Album zabiera nas w podróż po muzyce filmowej, zarówno tej, która nabrała już historycznego znaczenia, jak i najnowszej, tworzonej przez najmłodsze pokolenia znakomitych kompozytorów. W tym różnorodnym i pełnym niuansów świecie zbudowanym z uczuć i brzmienia, mamy wspaniałego przewodnika. Kompilację przygotowała bowiem Magdalena Miśka-Jackowska, którą miłośnicy muzyki filmowej znają doskonale z anteny radia RMF Classic. Ale Filmy! to dobrana z wyczuciem i smakiem kolekcja arcydzieł muzyki filmowej, w której możemy zatopić się na ponad dwie godziny i zapomnieć o otaczającym nas świecie.
„Dobieranie dźwięku to magia” – mówił Jerzy Kawalerowicz. Magia, której bez wyjątku ulega każdy widz. Przecież nikt z nas nie chodzi do kina tylko po to, aby oglądać. Filmów też się słucha. Od zawsze. Jakie są sekrety tej magii? Na pewno melodia i rytm. Z całą pewnością także barwa instrumentu czy ludzkiego głosu. Ale najważniejszym sekretem wybitnych reżyserów i nie mniej zdolnych kompozytorów pozostaje moment, w którym ów dźwięk, czyli muzyka, zostaje użyty. Bo tu można się strasznie pomylić… albo dać widzowi taką chwilę, którą zapamięta na długo, jeśli nie na całe życie. Właśnie dlatego dobieranie muzyki do filmu jest tak szalenie trudne, ale również dlatego jest tak bardzo ważne.
Długo zastanawiałam się, jak opisać ten album, prezentujący kompozycje, które tak pięknie brzmiały w ostatnich latach w polskim kinie i nie tylko, i które wyszły spod ręki polskich twórców. Ktoś podpowiedział mi, że przecież wystarczy tę muzykę włączyć, aby obrazy pojawiły się same, a zaraz za nimi tytuły, nazwiska i w końcu emocje. To dlatego zaczynamy ostatnim polskim Oscarem za muzykę, czyli tematem z „Marzyciela” Jana A. P. Kaczmarka. Rozpoznawalny od pierwszych nut fortepianowy utwór przypomina nie tylko sam film, ale podkreśla też wysoką od lat pozycję polskich twórców na świecie. Podobnie zresztą jak słynny fragment ścieżki dźwiękowej do „Draculi” Francisa Forda Coppoli autorstwa Wojciecha Kilara czy tematy z filmów Romana Polańskiego „Nóż w wodzie” i „Dziecko Rosemary”, skomponowane przez Krzysztofa Komedę, a zaprezentowane tutaj nie tylko w klasycznych aranżacjach. Obok nich najważniejsi rodzimi kompozytorzy muzyki filmowej – Zygmunt Konieczny, Krzesimir Dębski, Michał Lorenc. Od wielu lat ci artyści wpływają na nastroje Polaków w kinie i poza nim, bo ich kompozycji słucha się także podczas coraz częściej organizowanych w kraju koncertów i festiwali, poświęconych muzyce wielkiego ekranu.
Mistrzów dogania młode pokolenie twórców – Leszek Możdżer, Antoni Komasa-Łazarkiewicz, Tomasz Gąssowski, Jan Duszyński, Łukasz Targosz, Bartek Gliniak, Daniel Bloom. To świadomi roli muzyki filmowej kompozytorzy, otwarci na nowe rozwiązania, jakie proponuje kino, ale obdarzeni cennym talentem do pisania melodii. A to przecież właśnie melodia sprawia, że ten sam sfilmowany obraz wyda się nam – widzom bardziej „dur” lub „moll” i spowoduje uśmiech albo łzę.
