Pierwsze dyplomy Katedry Mody ASP w Warszawie

6 czerwca 2014, w piątek, na Wydziale Wzornictwa przy ul. Myśliwieckiej 8 w Warszawie, będzie miał miejsce pierwszy w historii pokaz dyplomowy Katedry Mody – najnowszego kierunku Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. To wyjątkowe wydarzenie podsumuje pierwsze cztery lata działalności tego eksperymentalnego i innowacyjnego kierunku, oferującego bezpłatne studia dzienne dla przyszłych, wszechstronnych projektantów mody.

Cztery lata były okresem niezwykle intensywnej pracy, wielu godzin interdyscyplinarnych warsztatów oraz udziału w wielu projektach międzynarodowych i międzyinstytucjonalnych. Katedra Mody została rozpoznana jako prężnie rozwijający się ośrodek, studenci zdobyli uznanie w branży i w mediach a także wiele nagród i wyróżnień. Międzynarodowa, młoda kadra wciąż ulepsza program dydaktyczny i inicjuje nowe przedsięwzięcia. 6 czerwca będzie można podziwiać efekty tej pracy.  
Pokaz jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie prac końcoworocznych Wydziału Wzornictwa ASP w Warszawie.

Partnerem projektu jest: Rebel Models, Jaga Hupało Born to Create, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Wzornictwa.

1. Katedra Mody – charakterystyka programu dydaktycznego
Katedra Mody na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie prężnie rozwijający się ośrodek dydaktyczny w Europie Środkowej, kierunek kształcący świadomych, wszechstronnych projektantów.
Katedra powstała w 2010 roku z inicjatywy profesora Jerzego Porębskiego, ówczesnego Dziekana Wydziału Wzornictwa, oferując bezpłatne, 4-letnie, intensywne studia licencjackie. Zapewniają one opanowanie wszelkich niezbędnych umiejętności do podjęcia zawodu projektanta mody na współczesnym globalnym rynku mody.
Zajęcia odbywają się w niewielkich grupach w języku polskim i angielskim – w trybie regularnych spotkań, wykładów i konsultacji oraz intensywnych międzynarodowych warsztatów w wielokulturowych i wielonarodowych grupach projektowych. Studenci przechodzą pełen kurs szycia i konstrukcji ubioru, poznają proces projektowania zarówno poszczególnych form ubraniowych, jak i całej kolekcji mody. Uczą się autorskiego projektowania tkanin, budowania profesjonalnego portfolio z użyciem rysunku, grafiki, typografii, filmu oraz fotografii. Poznają metody współczesnej fashion communication, budowania identyfikacji wizualnej własnej marki, zasad współpracy ze środkami masowego przekazu. Podczas obowiązkowych praktyk zawodowych pracują w najsłynniejszych domach mody, poznając zasady funkcjonowania światowego rynku mody oraz jego powiązań z biznesem i gospodarką.
Podstawą każdego zadania są obszerne poszukiwania w różnych dziedzinach sztuki i kultury (research) oraz indywidualny tutorial z aktywnymi zawodowo wykładowcami. Przez cały okres studiów studenci poznają metody badań kulturowych, stosują je do poznawania historii mody w powiązaniu z szeroko pojętą historią kultury, uczą się wykorzystywania swojej wiedzy z dziedziny nauk humanistycznych i społecznych do budowania projektów modowych. Realizowane przez studentów projekty i zagadnienia pozwalają wniknąć w całościowy stan współczesnej kultury i cywilizacji, uwzględniający codzienne zachowania ludzi, dominujące wzory myślenia i postępowania, jak również sztukę, politykę, a częściowo nawet religię i naukę.

