimy mazura z „Zemsty”, fragmenty z filmu „Dziewiąte wrota” oraz suitę z „Pana Tadeusza”.
Koncert Polskiej Muzyki Filmowej to również widowisko multimedialne, które zabierze słuchaczy w podróż po najsłynniejszych miejscach i produkcjach polskiego Hollywood!!!
wykonawcy:
Agnieszka Nurzyńska – sopran
Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi
Marcin Wolniewski – dyrygent
Przeboje z filmów największej polskiej fabryki marzeń!
Tylko w listopadzie, tyko w ICE Kraków - jedyny taki koncert:
Polska Muzyka Filmowa
CZĘŚĆ I.
1. Wojciech Kilar; Walc z filmu Ziemia obiecana
2. Piotr Marczewski; Suita z muzyki do filmu Znachor
3. Piotr Marczewski; Walc z filmu Między ustami a brzegiem pucharu
4. Piotr Marczewski; Uwertura z serialu Wakacje z duchami
5. Piotr Marczewski; Muzyka czołówki serialu Pan Samochodzik i Templariusze
6. Piotr Marczewski; Muzyka czołówki serialu Daleko od szosy
7. Piotr Hertel; Dwa fragmenty muzyki do filmu Ocalić miasto
8. Piotr Hertel; Walc z filmu Granica
9. Piotr Hertel; Suita z filmu Wiktoryna czyli czy pani pochodzi z Beauvais?
CZĘŚĆ II.
10. Wojciech Kilar; Mazur z filmu Zemsta
11. Wojciech Kilar; Wokaliza z filmu Dziewiąte wrota
12. Wojciech Kilar; Suita z filmu Pan Tadeusz
AGNIESZKA NURZYŃSKA
Urodzona 21 listopada 1994 roku w Cieplewie, w woj. pomorskim. Edukację muzyczną rozpoczęła w 2013 roku w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego. Obecnie jest studentką III roku Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi, w klasie prof. dr hab. Krystyny Rorbach. W kwietniu 2017 br. zadebiutowała w roli tytułowej w spektaklu studenckim polskiej prapremiery opery Semele Georga Fredricha Händla na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi pod batutą Marcina Wolniewskiego, w reżyserii Evy Buchmann.
ORKIESTRA SYMFONICZNA AKADEMII MUZYCZNEJ W ŁODZI
Tradycja istnienia orkiestry symfonicznej w strukturach łódzkiej Akademii Muzycznej sięga roku 1945. Pierwsze jej koncerty – pod batutą Kazimierza Wiłkomirskiego i Jana Krenza – odbyły się tuż po drugiej wojnie światowej, jednak systematyczną pracę rozpoczęła na przełomie lat 1959/1960 pod kierunkiem dyrygenta i kompozytora Tomasza Kiesewettera, z którym wykonała wiele symfonicznych dzieł XIX i XX wieku. Dalszy rozwój artystyczny orkiestry nastąpił w latach 1972-1995 pod batutą jednego z dyrektorów Filharmonii Łódzkiej – Zdzisława Szostaka. W tym czasie zespół występował nie tylko w ważnych ośrodkach Polski (Łódź, Warszawa, Kraków, Oświęcim, Kalisz), ale i za granicą (Włochy, Dania i Niemcy). W następnych latach z młodymi symfonikami pracowali dyrektorzy artystyczni łódzkich teatrów – dyrygenci: Tadeusz Kozłowski (Teatr Wielki), Andrzej Knap (Teatr Muzyczny) oraz Jan Miłosz Zarzycki. Od początku roku akademickiego 2012/2013 orkiestra pracuje pod kierunkiem Marcina Wolniewskiego.
Akademicka Orkiestra Symfoniczna występuje kilkanaście razy w ciągu roku, zarówno w macierzystej uczelni jak i podczas koncertów zewnętrznych, m.in. w Filharmonii Łódzkiej, Częstochowskiej i Świętokrzyskiej. Z wielkim powodzeniem koncertowała dwukrotnie – w 2003 i 2007 roku – w Filharmonii Narodowej w Warszawie, a w kwietniu 2017 roku wystąpiła w Filharmonii Krakowskiej na zakończenie 29. Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich.
W programach orkiestry znajdują się dzieła z wielkiego repertuaru symfonicznego, m.in.: Ludwiga van Beethovena, Franza Schuberta, Johannesa Brahmsa, Piotra Czajkowskiego, Antonína Dvořáka, Michaiła Glinki, Césara Francka czy Nikołaja Rimskiego-Korsakowa oraz dzieła oratoryjne od Bacha po kompozytorów XX wieku. Wielokrotnie towarzyszyła solistom, wykonując koncerty Beethovena, Mozarta, Brahmsa, Haydna, Sibeliusa, Rachmaninowa, Szymanowskiego czy Karłowicza. Zespół ma w repertuarze także muzykę Leonarda Bernsteina i George’a Gershwina.
W ostatnich latach Orkiestra Symfoniczna brała udział w produkcjach operowych macierzystej uczelni, m.in. w polskich premierach oper Semele Georga Friedricha Händla oraz Abu Hassan Carla Marii von Webera a także w łódzkim prawykonaniu Aleko Siergieja Rachmaninowa.
17 października 2013 roku orkiestra inaugurowała, pod batutą Jerzego Swobody, działalność nowej Sali koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi przy ulicy Żubardzkiej 2a. Dwa dni później wystąpiła podczas uroczystego koncertu z okazji 85. rocznicy urodzin maestro Jerzego Semkowa. W marcu 2015 roku, trzy miesiące po śmierci maestro, zagrała Koncert Pamięci Jerzego Semkowa w Radomsku – w jego rodzinnym mieście.
Dotychczas orkiestrą dyrygowali: Nicolas Pasquet, José Maria Florêncio, Vladimir Kiradjiev, Didier Talpain, Pierre Vigneron, Matthias Hermann, Rolf Hempel, Thomas Ungar, Zygmunt Gzella, Zbigniew Frieman, Bogdan Olędzki, Jarosław Lipke, Marek Jaszczak, Kazimierz Wiencek, Marcin Wolniewski, Tadeusz Wojciechowski, Andrzej Straszyński, Marek Pijarowski, Jerzy Swoboda i Rafał Jacek Delekta. Z zespołem występowali wybitni pianiści: Krzysztof Jabłoński, Eugen Indjic, Karol Nicze, Krzysztof Książek oraz János Bálint (flet), Natalia Gutman i Andrzej Bauer (wiolonczela), Leszek Skrla (baryton), Paweł Skałuba (tenor), Roma Owsińska (sopran), Agnieszka Makówka (mezzosopran), Dariusz Stachura (tenor), Piotr Pławner i Agata Szymczewska (skrzypce), a także pedagodzy i studenci łódzkiej Akademii Muzycznej.
MARCIN WOLNIEWSKI
Dyrygent i pedagog, łodzianin. Absolwent dwóch kierunków studiów: dyrygentury chóralnej w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Wykształcenie zdobyte w Polsce uzupełnił w Hochschule für Musik Franz Liszt w Weimarze, studiując dyrygenturę symfoniczną oraz operową.
Od 2003 roku zatrudniony w łódzkiej Akademii Muzycznej, obecnie w stopniu doktora habilitowanego sztuki. Prowadzi zajęcia na dwóch kierunkach: dyrygentura oraz edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej. Pełni obowiązki dyrygenta-szefa akademickiej Orkiestry Symfonicznej. Od 2016 roku sprawuje funkcję dziekana Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej.
Od 2003 roku współpracuje z Filharmonia Łódzką; w latach 2005-2010 był dyrygentem-asystentem Tadeusza Wojciechowskiego, a następnie Daniela Raiskina. Współpracował ze znakomitościami świata dyrygenckiego: Jerzym Semkowem, Kurtem Masurem, Jerzym Maksymiukiem, Janem Krenzem, Tadeuszem Strugałą i Krzysztofem Pendereckim. Prowadził koncerty z udziałem wybitnych solistów.
Intensywna działalność koncertowa Marcina Wolniewskiego obejmuje występy niemal ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi w kraju oraz zespołami akademii muzycznych Łodzi, Wrocławia i Białegostoku. Prowadził koncerty w ramach ogólnopolskich i międzynarodowych festiwali. Przygotował polską premierę, a następnie wielokrotnie prowadził – z wykonywaną na żywo przez orkiestrę muzyką Siergieja Prokofiewa – pokazy filmu animowanego Piotruś i wilk, nagrodzonego Oscarem. W maju 2009 roku, jako pierwszy dyrygent na świecie, kierował plenerowym pokazem filmu 2001: Odyseja kosmiczna Stanleya Kubricka, z muzyką György’a Ligetiego, Arama Chaczaturiana, Richarda Straussa i Johanna Straussa w wykonaniu zespołów Filharmonii Łódzkiej. W latach 2015-2016 dwukrotnie wziął udział w serii koncertów „Die Grosse Verdi Gala”, występując w renomowanych szwajcarskich salach koncertowych, m.in. Tonhalle Zurich, Stadtcasino Basel oraz Kulturcasino Bern. Sprawował kierownictwo muzyczne akademickich spektakli operowych łódzkiej Akademii wystawionych m.in. na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi, Muzeum Miasta Łodzi oraz w Sali Koncertowej łódzkiej Akademii (Xerxes i Semele G. F. Händla, Wesele Figara W. A. Mozarta, Weksel małżeński G. Rossiniego, Aleko S. Rachmaninowa i Abu Hassan C. M. von Webera).
W dorobku fonograficznym Marcina Wolniewskiego znajduje się płyta CD Varius Manx symfonicznie, DVD z nagraniem Requiem Gabriela Fauré, CD z klasycznymi koncertami fagotowymi Wolfganga Amadeusza Mozarta, Carla Stamitza i Johanna Nepomuka Hummla (pierwsze polskie nagranie) oraz nagrania oper: Aleko Rachmaninowa i Abu Hassan Webbera w polskiej wersji językowej, z udziałem solistów, Chóru i Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Łodzi.
Jest autorem książki pt. Specyfika procesu przygotowania dzieła muzycznego w pracy dyrygenta z orkiestrą akademicką (2011) poruszającej problematykę pracy dyrygenta z orkiestrami studenckimi.
W roku został 2014 odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi.