Eftychia Stamkou dowodzi, że dzieci, które oglądały wywołujący podziw film, były bardziej skłonne pomóc uchodźcom. "Podziw, jaki odczuwamy w kontakcie z wielką sztuką, sprawia, że jako jednostka czujemy się mniejsi, nabieramy pokory, co kieruje naszą uwagę na potrzeby i troski innych, a nie na samego siebie” – pisze badaczka w “Psychological Science”.
Eftychia Stamkou postanowiła zbadać wpływ uczucia podziwu na dzieci. Wcześniej emocja ta była badana u dorosłych i stwierdzono, że poczucie małości, jakie towarzyszy nam wobec rzeczy wielkich, jak “Mona Lisa” czy choćby Droga Mleczna, pomaga stłumić zbyt wybujałe ego i sprawia, że stajemy się bardziej pokorni, życzliwi i zrelaksowani. Badanie Eftychii Stamkou, w którym wzięło udział 159 ochotników w wieku od 8 do 13 lat, sugeruje, że u dzieci jest podobnie.
Uczestnicy badania obejrzeli krótkie fragmenty filmów, które miały wywołać uczucie radości (scena, gdy Dionizos świętuje z przyjaciółmi z filmu “Fantazja”), podziwu (scena z filmu “Song of the Sea”, gdzie bohaterka zmienia się w fokę i leci nad miastem) oraz neutralny film instruktażowy o malowaniu ścian lub parzeniu kawy.
Następnie badacze poprosili dzieci, aby wykonały niezbyt trudne, ale żmudne i czasochłonne zadanie polegające na liczeniu przedmiotów ze zbiórki żywności dla uchodźców. Uczestnicy mogli też przekazać uchodźcom bilety do muzeum sztuki lub czekoladki, które mieli otrzymać za udział w badaniu.
"Dzieci, które obejrzały film wywołujący podziw, policzyły o 50 proc. więcej przedmiotów ze zbiórki żywności niż te, które obejrzały wesoły klip i ponad dwa razy więcej niż dzieci, które obejrzały film instruktażowy.
Poza tym, jak donosi blog Association for Psychological Science, dzieci z pierwszej grupy były również dwa do trzech razy bardziej skłonne do przekazania uchodźcom nagrody za udział w badaniu niż dzieci, które obejrzały film radosny lub neutralny.
“Podziw, emocja estetyczna i moralna, pomaga rozkwitać społeczeństwom, czyniąc dzieci bardziej hojnymi" – piszą autorzy opracowania. "Nasze badania, jako pierwsze pokazują, że budząca podziw sztuka może wywołać prospołeczne postawy u dzieci”.
Chociaż naukowcy nie wykorzystali w badaniu słynnych obrazów ani rzeźb, uważają, że jego wyniki sugerują, że sztuka może przynosić korzyści całemu społeczeństwu, a nie tylko jednostce.
Przede wszystkim zaś zwracają uwagę, że badanie obala wciąż powszechne przekonanie, że sztuka nie ma wpływu na ludzkie zachowanie, ponieważ doświadczenia artystyczne są czymś wyimaginowanym i nierzeczywistym. „Nasze badania dostarczają konkretnych dowodów na konsekwencje behawioralne kontaktu ze sztuką i że są to efekty, które promują dobre samopoczucie innych ludzi” - konkludują badacze. (PAP Life)