"Podwodne i nawodne brzmienia jeziora chcemy delikatnie przetwarzać jak zwykłą warstwę elektroniczną. Pragniemy „zaprosić” amplifikowane brzmienia otaczającej przyrody do współtworzenia koncertu – na prawach niemalże równych ludzkim wykonawcom."
Drugą inspiracją projektu jest muzyka niedawno zmarłego Pharoaha Sandersa. Ma to być swoisty hołd dla tego legendarnego twórcy, wspomagany białym śpiewem i świeżością brzmienia formacji „Kwaśny Deszcz”.
"Ma to być hołd dziwny, ale na swój sposób uczciwy. Rzeczywistość tak bardzo zmieniła się od czasu lat 70tych i 80tych. Słuchanie Sandersa dzisiaj jest dla mnie tym samym, co oglądanie starych zdjęć, słuchanie zakurzonych kaset magnetofonowych czy próba odtworzenia pirackich VHS-ów na starym magnetowidzie. Jest przejawem duchologii i niepoprawnej retromanii – jest nostalgią za dawnymi czasami w sytuacji skrajnie niepewnej przyszłości. Inna więc musi być energia naszego koncertu. Będziemy szukać nastroju medytacyjnego, nostalgicznego, rozpisanego na wolne dronowe brzmienia i nagłośnione dźwięki natury, która nas otacza." - mówił na konferencji Rafał Zapała.
Koncert uzupełni też warstwa wideo, w tym podwodne nagrania Jeziora Strzeszyńskiego, wykonane przez Michała Madajczyka.
Rafał Zapała nie dostrzega granic pomiędzy muzyką poznaną poprzez akademickie wykształcenie, a muzycznymi doświadczeniami ze światów kontrkultury. Współpracuje z artystami z innych dziedzin sztuki. Widzi muzykę bardzo szeroko, nie zamyka się w więzieniu systemu tonalnego tylko eksploruje naturę samego dźwięku postrzeganego jako fala akustyczna. Jego muzyka jest prezentowana na festiwalach muzyki współczesnej, w jazzowych klubach, scenach muzyki eksperymentalnej oraz w otwartych przestrzeniach miejskich. Jest stypendystą Fulbrighta i zeszłorocznym laureatem Nagrody Artystycznej Miasta Poznania. Szczególne miejsce w twórczości zajmują akcje i instalacje dźwiękowe wpisane w przestrzeń miejską, m.in.: Sensorium (monumentalna instalacja w wieży zegarowej CK ZAMEK w Poznaniu) i Post Apocalypsis (Złoty Medal dla polskiego pawilonu za „Sound Design” na Quadriennale w Pradze). Koncert przygotowywany na scenerię Jeziora Strzeszyńskiego dołączy do tej kolekcji.
Enter Enea Festival to cztery dni muzycznego spotkania w plenerze, położonego w Poznaniu, Jeziora Strzeszyńskiego. Jak co roku program jest starannie dobrany przez Leszka Możdżera, dyrektora artystycznego od pierwszej edycji wydarzenia. Festiwal łączy w sobie bezpretensjonalność, niezależność i swobodę, związaną z atmosferą imprezy plenerowej, z ekskluzywnością wynikającą z listy zaproszonych przez Leszka Możdżera artystów. Ci gwarantują publiczności najwyższy poziom muzycznych wrażeń. Enter jest też miejscem wielu premier, inicjatorem nowych muzycznych konstelacji. Liczne z projektów, które rozpoczęły się artystycznymi spotkaniami na Enter Enea Festival, zwieńczonymi premierami i wyjątkowymi wykonaniami nowego materiału miały swoje kontynuacje i trasy w Polsce i Europie.
Organizatorem Festiwalu jest Fundacja „Europejskie Forum Sztuki”, której prezesem i fundatorem jest Jerzy Gumny. Sponsorem tytularnym Enter Enea Festival jest Enea. Festiwal realizowany jest dzięki wsparciu Urzędu Miasta Poznań oraz Marszałka Województwa Wielkopolskiego.