W budynku teatru Guanghe, zbudowanym w końcu epoki Ming (1368-1644), występował m.in. mistrz opery pekińskiej Mei Lanfang (1894-1961), który oddziałał również na wielkich reformatorów teatru na Zachodzie - Craiga, Meyerholda, Stanisławskiego, Piscatora.
"Zamierzamy wybudować nowoczesny, profesjonalny teatr, jak te
na Broadwayu w Stanach Zjednoczonych, gdzie spektakle są grane regularnie przez cały rok" - podała chińska agencja Xinhua,
cytując wypowiedź urzędnika ds. kultury Ma Dekai.
Ma powiedział bez podania szczegółów, że władze rozpatrują
dwie ewentualne lokalizacje dla nowego teatru Guanghe.
Siedziba tego teatru była niegdyś willą bogatego kupca
solnego. Sam teatr powstał w ostatnich latach życia cesarza
Qianlong (1711-1799) z dynastii Qing i wystawiał czołowe opery
pekińskie do lat 70.
Jednak w latach reform gospodarczych publiczność przestała
dopisywać i budynek coraz rzadziej wykorzystywano, aż w roku 2000 zamknięto go ze względu na zły stan techniczny.
W Pekinie działało niegdyś około 40 teatrów wystawiających
opery. Mieściły się głównie na południe od Zakazanego Miasta i
tylko nieliczne z nich pozostały.
Gwałtowny rozwój spowodował, że chińska stolica utraciła
wiele zabytków architektury. Wcześniej, po dojściu komunistów do
władzy w roku 1949, zburzono historyczne centrum miasta i mury
miejskie, aby mógł powstać pierścień ulic i rozległy plac
Tiananmen.
W ostatnich latach zrównano z ziemią całe połacie hutongów,
tradycyjnej zabudowy z czasów cesarskich Chin, z wewnętrznymi
ogródkami, aby w ich miejsce wybudować bloki.