2. Wykładowcy Katedry Mody
Stosunkowo młoda kadra, to aktywne zawodowo osoby z kraju i z zagranicy: projektanci, artyści, teoretycy, konstruktorzy, krytycy – niejednokrotnie absolwenci najważniejszych obecnie szkół mody na świecie. Na stałe z Katedrą Mody współpracują:
Wiktor Gutt – wybitny artysta sztuk wizualnych, autor fotografii, instalacji i akcji performatywnych, prof. ASP, którego poszukiwania artystyczne i dydaktyczne skupiają się wokół pozawerbalnych metod porozumiewania się. Artysta od lat prowadzi Pracownię Rzeźby na Wydziale Wzornictwa w Katedrze Malarstwa, Rysunku i Rzeźby. Jego prace, jak również studentów wykształconych w jego pracowni wielokrotnie pokazywały polskie i zagraniczne muzea czy galerie. Od 2010 roku w Pracowni Rzeźby prof. Gutta realizowany jest eksperymentalny kurs dla studentów Katedry Mody, kładący nacisk na pracę w grupie i interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów artystycznych.

Aleksandra Jatczak – historyk mody i sztuki, absolwentka Instytutu Historii Sztuki UW. Autorka artykułów naukowych i popularno-naukowych z dziedziny sztuki, kuratorka wystaw i organizatorka wydarzeń kulturalnych. Odbyła szereg zagranicznych stypendiów naukowych, poszerzając wiedzę na najlepszych paryskich i londyńskich uczelniach. Od 2010 roku prowadzi pracownię Historii i Teorii Mody w Katedrze Mody Wydziału Wzornictwa ASP w Warszawie, inicjuje interdyscyplinarne warsztaty i realizuje projekty międzyinstytucjonalne.

Cezary Koczwarski – artysta, rzeźbiarz, twórca i realizator video. Wykształcony w legendarnej pracowni Grzegorza Kowalskiego na warszawskiej ASP. Laureat wielu nagród dla młodych artystów. Obecnie doktorant na Wydziale Wzornictwa ASP. Od 2011 roku wykłada w Pracowni Rzeźby prof. Wiktora Gutta na warszawskiej ASP, która prowadzi specjalny program kształcenia studentów Katedry Mody.

Magdalena Komar – projektantka tkanin, absolwentka paryskiej ESMOD oraz Multi Media Textiles w Loughborough College of Art and Design. Pracuje jako freelancer pod marką MAGALENA, projektując luksusowe szale i fulary sprzedawane w Paryżu i Londynie. Zajmuje się również projektowaniem nowoczesnych haftów, aplikacji i wzorów na materiały do kolekcji prêt-à-porter i haute couture, kupowane przez takie firmy jak Donna Karan i DKNY, Alexander Wang, Calvin Klein Home, Diane von Furstenberg, Kate Spade, Banana Republic, Victoria’s Secret, Atelier Montex i inne. Od 2010 roku prowadzi Pracownię Materiałoznawstwa na Katedrze Mody warszawskiej ASP.

Katarzyna Koperczak – konstruktor i technolog odzieży, magister sztuki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (grafika projektowa). Prowadzi własną pracownie projektowo-krawiecką, współpracuje z polskimi markami odzieżowymi i instytucjami kultury. Od 2010 roku prowadzi Pracownię Konstrukcji i Technologii Ubioru na Katedrze Mody ASP w Warszawie. Celem zajęć jest poznanie i ćwiczenie umiejętności techniczno-technologicznych, zwłaszcza konstruowania form eksperymentalnych i rzeźbiarskich, które mają odzwierciedlenie przy realizacji projektów w pracowniach projektowania ubioru i mody.

Janusz Noniewicz – absolwent Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w teorii recepcji dzieła sztuki. Zastępca redaktora naczelnego magazynu „KMAG”, publikuje również w: „Viva Moda” i „Monitor Magazine”. Szef i założyciel Katedry Mody ASP w Warszawie, autor koncepcji dydaktycznej. Od 2010 roku prowadzi na Katedrze Mody pracownię, która za cel stawia badanie pogranicza i kontekstów mody. Analiza i obserwacja zjawisk społecznych, literackich, filozoficznych i artystycznych – zarówno współczesnych, jak i historycznych – ma na celu wyrażenie zaobserwowanych w nich problemów językiem współczesnej mody.