Każdy ma w kinie swoją prywatną listę przebojów. Polska muzyka filmowa to całe morze tytułów, a także kilkadziesiąt ważnych dla kinematografii nazwisk i wiele duetów reżysersko-kompozytorskich, które opanowały do perfekcji trudną sztukę wyboru, kiedy powinna na ekranie zagrać muzyka, a kiedy zagrać ma tylko cisza. Do historii przeszły sceny, zbudowane na muzycznych filarach. i całkiem sporo legendarnych już dziś piosenek.
Druga płyta zawiera te najsłynniejsze, jak napisane przez Henryka Warsa „Miłość Ci wszystko wybaczy” i „Już nie zapomnisz mnie” oraz młodsze, ale równie popularne tematy z jednej z nielicznych polskich komedii muzycznych „Hallo Szpicbródka”. Brzmią na nowo, we współczesnych, czasem zaskakujących wersjach. To taki pomost między klasyką polskiej piosenki filmowej, a jej współczesną, bardzo różnorodną formą, doprawioną rockiem, poezją, etno. Zmieniającą się tak, jak zmieniają się filmy. Duża w tym zasługa lubianych głosów m.in. Anny Serafińskiej, Roberta Gawlińskiego, Edyty Górniak, Kayah, Justyny Steczkowskiej, Grzegorza Turnaua, Stanisława Sojki. Anna Maria Jopek wykorzystuje w piosenkach najpiękniejsze tematy filmowe Wojciecha Kilara, zatrzymując je na dłużej.
Popularność muzyki kina stale rośnie. I prawdziwie magiczna staje się chwila, kiedy potrafi ona znakomicie funkcjonować bez obrazu na ekranie. Oddajemy w Państwa ręce ponad dwie godziny doskonałej polskiej muzyki filmowej. Z nadzieją, że – jak mówi Quentin Tarantino – podniosą sceny o kilka pięter. Nie tylko w kinie!” – Magdalena Miśka-Jackowska (RMF Classic)
Tracklista:
CD1
Jan A.P. Kaczmarek, Marzyciel reż. Marc Forster
1. The Park On Piano 00:05:23
Leszek Możdżer – fortepian
Michał Lorenc, 300 mil do nieba reż. Maciej Dejczer
2. Ucieczka 00:02:27
Maciej Talaga – gitara
Marcin Pospieszalski – instrumenty klawiszowe
Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji
Zdzisław Szostak – dyrygent
Tomasz Gąssowski, Zmruż oczy reż. Andrzej Jakimowski
3. Tango 00:02:09
Robert Majewski – trąbka
Artur Dutkiewicz – akordeon
Sławomir Kurkiewicz – kontrabas
Tomasz Gąssowski – instrumenty perkusyjne
Jan Duszyński, Pokłosie reż. Władysław Pasikowski
4. Powrót do domu 00:02:00
Polska Orkiestra Radiowa
Jakub Chrenowicz – dyrygent
Asja Czajkowska – partia wokalna
Krzesimir Dębski, W pustyni i w puszczy reż. Gavin Hood, Elżbieta Jeżewska
5. Gdzie jest nasz dom, Stasiu? 00:04:07
Orkiestra Sinfonia Varsovia
Sinfonietta Artists
Krzesimir Dębski – dyrygent
Krzysztof Komeda, Nóż w wodzie reż. Roman Polański
6. Ballad For Bernt 00:04:05
Krzysztof Komeda Trio
Bartek Gliniak, Joanna reż. Feliks Falk
7. Finał 00:04:44
Orkiestra Sinfonia Varsovia
Chór Cappella Corale Varsaviana
Krzysztof Herdzin – fortepian
