W poniedziałek list intencyjny na rzecz utworzenia Klastra
medialnego podpisali m.in. prezydent Łodzi Jerzy Kropiwnicki,
marszałek województwa łódzkiego Włodzimierz Fisiak oraz rektor
Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w
Łodzi prof. Jerzy Woźniak.
"Klaster to przede wszystkim firmy z branży medialnej, filmowej,
telewizyjnej, które wspólnie z uczelniami, ośrodkami badawczo-
rozwojowymi, a także z władzami lokalnymi stworzą konsorcjum,
które ma na celu promocję branży medialnej i inicjatyw, które
przyciągną do Łodzi fundusze unijne oraz inwestorów z sektora
medialnego" - powiedział współtwórca projektu Krzysztof Franek.
Twórcy Klastra chcą wyjść od niemal 60-letniej tradycji Łodzi
Filmowej. Przypominają, że w Łodzi istnieje największe archiwum
dorobku polskiej kinematografii, a w zasobach Łódzkiego Centrum
Filmowego jest prawie 200 tys. rekwizytów i kostiumów.
W Łodzi istnieją także hale zdjęciowe, które są modernizowane
przez obecnych właścicieli, duże zaplecze postprodukcyjne, słynna
na całym świecie szkoła filmowa i markowe festiwale, chociażby
Camerimage. Podkreślają także, że siłą miasta są ludzie, którzy
pracują w branży medialnej.
"Chcielibyśmy jednak, żeby Łódź poszła krok dalej, żeby stała się
medialnym centrum Polski, miejscem do inwestycji w ramach
projektów telewizyjnych, internetowych, telefonii komórkowej,
animacji oraz gier komputerowych" - podkreślił Franek.
Przygotowania projektu trwały ponad pół roku. W ramach Klastra
realizowanych jest lub będzie ponad 20 projektów w czterech
obszarach działania. Pierwszy z nich to promocja Łodzi Filmowej i
rozbudowa zaplecza produkcyjnego dawnej Wytwórni Filmów
Fabularnych. Kolejnym jest stworzenie Media Centrum gdzie swoje
siedziby mogłyby znaleźć nowe kanały telewizyjne, pierwsze w
Polsce cyfrowe kino oraz Interaktywne Muzeum Nauki i Muzeum Bajki.
Pomysłodawcy Klastra planują także budowę Fabryki Mediów, w
której miałby się odbywać szkolenia i warsztaty zawodowe dla
twórców nowych mediów, a w Medialnym Parku Technologicznym
badania z dziedziny nowych technologii medialnych.
Jak szacują twórcy projektu, dzięki stworzeniu "Klastra
medialnego" w Łodzi może przybyć ok. 30 tys. miejsc pracy.
Wielkość inwestycji szacowana jest na poziomie 150-200 mln euro.
Środki na nią pochodziłyby z funduszy unijnych, ale także od
inwestorów prywatnych.