Dominika Raczkowska – graficzka, dyrektor artystyczny, absolwentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Ma za sobą cztery lata asystentury w pracowni typografii i Grażki Lang. Dyrektor artystyczny czasopism: „Dziennik – Gazeta Prawna”, „Puls Biznesu ”, „Tygodnik Biznes i Prawo”. Prowadzi studio graficzne, a od 2013 roku specjalny kurs projektowania graficznego dla studentów Katedry Mody.
Damien Fredriksen Ravn – projektant mody, absolwent Wydziału Mody Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii. Właściciel i dyrektor artystyczny marki damienravn (Antwerpia), wielokrotnie nagradzanej na prestiżowych, branżowych konkursach. Na stałe mieszka i pracuje w Antwerpii. Jeden z kilku projektantów mody, wykładających w Katedrze Mody ASP w Warszawie, który szczególny nacisk kładzie na umiejętność zaprojektowania kolekcji mody jako pełnej autorskiej wypowiedzi estetycznej, uwzględniającej potrzeby globalnego rynku mody.

Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz – niezależna artystka sztuk wizualnych, graficzka, pedagog, prof. ASP. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu na Wydziale Malarstwa Grafiki i Rzeźby. Zrealizowała szereg wystaw indywidualnych i zbiorowych, w tym międzynarodowych. Współpracowała ze studiem Animagie w Paryżu, prowadziła liczne warsztaty artystyczne dla różnych grup wiekowych. Od 2010 roku prowadzi Pracownię Rysunku w Katedrze Mody warszawskiej ASP, która przygotowuje przyszłych projektantów do umiejętnego wykorzystywania warsztatu rysunkowego – niezastąpionego narzędzia w procesie kształtowania i formalizowania wypowiedzi.

Martina Austin Spetlova – projektantka mody, absolwentka Central St. Martins w Londynie. Właścicielka i dyrektor artystyczny marki martinaspetlova (Londyn). Na stałe mieszka i pracuje w Londynie. Jedna z kilkorga projektantów mody, wykładających w Katedrze Mody ASP w Warszawie. Spetlova, wyspecjalizowana w projektowaniu tkanin i mody, kształci umiejętność spójnego łączenia autorskich, indywidualnie stworzonych tkanin z tworzeniem kolekcji mody.

Thorbjorn Uldam – projektant mody, absolwent Wydziału Mody Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii. Wykładowca Katedry Mody ASP w Warszawie i ESMOD Berlin. Jako znawca projektowania form eksperymentalnych w modzie, rozwija w studentach Katedry Mody umiejętność projektowania, konstruowania i realizacji form eksperymentalnych.

W ramach realizowanych projektów i warsztatów studenci Katedry Mody współpracowali z projektantem kostiumów Opery Paryskiej Gwenem van den Eijnde, z artystkami z awangardowej grupy LVMM z Antwerpii – Laurą Welker i Valerią Fariną, studiem graficznym Mamastudio, projektantami: Katarzyną Szczotarską, Łukaszem Jemiołem, Violą Śpiechowicz, Justyną Chrabelską, Maldolorem, Konradem Parolem, stylistką Martą Kalinowską, rzemieślnikami z Suwalszczyzny.

Podczas obowiązkowych staży studenci Katedry Mody uczyli się i pracowali, m. in. dla marek: Alexander McQueen (Londyn), Marc Jacobs (Nowy Jork), Proenza Schouler (Nowy Jork), Jonathan Saunders (Londyn), Richard Nicoll (Londyn), Phoebe English (Londyn), Deni Cler (Warszawa), La Mania (Warszawa).

