Tegoroczne Szalone Dni Muzyki to 27 koncertów orkiestrowych, 12 kameralnych, pięć recitali (w tym podwójny, nocny recital pianistyczny) i osiem koncertów familijnych. W programie „Ody do nocy” muzyka klasyczna od muzyki dawnej po współczesną, jazz i muzyka filmowa.
„Nie mieliśmy trudności z wyborem repertuaru do programu festiwalu” – zaznaczył podczas konferencji w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej Janusz Marynowski, dyrektor Sinfonii Varsovii, organizatora Szalonych Dni Muzyki. „Noc to wspaniały temat muzyczny” - podkreślił.
„Noc to bardzo inspirujący temat. Noc może być łagodna, spokojna, ale też niepokojąca i groźna” – powiedział Rene Martin, dyrektor artystyczny Festiwalu. Wśród form muzycznych, które posłużyły do ilustracji tego tematu, wymienił kołysanki - z najsłynniejszą „Kołysanką na całą noc” Brahmsa i serenady – bardzo popularne w XVI i XVII wieku pieśni miłosne śpiewane o zmroku dla ukochanej kobiety przy akompaniamencie gitary. Ocenił, że najsłynniejszą jest serenada Mozarta „Mała Nocna Muzyka”.
Kolejną ważną formą poświęconą nocy jest rozwinięty w XIX wieku nokturn. Chopin skomponował ich około dwudziestu – przypomniał Martin. „Noc, jej piękno, cisza i poezja światła księżycowego zainspirowała wielu kompozytorów: Berlioza, Wagnera Mendelssohna, Beethovena - wszyscy znają jego Sonatę księżycową” - mówił.
Noc sprzyja kreacji, natchnieniu; wielu kompozytorów, jak na przykład Sibelius komponowali głównie nocą. Z nocą kojarzą się też koncerty i utwory jazzowe, jak na przykład słynna kompozycja amerykańskiego pianisty Theloniousa Monka „Round Midnight” czy „Moonlight Serenade” wykonywana przez Orkiestrę Glenna Millera.
Festiwalowe sale otrzymały zresztą swoje nazwy od tzw. planet klasycznych – widocznych gołym okiem na nocnym niebie. Jowisz będzie patronem Sali Moniuszki, Wenus – Sal Redutowych, Mars – Zascenia, Merkury – Sali Młynarskiego, Saturn – Namiotu na pl. Teatralnym, a Księżyc – prezbiterium Kościoła Środowisk Twórczych.
Tegoroczny festiwal pełen jest utworów, które przywołują swoimi tytułami, treścią lub historią powstawania – noc i związany z nią bezpośrednio sen - podkreślił Janusz Marynowski. Od „Ciemnych jutrzni” Charpentiera przez „Przemienioną noc” Schoenberga po Kwartet smyczkowy „Tak więc noc” Dutilleux, od serenady „Eine Kleine Nachtmusik” Mozarta przez muzykę do „Snu nocy letniej” Mendelssohna po „Noce w ogrodach Hiszpanii” de Falli.
Ważnym nurtem Szalonych Dni Muzyki jest prezentacja orkiestr szkół muzycznych z całego kraju. Odbędzie się ponad 21 takich koncertów. Szeregi festiwalowych artystów wzmocni zatem silna reprezentacja przeszło 900 młodych muzyków z 14 orkiestr szkolnych.
Ponadto odbędzie się osiem koncertów dla rodzin z dziećmi, organizowanych m.in. przez Smykofonię, cztery koncerty z czynnym udziałem publiczności. Festiwalowi towarzyszyć będzie wystawa norweskiego artysty wizualnego Kjella Pahra-Iversena.
Więcej informacji nt. artystów, programu i sprzedaży biletów na stronie www.szalonednimuzyki.pl
Patronat honorowy nad Festiwalem objęła Ambasada Francji w Polsce. Organizatorem Szalonych Dni Muzyki jest Sinfonia Varsovia, instytucja kultury m.st. Warszawy, a współorganizatorami są: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Teatr Wielki - Opera Narodowa, CRÉA Folles Journées, Centrum Edukacji Artystycznej, Fundacja Ogrody Muzyczne, projekt współfinansuje m.st. Warszawa.
Anna Bernat