Ewelina Siedlecka – wokaliza
Jakub Haufa – skrzypce
Roman Rewakowicz – przygotowanie chóru
Piotr Komorowski – dyrygent
Daniel Bloom, Tulipany reż. Jacek Borcuch
8. Tulipany 00:02:03
Leszek Możdżer – fortepian
Wojciech Kilar, Dracula reż. Francis Ford Coppola
9. Vampire Hunters 00:03:02
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Antoni Wit – dyrygent
Krzysztof Komeda, Rosemary’s Baby reż. Roman Polański
10. Sleep Safe and Warm
Leszek Możdżer – fortepian
Bartek Gliniak, Mój Nikifor reż. Krzysztof Krauze
11. Temat Nikifora 00:01:52
Sebastian Aleksandorowicz – obój
Magdalena Falkowska – klarnet
Bartek Gliniak – instrumenty klawiszowe, flet
Wojciech Kowalewski – instrumenty perkusyjne
Marta Maślanka – cymbały
Leszek Wachnik – fagot
Marek Wroński – skrzypce
Dobrosława Siudmak-Nur – skrzypce
Marlena Winiszewska – altówka
Barbara Piotrowska – wiolonczela
Radosław Nur – kontrabas
Ryszard Dudek – dyrygent
Michał Lorenc, Bandyta reż. Maciej Dejczer
12. Taniec Eleny 00:03:01
Sinfonia Varsovia
Tadeusz Karolak – dyrygent
Łukasz Targosz, Listy do M. reż. Mitja Okorn
13. Listy do M. 00:03:38
Jacek Tarkowski – fortepian
Łukasz Targosz – instrumenty strunowe
Michał Ostrowski – skrzypce
Paulina Wiśniewska – wiolonczela
Katarzyna Tarkowska – flet
Orkiestra Kameralna La Session Chamber Orchestra
Łukasz Targosz – dyrygent
Krzesimir Dębski, Stara baśń reż. Jerzy Hoffman
14. Temat miłosny 00:03:24
Chamber Symphony Orchestra Leopolis
Krzesimir Dębski – dyrygent
Wojciech Kilar, Pan Tadeusz reż. Andrzej Wajda
15. Polonez 00:04:37
Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Jerzy Kotyczka – obój
Joanna Dziewior – flet
Marek Barański – fagot
Zbigniew Kaleta – klarnet
Antoni Adamus – trąbka
Wiesław Grochowski – waltornia
Damian Walentek – waltornia
Adrian Ticman – waltornia
Rudolf Brudny – waltornia
Eugeniusz Mańczyk – fortepian, czelesta
Leszek Potasiński – improwizacja gitarowa
Antoni Wit – dyrygent
Antonii Komasa-Łazarkiewicz, W ciemności reż. Agnieszka Holland
16. W ciemności 00:05:58
Polska Orkiestra Radiowa
Filip Wojciechowski – fortepian
Jacek Rogala – dyrygent
Zygmunt Konieczny, Jasminum reż. Jan Jakub Kolski
17. Temat 00:02:45
Cappella Cracoviensis pod dyr. Rafała Delekty
Polska Orkiestra Radiowa pod dyr. Mirosława Błaszczyka
Paweł Perliński – fortepian
Michał Lorenc, Prowokator reż. Krzysztof Lang
18. Ave Maria 00:03:09
Moscow Symphonic Orchestra
Konstanty Krymc – dyrygent
Olga Szyrowa – sopran
Tomasz Gąssowski, Sztuczki reż. Andrzej Jakimowski
19. Motor i dziewczyny 00:03:48
Leszek Matecki – gitara solowa
Tomasz Gąssowski – gitara, gitara basowa, instrumenty perkusyjne, gwizd
Wojciech Kilar, Śmierć i dziewczyna reż. Roman Polański
20. Paulina's Theme 00:03:47
English Chamber Orchestra
