„I my, i Orkiestra mamy w pamięci słowa Oleny Zelenskiej z marca ubiegłego roku Nie przyzwyczajajcie się do naszego cierpienia. Dlatego ponownie, wspólnie z Metropolitan Opera chcemy wyrazić naszą solidarność z narodem ukraińskim koncertem Orkiestry” – wyjaśnił Waldemar Dąbrowski, dyrektor TW-ON, cytowany w informacji przesłanej PAP przez dział literacki TW-ON.
Koncert rozpocznie się wykonaniem uwertury do opery „Moc przeznaczenia” Giuseppe Verdiego, zakończy zaś IX Symfonią d-moll Ludwiga van Beethovena. W gronie solistów znajdą się Olga Kulchynska, Nicole Chirka, Dmytro Polov i Vladyslav Buialsky, a towarzyszyć im będzie chór Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.
Po koncercie inauguracyjnym Ukrainian Freedom Orchestra wyruszy w trasę. W ubiegłym roku zespół wystąpił 13 razy; w tym sezonie ma być podobnie. Kierownictwo muzyczne koncertu w Warszawie oraz całej trasy koncertowej obejmie inicjatorka Ukrainian Freedom Orchestra, dyrygentka Keri-Lynn Wilson. Koszty organizacji koncertów i pobytu muzyków w Polsce finansowane są ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Pięć premierowych produkcji operowych stanowi główny trzon repertuaru w nowym sezonie. Pierwsza premiera - „Ślepy tor” Krzysztofa Meyera - odbędzie się w październiku tego roku. Autor opery - pianista, pedagog, to jeden z najważniejszych współczesnych kompozytorów polskich. Studiował w krakowskiej Akademii Muzycznej m.in. pod okiem Krzysztofa Pendereckiego, naukę kontynuował u Nadii Boulanger i Witolda Lutosławskiego. Tworzy zarówno dzieła symfoniczne jak i utwory kameralne; napisał także kilka oper, w tym „Cyberiadę” na podstawie opowiadań Stanisława Lema. Muzyka Krzysztofa Meyera wykonywana była w wielu najważniejszych ośrodkach muzycznych na świecie, m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku, w Filharmonii Berlińskiej i wiedeńskim Wiener Musikverein. Libretto do „Ślepego toru” napisał pisarz i tłumacz Becketa Antoni Libera. Spektakl poprowadzi muzycznie Łukasz Borowicz, a wyreżyseruje go Marek Weiss. „Pierwsza premierowa inscenizacja nowego sezonu będzie atrakcyjna zarówno wizualnie, jak i muzycznie, tematyka opery zaś, poruszy ważne problemy współczesności. Oryginalność +Ślepego toru+ polega na przedstawieniu powiastki filozoficznej w formie operowej” – zaznaczono w informacji przekazanej PAP.
W styczniu 2024 r. wystawiona zostanie „Medea” Luigi Cherubiniego w reżyserii Simona Stone’a. Jest to koprodukcja Teatru Wielkiego – Opery Narodowej z festiwalem w Salzburgu. Reżyser osadza klasyczne dzieło we współczesnej Europie, wśród austriackiej elity; dokonuje syntezy sztuk, posługując się w swej inscenizacji – poza zabiegami teatralnymi – projekcjami filmowymi, nagraniami wiadomości głosowych oraz przekazem z kamer na żywo. W warszawskiej premierze „Medei” publiczność usłyszy Rafała Siwka, partię tytułową zaś zaśpiewa Izabela Matuła. Orkiestrę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej poprowadzi jej dyrektor muzyczny Patrick Fournillier.
Trzecią premierą nowego sezonu – w marcu 2024 r. - będzie dwuaktowa opera buffa „Cosi fan tutte” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Po 25 latach nieobecności utwór ten powraca na scenę TW-ON w reżyserii Wojciecha Farugi. Akcję opery reżyser przenosi do Ameryki przełomu lat 60. i 70. Dzieło Mozarta miało prapremierę w 1790 r. w Wiedniu. Ferrando w interpretacji Łukasza Kózki i Hubert Zapiór jako Guglielmo w inscenizacji Wojciecha Farugi to wyzwoleni z konwenansów buntownicy. Widz nie ma pewności czy jest to frywolna komedia czy niemoralna farsa. Te kontrowersje towarzyszyły „Così fan tutte” prawie od początku powstania opery. Orkiestrę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej poprowadzi młody ukraińsko – polski dyrygent Yaroslav Shemet.
