Weneckie Biennale było poświęcone zagadnieniom związanym z
rozwojem wielkich metropolii. Tematem przewodnim pracy
Kozakiewicza, który reprezentował Polskę, jest - zdaniem kurator
projektu Gabrieli Świtek - "Warszawa jako przykład współczesnej
kultury zatłoczenia".
Kozakiewicz proponuje zmianę w funkcjonowaniu sieci
komunikacyjnych miasta - zbudowanie w najbardziej zatłoczonych
punktach miasta wiaduktów dla pieszych i rowerzystów, będących
alternatywą dla komunikacji miejskiej.
Wiadukty mają spełniać trzy funkcje: łączyć tereny zielone
(parki, skwery, podmiejskie lasy) i miejsca o szczególnym
znaczeniu dla miasta, tworząc "ścieżkę pamięci" prowadzącą przez
historyczne zakątki oraz umożliwiać udrożnienie istniejących tras
komunikacyjnych.
W zależności od lokalizacji wiadukty przybrałyby różne formy -
otwartych mostów, projektowanych na wzór parkowych alejek;
przypominające ogrody zimowe wiadukty zamknięte z przeszklonymi ścianami i sufitem oraz naziemne szlaki dla pieszych - zamknięte dla ruchu samochodowego.
Jarosław Kozakiewicz urodził się w 1961 roku w Białymstoku.
Ukończył warszawską ASP i The Cooper Union for Advancement of
Science and Art w Nowym Jorku. Jest autorem m.in. projektów: "Mars Projekt", czyli monumentalny, usypany z ziemi model ludzkiego ucha znajdujący się na niemieckim Pojezierzu Łużyckim oraz Centrum Kultury w Broku (woj. mazowieckie).
Wystawę w Zachęcie można zwiedzać do 15 kwietnia.