Harry Rabinowitz – dyrygent
Leszek Możdżer, Wszystkie Kobiety Mateusza reż. Artur Więcek „Baron”
21. Sny Kobiet 00:04:18
Leszek Możdżer – fortepian
John Parricelli – gitara
Sebastian Wypych – kontrabas
Krzysztof Globisz – wokal
Orkiestra Aukso
CD 2
Czesław Mozil, sł. Krzysztof Kamil Baczyński, Aranż.: von Bülow, Drasbeck, Bennebo, Moller, Guastavino, Mortensen, Mozil, Baczyński reż. Kordian Piwowarski
1. Pieśń o miłości 00:03:18
Mela Koteluk – wokal
Czesław Śpiewa – wokal
Marie Louise von Bülow – kontrabas, flet
Troels Drasbeck – perkusja akustyczna i elektryczna
Martin Bennebo – akordeon
Hans Find Møller – gitara akustyczna i elektryczna
Karel Duelung Guastavino – klarnet basowy
Jakob Munck Mortensen – tuba, puzon, trąbka, „parówka”
Czesław Mozil – pianino
Artur Rojek, sł. Artur Rojek, Młode Wilki reż. Jarosław Żamojda
2. To Nie Byl Film 00:03:02
Myslovitz
Wojciech Kilar, sł. Marcin Kydryński, Smuga cienia reż. Andrzej Wajda
3. W smudze cienia 00:03:18
Anna Maria Jopek – głosy
Tomasz Stańko – trąbka
William Gallison – harmonijka ustna
Marcin Pospieszalski – bas, instrumenty klawiszowe, sample i lupy
Joszko Broda – flet
Marek Napiórkowski – gitara
Marcin Majerczyk – perkusja
Krzesimir Dębski, sł. Jacek Cygan, Ogniem i mieczem reż. Jerzy Hoffman
4. Dumka na dwa serca 00:04:11
Edyta Górniak – wokal
Mieczysław Szcześniak – wokal
Robert Janson, sł. Anita Lipnicka, Młode Wilki reż. Jarosław Żamojda
5. Wolne ptaki 00:03:15
Varius Manx
Jerzy Matuszkiewicz, sł. Agnieszka Osiecka, Małżeństwo z rozsądku reż. Stanisław Bareja
6. Miłość złe humory ma 00:02:04
Bohdan Łazuka – wokal
Orkiestra Rozrywkowa
Jerzy Matuszkiewicz – dyrygent
Wojciech Pilichowski, Jarosław Chilkiewicz, sł. Kasia Kowalska, Nocne graffiti reż. Maciej Dutkiewicz
7. Straciłam swój rozsądek 00:04:03
Kasia Kowalska – wokal
Grzegorz Ciechowski, sł. Grzegorz Ciechowski, Wiedźmin reż. Marek Brodzki
8. Nie pokonasz miłości 00:03:03
Robert Gawliński – wokal
Henryk Wars, sł. Julian Tuwim (Oldlen), Szpieg w masce reż. Mieczysław Krawicz
9. Miłość ci wszystko wybaczy 00:05:01
Anna Dereszowska – wokal
Tomasz Krawczyk – gitary
Sebastian Frankiewicz – perkusja
Maciej Szczyciński – bas
Marek Pospieszalski – klarnet altowy
Wojciech Kilar, sł. Marcin Kydryński, Portret damy reż. Jane Campion
10. Szepty i łzy 00:04:31
Anna Maria Jopek – głosy
Tomasz Stańko – trąbka
William Gallison – harmonijka ustna
Marcin Pospieszalski – bas, instrumenty klawiszowe, sample i lupy
Joszko Broda – flet
Marek Napiórkowski – gitara
Marcin Majerczyk – perkusja
Justyna Steczkowska, sł. Edyta Bartosiewicz, Na koniec świata reż. Magdalena Łazarkiewicz
11. Na koniec świata 00:04:23
Justyna Steczkowska – wokal
Kayah, sł. Kayah, Przedwiośnie reż.