3. Pierwsze dyplomy – pokaz mody, piątek, 6 czerwca 2014 roku, na Wydziale Wzornictwa ASP (ul. Myśliwiecka 8). Charakterystyka kolekcji przygotowanych w pracowniach Katedry Mody.
[Autor kolekcji, tytuł, rok, charakterystyka]

Jevgenija Jurkevica, The One, 2014
Punktem wyjścia do stworzenia kolekcji była fascynacja i wielokrotna lektura książki Richarda Bacha Jedyna (One), który stawia frapujące projektantkę pytania: co się stanie gdy spotkasz samego siebie w przyszłości lub w przeszłości, przed podjęciem życiowych decyzji? Co by było, gdyby istniała więcej niż jedna tylko rzeczywistość? Czy możliwa jest ponadczasowość istniejąca równocześnie z przeszłością i przyszłością, gdzie każde życie rozgrywa się według nieskończoności różnych wyborów? Próbując znaleźć odpowiedzi na te trudne pytania Jurkevica tworzy futurystyczną kolekcję, stworzoną z własnoręcznie zaprojektowanych i wykonanych tkanin. Projektantka kładzie nacisk na perfekcyjną konstrukcję każdej propozycji, dzięki czemu uzyskuje wręcz niespotykany efekt rzeźbienia w tkaninie.

Julia Kaleta, Nic osobistego, 2014
Julia Kaleta, zainspirowana sceną z filmu Nothing Personal Urszuli Antoniak, w której kobieta zostawia swój zapach na prześcieradle w sypialni obcego domu, stworzyła kolekcję o relacjach ciała i skóry z materiałem, a także zapachów i miejsc, w których najczęściej pozostają. Projektantka proponuje delikatną i kobiecą kolekcję ubrań, w której dominuje kolorystyka skóry. Odnajdziemy tu bogactwo tonów écru, cielistego beżu, przez ziemistą szarość, aż po brudne róże skontrastowane z czernią. W skład kolekcji wchodzą topy i bluzki skonstruowane na bazie staników z organzy oraz zszywanych taśm i gum – węższych i szerszych pasów przeplatających się wokół górnych partii ciała. Doły sylwetek to lekkie, szyfonowe spodnie i spódnice z koła, eksponujące spore fragmenty ciała, igrające z przenikaniem się przejrzystych materii.

Kasia Skórzyńska, Days of being Wild, 2014
Osobiste spojrzenie na kulturę Chin, a także efekt fascynacji filmami hongkońskiego reżysera Wong Kar-Waia, w których Skórzyńska podpatrzyła niezwykle graficzne rozwiązania, pełne niespodziewanych zestawień kolorów i faktur, zadecydowały o użyciu w kolekcji przeróżnych technik, takich jak print, haft i wyszycia koralikowe. Kolekcja jest też wynikiem twórczej analizy i inspiracji chińską modą lat 60. XX wieku – z jednej strony sztywnej i utylitarnej, z drugiej mającej swoisty pierwiastek glamour. Stąd bogate wyszycia, hafty i printy łączą się tutaj w niespotykany dotąd sposób z surowymi tkaninami, takimi jak drelich czy len czesany.

Zofia Ufnalewska, Pomiędzy, 2014
Kolekcję Pomiędzy tworzą oversize'owe okrycia wierzchnie, zestawione z subtelnymi warstwami spodnimi. Całość wykonana jest z własnoręcznie robionych tkanin, inspirowanych XVIII i XIX wiecznym folklorem Węgier. W klimacie kolekcji Ufnalewska chce chwycić pewną ulotność czasu i bawić się przestrzenią pomiędzy ciałem a ubraniem. W rezultacie powstało osiem sylwetek, które są też osobistą refleksją projektantki nad czterema latami studiów na Katedrze Mody.


Joanna Wawrzyńczak, bez tytułu, 2014
Punktem wyjścia do stworzenia kolekcji były dzieła suprematystów, w których projektantkę zafascynowało połączenie pozornie prostych kształtów, które ostatecznie tworzą wyjątkowe komunikaty artystyczne. Podstawowe kształty kwadratu, kola i krzyżyka, które Wawrzyńczak multiplikuje, nakłada na siebie, zestawia w sąsiedztwie, są motywem przewodnim wykorzystanych w kolekcji tkanin, kształtów i fasonów. Współczesne dzieła sztuki, nawiązujące do suprematystów, ale posługujące się instalacją, nowymi mediami, a zwłaszcza ruchem zainspirowały projektantkę do stworzenia wyjątkowej biżuterii, która tworzy swoisty kolaż wraz z butami i ubraniami utrzymanymi w kolorach podstawowych.


Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic