W tym roku jury w siedmioosobowym składzie: Maria Rößler (Niemcy), Martin Glaser (Republika Czeska), Artur Ghukasyan (Armenia), Luisa Hedo (Hiszpania), Christian Holtzhauer (Niemcy), Leman Yilmaz (Turcja), Vicențiu Rahău (Rumunia) samodzielnie określiło kategorie nagród.
Grand Prix - najlepsze przedstawienie
Grand Prix dla najlepszego przedstawienia festiwalu oraz statuetkę Boskiego Komedianta otrzymały „Łatwe rzeczy” w reżyserii Anny Karasińskiej z Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie. Grand Prix zostało przyznane jednogłośnie w uznaniu dla koncepcji i realizacji spektaklu, będącego wspólnym dziełem reżyserki oraz wyjątkowych aktorek, a zarazem protagonistek Ireny Telesz-Burczyk i Mileny Gauer. Wykorzystując swe życiowe i aktorskie doświadczenie, cichymi, a jednocześnie pełnymi determinacji głosami i oszczędnymi gestami, na niemal pustej scenie zapraszają one publiczność do wspólnego, zaskakującego siłą oczyszczającego humoru przeżycia.
Z mistrzowską precyzją i typowym dla jej twórczości minimalizmem estetycznym Anna Karasińska stworzyła wyjątkowe dzieło sztuki. „Łatwe rzeczy” służą do krytycznej refleksji na temat obrazowania rzeczywistości i dekonstrukcji mechanizmów społecznych i narracji przynależnych tradycyjnemu teatrowi. Staje się to możliwe dzięki wyjątkowemu doświadczeniu współtworzących spektakl aktorek. Ogniskuje on naszą uwagę na możliwości stawienia oporu wobec świata, jaką dają solidarność i wzajemne wsparcie kobiet w teatrze – głosi uzasadnienie jurorów.
Nagrody aktorskie
Nagrodę za wybitne aktorstwo otrzymała Dominika Bednarczyk za rolę Konrada w „Dziadach” Adama Mickiewicza w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Intensywna obecność aktorki i jej wiara w moc tekstu stawiają kreowaną przez nią postać w centrum świata spektaklu. Aktorka ukazuje na wskroś ludzkie słabości, lęki i wątpliwości, jednocześnie oddając determinację, która decyduje o wewnętrznej sile Konrada.
Nagrodę za wybitne aktorstwo otrzymała też Alona Szostak za rolę Róży w „Cudzoziemce” według Marii Kuncewiczowej w reżyserii Katarzyny Minkowskiej z Teatru Polskiego w Poznaniu. Używając bogatej palety środków aktorka oddała złożoność charakteru bohaterki, udowadniając, że jest artystką prawdziwie wszechstronną.
Nagrodę za wybitne aktorstwo dostał również Michał Kaleta za rolę Jana Pawła II w „Śmierci Jana Pawła II” w reżyserii Jakuba Skrzywanka z z Teatru Polskiego w Poznaniu za stworzenie sugestywnej postaci przy pomocy minimalistycznych środków aktorskich.
Nagrodę za zbiorową kreację aktorską otrzymał zespół spektaklu „Imagine” w reżyserii Krystiana Lupy z Teatru Powszechnego w Łodzi i Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie. Wraz z reżyserem aktorki i aktorzy „Imagine” stają się współtwórcami przedstawienia, tworząc na scenie żywy, dynamiczny kolektyw, a jednocześnie nie tracąc własnych indywidualności.
Nagroda za oryginale ujęcie tematu
Nagrodę za oryginalne ujęcie tematu w spektaklu „Śmierć Jana Pawła II” z Teatru Polskiego w Poznaniu otrzymał Jakub Skrzywanek. Łącząc na scenie rytuał z dokumentem, budując dialog między sacrum a profanum, tworzy on wyjątkową przestrzeń do refleksji w podzielonym społeczeństwie.
Scenografia i reżyseria świateł
Nagrodę za scenografię i reżyserię świateł w spektaklu „Dziady” z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie otrzymała Katarzyna Borkowska. Artystka wpisała architekturę krakowskiego teatru w pomysł na scenografię i światła, tworząc konkretną, a jednocześnie duchową przestrzeń przedstawienia.
Muzyka
Nagrodę za wykonywaną na żywo muzykę w spektaklu „Cudzoziemka” z Teatru Polskiego w Poznaniu otrzymali Wojciech Frycz i Orkiestra Antraktowa. Muzyka, którą słyszymy w przedstawieniu, rodzi się w sercu opowieści i jest silnie połączona z charakterem głównej bohaterki. Dotyka nas do żywego, będąc ważnym elementem dramaturgii.
Specjalne wyróżnienia
Specjalną nagrodę otrzymali Marcin Wierzchowski i Michael Rubenfeld , twórcy spektaklu „Alte Hajm/ Stary dom” z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu. Ich przedstawienie zaprasza do międzypokoleniowego przepracowania wspólnej przeszłości i jej oddziaływania na współczesność, tworzy pole dialogu na temat uniwersalnych wartości człowieczeństwa, różnorodności i wzajemnego szacunku.
Specjalną nagrodę otrzymał Piotr Sieklucki, reżyser spektaklu „NaXuj. Rzecz o prezydencie Zelenskim” z Teatru Nowego Proxima w Krakowie. Koncepcja stworzenia satyrycznej historii o komiku, który został prezydentem Ukrainy, mogła okazać się niefortunna w związku z obecną sytuacją międzynarodową. Jednak reżyser przedstawienia, łącząc poetykę wodewilu i innych popularnych form teatralnych, stworzył przedstawienie, które bawi publiczność, a jednocześnie każe jej skonfrontować się z wojenną rzeczywistością.
Tegoroczny 15. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia trwa 10 dni, do piątku zostanie pokazanych 32 spektakle, w tym 9 w konkursie głównym INFERNO, 10 w sekcji PARADISO, 10 w PURGATORIO oraz 3 spektakle stworzone przez twórczynie z Ukrainy. Organizatorem wydarzenia jest Teatr Łaźnia Nowa. Festiwal dofinansowano ze środków Gminy Miejskiej Kraków, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury i Instytutu Adama Mickiewicza.