ON AIR
od 10:00 Na porządku dziennym zaprasza: Katarzyna Hnat

Dzieci, które mają kontakt ze sztuką, są bardziej hojne i empatyczne

Sztuka bywa traktowana jako rodzaj fanaberii, która nie przekłada się na praktyczne korzyści o wymiarze społecznym. Jednak zdaniem Eftychii Stamkou z wydziału psychologii Uniwersytetu w Amsterdamie podziw, jaki może być efektem obcowania ze sztuką, zachęca do dostrzegania potrzeb innych ludzi, zamiast skupiania się wyłącznie na sobie, informuje Artnews.

Dzieci, które mają kontakt ze sztuką, są bardziej hojne i empatyczne
Wystawa "Fikaj z Koziołkiem Matołkiem” w Muzeum Karykatury w Warszawie/fot. PAP/Marcin Obara

Eftychia Stamkou dowodzi, że dzieci, które oglądały wywołujący podziw film, były bardziej skłonne pomóc uchodźcom. "Podziw, jaki odczuwamy w kontakcie z wielką sztuką, sprawia, że jako jednostka czujemy się mniejsi, nabieramy pokory, co kieruje naszą uwagę na potrzeby i troski innych, a nie na samego siebie” – pisze badaczka w “Psychological Science”.

Eftychia Stamkou postanowiła zbadać wpływ uczucia podziwu na dzieci. Wcześniej emocja ta była badana u dorosłych i stwierdzono, że poczucie małości, jakie towarzyszy nam wobec rzeczy wielkich, jak “Mona Lisa” czy choćby Droga Mleczna, pomaga stłumić zbyt wybujałe ego i sprawia, że stajemy się bardziej pokorni, życzliwi i zrelaksowani. Badanie Eftychii Stamkou, w którym wzięło udział 159 ochotników w wieku od 8 do 13 lat, sugeruje, że u dzieci jest podobnie.

Uczestnicy badania obejrzeli krótkie fragmenty filmów, które miały wywołać uczucie radości (scena, gdy Dionizos świętuje z przyjaciółmi z filmu “Fantazja”), podziwu (scena z filmu “Song of the Sea”, gdzie bohaterka zmienia się w fokę i leci nad miastem) oraz neutralny film instruktażowy o malowaniu ścian lub parzeniu kawy.

Następnie badacze poprosili dzieci, aby wykonały niezbyt trudne, ale żmudne i czasochłonne zadanie polegające na liczeniu przedmiotów ze zbiórki żywności dla uchodźców. Uczestnicy mogli też przekazać uchodźcom bilety do muzeum sztuki lub czekoladki, które mieli otrzymać za udział w badaniu.

"Dzieci, które obejrzały film wywołujący podziw, policzyły o 50 proc. więcej przedmiotów ze zbiórki żywności niż te, które obejrzały wesoły klip i ponad dwa razy więcej niż dzieci, które obejrzały film instruktażowy.

Poza tym, jak donosi blog Association for Psychological Science, dzieci z pierwszej grupy były również dwa do trzech razy bardziej skłonne do przekazania uchodźcom nagrody za udział w badaniu niż dzieci, które obejrzały film radosny lub neutralny.

“Podziw, emocja estetyczna i moralna, pomaga rozkwitać społeczeństwom, czyniąc dzieci bardziej hojnymi" – piszą autorzy opracowania. "Nasze badania, jako pierwsze pokazują, że budząca podziw sztuka może wywołać prospołeczne postawy u dzieci”.

Chociaż naukowcy nie wykorzystali w badaniu słynnych obrazów ani rzeźb, uważają, że jego wyniki sugerują, że sztuka może przynosić korzyści całemu społeczeństwu, a nie tylko jednostce.

Przede wszystkim zaś zwracają uwagę, że badanie obala wciąż powszechne przekonanie, że sztuka nie ma wpływu na ludzkie zachowanie, ponieważ doświadczenia artystyczne są czymś wyimaginowanym i nierzeczywistym. „Nasze badania dostarczają konkretnych dowodów na konsekwencje behawioralne kontaktu ze sztuką i że są to efekty, które promują dobre samopoczucie innych ludzi” - konkludują badacze. (PAP Life)

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic