To prawdopodobnie jedyny zachowany egzemplarz takiej trąbki na świecie. Wkrótce na jego podstawie ma być wykonana replika, która będzie wykorzystywana m.in. podczas jasnogórskich koncertów.
O odkryciu poinformowało w poniedziałek biuro prasowe Jasnej Góry. Trąbka znajduje się w zlokalizowanym w sanktuarium Muzeum 600-lecia. Można ją oglądać wśród innych instrumentów, stanowiących muzyczną część ekspozycji. W identyfikacji
instrumentu pomógł muzyk jazzowy, trębacz Tomasz Ślusarczyk.
Trąbka Heronymusa Starcka jest tym samym, czym dla skrzypków skrzypce Stradivariusa bądź Amatiego. Starck był mistrzem, który produkował trąbki w XVII wieku. Z przekazów pisemnych wiemy, że były to najlepsze i jedne z najdroższych instrumentów, poszukiwane aż do XIX wieku. Okazało się, że ta trąbka znajduje się na Jasnej Górze od 300 lat - mówił trębacz.
Ślusarczyk jest nie tylko muzykiem; należy także do grupy specjalistów, którzy rekonstruują stare instrumenty. W jego
ocenie, trąbka z jasnogórskiego muzeum wymaga kilku napraw i rekonstrukcji, m.in. dlatego, że jest zrobiona z kruchego i
delikatnego materiału.
"Musimy zbadać i określić, jakie elementy są oryginalne, bowiem trąbka jest w niewielkim stopniu przebudowana, co dowodzi, że był to doskonały instrument wykorzystywany aż do połowy XIX wieku" - powiedział Ślusarczyk, cytowany przez biuro prasowe Jasnej Góry.
Trąbka zostanie zbadana promieniami rentgena i endoskopem. Specjaliści zamierzają też zbadać rodzaj zastosowanych w jej
budowie tzw. lutów wtórnych. Te informacje, w połączeniu z wiedzą o budowie XVII-wiecznych instrumentów, mają posłużyć do jego rekonstrukcji. Oryginał trąbki pozostanie w muzeum.
"Wszystkie instrumenty są skatalogowane. Ich wartość historyczna jest ogromna, dlatego chcemy oszczędzać oryginały.
Planujemy zrobić kopie niektórych z nich, żeby na nich można było wykonywać muzykę jasnogórską" - powiedział prezes Stowarzyszenia Kapela Jasnogórska o. Nikodem Kilnar.
Potwierdził on, że zostanie sporządzona także kopia trąbki clarino. Wykona ją drezdeński fachowiec, specjalizujący się m.in.
w kopiowaniu dawnych naturalnych trąbek. "Myślę, że w przyszłym roku ta replika się ukaże" - dodał o. Kilnar.
Trąbka clarino umożliwia uzyskanie bardzo wysokiego dźwięku instrumentu. Technikę praktycznej gry na niej wypracowano w XVII i XVIII wieku. Chodzi o to, by osiągnąć wysoki rejestr instrumentu, w którym dźwięki szeregu harmonicznego rozłożone są tak gęsto, że pokrywają całą skalę.
Trąbkę clarino wykorzystywali w swych kompozycjach tacy kompozytorzy epoki baroku jak Jan Sebastian Bach, Leopold Mozart
(ojciec Wolfganga Amadeusza) czy George Frideric Haendel. Gra na trąbce clarino uchodzi za trudną i wymagającą dużych umiejętności technicznych.