W cyklu wystawień zapomnianych polskich dzieł operowych w maju 2024 r. na scenie TW-ON pojawi się utwór Ludomira Różyckiego „Beatrix Cenci”. Libretto opery na podstawie dramatu Juliusza Słowackiego, zostało przygotowane przez żonę kompozytora – Stefanię. „Opowiada historię przeznaczoną dla osób pełnoletnich i to o mocnych nerwach. Zawiera ona bowiem próbę gwałtu, szantaż i morderstwo i wszystko to, co w naturze ludzkiej najbardziej nikczemne” - opisujeutwór dział literacki TW-ON. Kierownictwo muzyczne spektaklu obejmie Marta Kluczyńska, pomysłodawczyni cyklu.
Po trzynastu latach Mariusz Treliński sięgnął ponownie po „Borysa Godunowa” Modesta Musorgskiego „operowy dramat psychologiczny odsłaniający mechanizmy władzy przejętej siłą i podstępem oraz pokazujący zgubne skutki tyranii”. Scenografię do najnowszej inscenizacji tej opery stworzył Boris Kudlička. Spektakl jest koprodukcją Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz New National Theatre Tokyo, gdzie został wystawiony w listopadzie ubiegłego roku, gdyż rząd Japonii nakładając sankcje polityczne i gospodarcze na agresora, postanowił nie odrzucać dorobku rosyjskiej kultury – przypomina historię wystawienia opery dział literacki TW-ON. Natomiast warszawska premiera spektaklu, zaplanowana na czerwiec 2022 roku, decyzją dyrekcji została odwołana. W oświadczeniu można było przeczytać: „Postanowiliśmy odwołać nadchodzącą premierę +Borysa Godunowa+. Niech to milczenie będzie głosem solidarności z narodem Ukrainy” - napisał reżyser i dyrektor artystyczny TW-ON. „Spektakl ten wprowadzony został do repertuaru warunkowo, mając nadzieję, że nastąpi koniec wojny” – zaznaczono w komunikacie na temat nowego sezonu. Partię tytułową wykona Tomasz Konieczny. Dyryguje Michał Klauza.
Polski Balet Narodowy zaprezentuje w kwietniu premierowe wykonanie „Pinokia”, dwuaktowego dzieła na podstawie powieści Carlo Collodiego do muzyki Mieczysława Wajnberga.
Ponadto na grudzień zapowiadany jest wieczór baletowy w trzech częściach: „Moving Rooms”, „Bolero” Ravela również w i prapremiera –„Kilar Concerto”.
W nowym sezonie artystycznym odbędą się również koncerty upamiętniające „Wielkich Mistrzów polskiej kultury” Krzysztofa Pendereckiego Gustawa Holoubka
Na życzenie publiczności powrócą na scenę: „Chorus Opera”, spektakl najpiękniejszych partii chóralnych z oper m.in. Bizeta, Moniuszki, Pucciniego, Verdiego i Wagnera; „O Fortuna” z kantaty scenicznej „Carmina Burana” Carla Orffa oraz monumentalny „Magnus Dominus” z „Siedmiu bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego.
Artystom chóru oraz solistom towarzyszyć będzie Orkiestra TW-ON pod batutą Patricka Fournillier. Do repertuaru powrócą również „Czarodziejski flet”, „Madame Butterfly”, „Traviata”, „La Boheme” oraz „Aida”.
Na scenie TW-ON pojawią się trzy arcydzieła baletowe: „Giselle”, „Bajadera”, „Don Kichot” oraz wieczór baletowy „Fredriana”, przypowieść sarmacka z muzyką Stanisława Moniuszki.
Anna Bernat