12. Wiosna przyjdzie i tak 00:03:01
Kayah – programowanie instrumentów klawiszowych, śpiew, chórki
Hakan Kursun – programowanie instrumentów klawiszowych, instrumenty perkusyjne
Krzyś Pszona – edycja i programowanie instrumentów klawiszowych
Zygmunt Wiehler, sł. Jerzy Jurandot, Ada to nie wypada reż. Konrad Tom
13. Nie kochać w taką noc to grzech 00:02:25
Michał Milowicz – wokal
Septet żeński: Monika Ambroziak, Anna Frankowska, Katarzyna Groniec, Anna Mamczur, Barbara Melzer,
Agnieszka Włodarczyk, Beata Wyrąbkiewicz
Kwartet męski: Wojciech Dmochowski, Paweł Hartlieb, Janusz Józefowicz, Michał Milowicz
Seweryn Krajewski, Adam Skorupka, sł. Agnieszka Osiecka, Halo Szpicbródka reż. Mieczysław Jahoda, Janusz Rzeszewski
14. Kto tak ładnie kradnie / Ja nie chcę nic (Herbaciane nonsensy) 00:04:03
Anna Serafińska – wokal
Andrzej Dąbrowski – wokal
Zespół Włodzimierza Nahornego:
Włodzimierz Nahorny – fortepian, opracowania
Mariusz Bogdanowicz – kontrabas
Piotr Biskupski – perkusja
Kwartet smyczkowy i Solisti Di Varsavia
Krzesimir Dębski, sł. Andrzej Mogielnicki, W pustyni i w puszczy reż. Gavin Hood, Elżbieta Jeżewska
15. Mama Afryka 00:04:51
Beata Kozidrak – wokal
Anna Jurksztowicz – wokal
Majka Jeżowska – wokal
Anna Maria Jopek – wokal
Artur Gadowski – wokal
Stanisław Sojka – wokal
Mietek Szcześniak – wokal
Shaluza Max Mntambo
Passage To Africa Choir
Soweto Percussion Ansamble
Orkiestra Sinfonia Varsovia
Krzesimir Dębski – dyrygent
Przemysław Gintrowski, sł. Justyna Holm, Tato reż. Maciej Ślesicki
16. Kołysanka (Tylko śpij) 00:03:12
Przemysław Gintrowski – wokal
Krzysztof Wroniszewski – obój
Wojciech Kulczycki – klarnet
Agnieszka Bemowska – harfa
Mariusz Jagoda – skrzypce
Krzesimir Dębski, sł. Beata Kozidrak, Stara Baśń reż. Jerzy Hoffman
17. Stara Baśń 00:03:02
Beata Kozidrak – wokal
Katarzyna Pietras – wokal
Robert Luty – perkusja
Mirosław Wiśniewski – bas
Marek Napiórkowski – gitary
Marek Kisieliński – produkcja muzyczna, instrumenty klawiszowe, programowanie, gitara i współaranżacja
Krzesimir Dębski – produkcja muzyczna, instrumenty klawiszowe
Henryk Wars, sł. Ludwik Starski, Skarb reż. Leonard Buczkowski
18. Już nie zapomnisz mnie 00:02:02
Magdalena Brudzińska – wokal
Piotr Tomasz Lewicki – gitary, bass, klawisze, perkusja
Grzegorz Turnau, sł. Leszek Aleksander Moczulski, Pan Tadeusz reż. Andrzej Wajda
19. Soplicowo 00:04:45
Stanisław Soyka – wokal
Grzegorz Turnau – wokal
Grzegorz Turna – fortepian
Mariusz Pędziałek – obój
Mariusz Ziętek – waltornia
Marta Stanisławska – cymbały
Jacek Królik – gitara akustyczna
Robert Kubiszyn – gitara basowa
Sławek Berny – perkusja, instrumenty perkusyjne, kotły
Skrzypce: Krzysztof Bzówka, Józef Kolinek, Katarzyna Duda, Robert Dąbrowski, Artur Konowalik, Elżbieta Schatz-Dąbrowska, Altówki: Włodzimierz Żurawski, Dariusz Kisieliński, Michał Styczyński, Wiolonczele: Jerzy Muranty, Kamil Mysiński, Kontrabas: Janusz Marynowski